PracaGrupypl.praca.dyskusjewlasny interes.. :-) › Re: wlasny interes.. :-)
  • Data: 2003-06-05 17:21:02
    Temat: Re: wlasny interes.. :-)
    Od: "FX" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A czemu, napisz nam tutaj dlaczego nie opłaca się w ogóle zakładać
    > jakiegokolwiek biznesu w IT wg Ciebie, no czekamy ;)

    Tego nie napisalem. Napisalem to w kontekscie sklepu
    internetowego.

    Niektorzy dostali juz tego maila na priva ale jesli pytasz to masz:

    Fala bankructw dotcom'ów w '99 i 2000 ukazala ze swiat, a w szczegolnosci
    europa (o Polsce nie wspomne) nie jest przygotowana
    na tego typu dzialalnosc.

    Otwarcie sklepu internetowego od strony technicznej jest bardzo proste i
    tanie. Wprowadzenie takiego przedsiewziecia na rynek,
    bardzo, ale to bardzo drogie. Koszty reklam, przy ciagle zbyt
    malych obrotach takich sklepow sa bardzo wysokie. Do tego
    dochodzi jeszcze ogromna konkurencja. Z kilkudziesieciu dzialajacych w sieci
    polskich ksiegarni, tylko kilka przynosi zysk.
    W przypadku sklepow ze sprzetem komputerowym jest troche
    inaczej, ale trzeba miec naprawde bardzo niskie ceny by
    duzo sprzedawac i wytrzymac konkurencje. Niskie marze nie
    rozwiazuja problemow, bo ciezko jest wyjsc poza prog rentownosci
    przy marzy okolo 3-5%. A marze w sklepach internetowych tak
    wygladaja. Firmy utrzymuja je dla prestizu i innych marketingowych
    celow, a biezaca dzialalnosc finansuja z klasycznego handlu.

    Wiekszosc sklepow internetowych (nie liczac tych najwiekszych) generuje
    obrot na poziomie 5.000 do 15.000zl. Co przy marzy
    5% daje naprawde niewielkie kwoty. Wystarczy sprobowac
    wyliczyc prog rentownosci dla tak niskiej marzy i wyjdzie ze sklep
    taki (w ktorym pracuje poza wlascicielem jedna osoba) musialby miec ponad
    50000 obrotu by w ogole zaczac zarabiac. A z czego oplacic
    niebotyczne koszty reklam???

    Na otwarcie takiego sklepu, ktory mialby powiedzmy 70% szansy powodzenia,
    trzeba w chwili obecnej wydac od 250000 do 1mln zlotych, przy czym koszty
    samych technologii i urzadzen to jakies 6.000-10.000 zl (zaleznie od tego na
    jakie rozwiazanie techniczne sklepu sie zdecydujemy), a cala reszta to
    koszty reklam i zakupu
    towarow.
    Potem jeszcze pieniadze na dzialanie sklepu przez pierwsze 3-4 m-ce, zanim
    zacznie generowac zysk.

    A tu trzeba placic zus, podatki, i ponosic cala reszte kosztow.

    Spojz na wyniki finansowe najwiekszych sklepow, wszystkie one
    sa na stracie. Np. Amazon.
    Istnieja one glownie dlatego, ze finansuja dzialalnosc z pieniedzy
    bogatych inwestorow ktorzy maja z czego doplacac.

    Pomysl sam - co kupiles (lub twoi znajomi) w sklepie internetowym?
    Ja raz jedna ksiazke z MsPress bo dawali rabat 20%. A teraz ksiazki
    MsPress dostaniesz w kazdej wiekszej ksiegarni, na miejscu, bez
    czekania w takich samych cenach.

    FX