PracaGrupypl.praca.dyskusjeUdzielanie odmowy zatrudnienia › Re: Udzielanie odmowy zatrudnienia
  • Data: 2005-09-08 08:11:54
    Temat: Re: Udzielanie odmowy zatrudnienia
    Od: "Efendi" <f...@r...di> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał :
    > Nie, nie mamy tutaj kolejnej kwestii.

    OK, zmieniam grupę. Zdarza się odsyłanie dyskutantów do grupy
    pl.soc.psychiatria, tyle, że takiej grupy nie ma... Są jedynie grupy
    zagraniczne, jedne poważne inne mniej... Rozumiem, w naszym kraju nie ma
    sensu poruszać takich tematów.

    > Kazde stanowisko, poza wymaganiami merytorycznymi, ma tez wymagania
    > predyspozycyjne tudziez charakterologiczne a nawet wrecz czasami te
    > oparte na powszechnym postrzeganiu czegos przez spoleczenstwo. Juz
    > kiedys przyklad podawalam: w przypadku PH w IT najlepiej sprawdzaly
    > mi sie pary K + M co bylo oparte na powszechnym uprzedzeniu, ze facet
    > "sie zna", ale jak kobieta tez sie zna to nie moze byc takie trudne.
    > Czynnik idiotyczny i dykryminujacy, ale brac go pod uwage trzeba.

    Rozumiem. Żeby sobie nie narobić bigosu, czasami trzeba brać pod uwagę
    krążące w społeczeństwie stereotypy. Po co się wychylać?

    > I to, ze nie zatrudniam faceta na sekretarke, goscia o kulach jako
    > gonca czy kogos z bardzo duzymi i widocznymi bliznami na twarzy i
    > rekach na PH, nie ma najmniejszego zwiazku z tym, co ja sama o tych
    > ludziach mysle. I tak samo to, ze ktos nie chce zatrudnic osoby po
    > powaznym zalamaniu nerwowym na odpowiedzialne stanowisko, nie ma nic
    > wspolnego z prywatna opinia na jego temat. Po prostu istnieje spore
    > ryzyko, ktorego wcale nie trzeba podejmowac -- wiec wiekszosc ludzi
    > go nie podejmie i tyle.

    Facet na sekretarkę - owszem, nie. Ale na sekretarza już można. Gościa o
    kulach na gońca nie zatrudnisz dlatego, że nie jest w stanie wykonywać
    określonych czynności i każda komisja lekarska obroni Twoje stanowisko. PH
    wymaga prezencji więc człowiek z bliznami nie powinien nawet myśleć o takim
    stanowisku, chyba, że miałby pracować dla kliniki chirurgii plastycznej
    (wpierw niech się sam zoperuje).

    > A prywatnie dla odmiany: wkurza mnie -- dokladnie tak: wkurza --
    > czesto ogladana przeze mnie postawa roszczeniowa niepelnosprawnych
    > roznego stopnia i typu. Bo jak ja go nie zatrudnie to to jest od
    > razu dyskryminacja, a to ze sie nie nadaje to go nie interesuje.
    > I uczciwie Ci powiem, jak taka postawe u kogos widze, to ten ktos
    > jest na starcie przegrany, niezaleznie od kwalifikacji. Nie jest
    > to dyskryminacja niepelnosprawnych -- dyskryminuje za to ludzi,
    > probujacych swoja niepelnosprawnoscia mnie szantazowac.

    Ależ po co te nerwy? Nikt Ci nie każe zatrudniać niepełnosprawnych, nie
    wolno tylko tych ludzi obrażać. Może warto się zastanowić skąd bierze się ta
    postawa roszczeniowa? Może ci ludzie też mają ambicje, natomiast bariery,
    które blokują im rozwój są dużo większe niż w przypadku ludzi
    pełnosprawnych. Owszem, zdarza się szantażowanie swoją niepełnosprawością,
    ale to tylko objaw dzikich u nas jeszcze obyczajów po obu stronach barykady.
    Pracodawcy nie wiedzą wiele o zatrudnianiu niepełnosprawnych i zdarza się,
    że zachowują się po chamsku.
    Dyskryminacją nie jest samo odmówienie zatrudnienia niepełnosprawnemu,
    natomiast jest nią powoływanie się w uzasadnieniu tegoż na jego
    niepełnosprawność. W takich wypadkach bowiem pracodawca wkracza w
    kompetencje lekarza.
    Dla przykładu - jak to wygląda w USA:

    MEDICAL EXAMINATIONS AND INQUIRIES
    Employers may not ask job applicants about the existence, nature or severity
    of a disability. Applicants may be asked about their ability to perform
    specific job functions. A job offer may be conditioned on the results of a
    medical examination, but only if the examination is required for all
    entering employees in similar jobs. Medical examinations of employees must
    be job related and consistent with the employer's business needs.

    Czyli :

    Pracodawcy nie wolno pytać kandydata do pracy o istnienie, naturę i stopień
    niepełnosprawności. Kandydat może byc zapytany o zdolność wykonywania
    określonych czynności zawodowych. Oferta pracy może być uzależniona od
    wyników badań medycznych, ale tylko w przypadku gdy badanie jest wymagane
    dla wszystkich kandydatów na podobne stanowiska. Badania medyczne
    pracowników muszą być związane z konkretnym stanowiskiem pracy i mieć
    związek z wymaganiami zawodowymi pracodawcy.

    http://www.eeoc.gov/facts/fs-ada.html