PracaGrupypl.praca.dyskusjeDziwne pytanie › Re: Dziwne pytanie
    From: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dziwne pytanie
    Date: Mon, 31 Mar 2003 10:44:22 +0000 (UTC)

    w...@g...pl (WOJSAL) napisał(a):

    > Ale pytanie nie dotyczylo tego, czy jest to przestepstwo.

    Według mnie, to koleżanka ma jednak rację. Pytanie jest precyzyjne:

    "Załóżmy, że poprosiłbym Pana o dostarczenie mi numeru karty kredytowej
    pewnego - obcego Panu - człowieka, jak by Pan tą informacje zdobył???"

    czyli jest zasymulowana konkretna sytuacja: szef przychodzi do pracownika i
    prosi (czyli w warunkach słuzbowych wydaje polecenie w grzecznej formie) o
    zrobienie jak wyżej. Badana jest reakcja pracownika. Ponieważ zbieranie
    takich danych bez zgody osoby zainteresowanej jest nielegalne
    lub "półlegalne", to poprawną reakcją powinno być odmowa lub przynajmniej
    wyrażenie wątpliwości, zastrzeżeń. Natomiast jeśli pracownik zacznie coś
    gorliwie wymyślać, to jest to negatywny sygnał - że, albo człowiek ma luki w
    wychowaniu moralnym i nie potrafi rozróżnić, co można, a co nie (w końcu nie
    trzeba być prawnikiem, aby wiedzieć, że zbieranie takich danych jest
    wątpliwe), albo jest po prostu głupi i zrobi wszystko, co mu każą.

    W porządnej firmie jedna i druga postawa jest sygnałem, że z takim
    pracownikiem mogą być kłopoty. Jak taki facet nie wie lub nie wyczuwa, że
    zbieranie numerów cudzych kart kredytowycj jest nielegalne, to pewnie nie
    wie, że na przykład wynoszenie poufnych informacji z firmy jest także
    niedopuszczalne. Jak mu każą to i posłusznie wykona, to może wykona
    posłusznie i coś innego - z czego firma będzie miała kłopoty.