eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Staże i praktyki - cechy idealnego stażysty

Staże i praktyki - cechy idealnego stażysty

2012-04-01 00:15

Przeczytaj także: Umowa o pracę na początku kariery to rzadkość


7. Pokora

„Skończyłem trzy kierunki studiów, znam dwa języki obce i byłem na stypendium w USA” – oczywiście – to wszystko jest ważne. Daje wiedzę i rozwija. Jeśli jednak nie masz zawodowego doświadczenia, to wiele elementów pracy pozostaje dla ciebie tajemnicą. Czy wiesz jak obsłużyć tak banalną rzecz jak faks? Jak napisać maila do klienta by go nie urazić? Jak negocjować w rzeczywistych warunkach, a nie w trakcie symulacji? Brak pokory i nadmierna pewność siebie to cechy, które najczęściej gubią stażystów w walce o etat. Po pierwsze dlatego, że nikt nie lubi osób przemądrzałych, po drugie dlatego, że mimo kilku kierunków studiów braki w praktycznych obszarach wiedzy zawsze się pojawią i łatwiej wybaczyć je osobie pokornej niż zadufanej w sobie, trzecim powodem jest zaś tendencja osób mało pokornych do tego, by zwracać uwagę bez przywiązywania uwagi do hierarchii.

„Obecnie osoby które zaczynają staże to pokolenie Y – nieco roszczeniowe i pewne siebie w amerykańskim stylu. Ich przełożonymi są przedstawiciele pokolenia X – osób lojalnych firmie, rozumiejących, że na awans trzeba zapracować, które często przedkładają prace nad życie osobiste (a przynajmniej traktują je równoważnie). Brak pokory odbierany jest zatem często jako postawa roszczeniowa” – dookreśla Michał Filipkiewicz z Praca.pl

8. Praca w zespole

Współpraca z innymi osobami to kluczowa umiejętność. Nikt nie jest samotną wyspą. Tym czy potrafimy dogadać się z innymi wykazać można się w czasie stażu najpełniej – rzadko kiedy stażysta ma do wykonywania zupełnie samodzielne zadanie. Jak pokazać, że potrafimy? Uważnie słuchając poleceń, biorąc odpowiedzialność za swoje działania, pilnując terminów i oferując nienachalnie swoją pomoc. Przed rozpoczęciem stażu warto przypomnieć sobie zasady dobrej, pozytywnej komunikacji.

9. Umiejętność aktywnego słuchania

Czy słuchać trzeba się uczyć? Niestety tak – wybiorcze słuchanie, brak koncentracji, przerywanie, zbyt szybka ocena otrzymywanych informacji – to najczęstsze problemy młodych pracowników. Osoba zlecająca zadanie próbuje wyjaśnić to, jak je wykonać, a tymczasem stażysta zbyt pochopnie uznaje, że wie o co chodzi i spędza kolejne dwa dni wykonując zadanie źle. Gdzie leży problem? Właśnie w braku słuchania ze zrozumieniem i popełniania podstawowych błędów w komunikacji.

„Warto dodać, ze lubimy ludzi, którzy nas słuchają. Zatem osoba, która potrafi skupić się na tym co mamy jej do przekazania, będzie cieszyła się większą sympatią. To zaś – bądźmy szczerzy – przekłada się na lepszą ocenę pracy. Pracodawcy który polubił stażystę będzie trudniej się z nim rozstać. W przypadku pojawiania się wolnego miejsca pracy prędzej też przypomni on sobie o tym sympatycznym praktykancie” – mówi ekspert Michał Filipkiewicz.

10. Umiejętność przekucia teorii na praktykę

„Głowa napakowana teorią, ale jak przyjdzie do praktyki to pojawiają się problemy” – to również częste skargi osób, które na co dzień współpracują ze studentami i osobami świeżo po studiach. Brak umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce to standard dla wielu studentów i absolwentów. Jak sobie z tym radzić? Najlepiej już w trakcie studiów zastanawiać się, jak można wykorzystać zdobywaną wiedzę, dopytywać o to profesorów i brać udział w jak największej ilości projektów i ćwiczeń. W trakcie stażu zaś, zanim zaczniemy wykonywać zadanie z akademickim zadęciem, lepiej dopytać czy o to na pewno chodzi osobie, która zleciła nam zadanie.

Najważniejszy jest potencjał

„Osoby, które decydują się na staż powinny pamiętać, że podczas ich pobytu w firmie oceniana jest nie tyle ich aktualna gotowość do bycia specjalistą czy ekspertem, ale potencjał rozwojowy, który pozwoli na to, by w przyszłości były stażysta stał się cenionym członkiem zespołu. Dlatego cechy jakie zademonstrująm, często są ważniejsze niż konkretne umiejętności – łatwiej bowiem nauczyć pracownika jak ma coś zrobić niż sprawić, że stanie się bardziej pomysłowy czy zacznie przejawiać inicjatywę” – podkreśla Krzysztof Kirejczyk.

To, co może pomóc stażyście w trakcie stażu zorientować się w tym, jak jest postrzegany, to samodzielne poszukiwanie informacji zwrotnych i dopytywanie się swojego opiekuna o postępy. Nie czekając zatem na koniec stażu pytamy o to jakie są w jego opinii nasze mocne i słabe strony, nad czym powinniśmy pracować, jakie cechy są ważne z punktu widzenia organizacji. Warto też obserwować swoich współpracowników – jak się zachowują, o czym rozmawiają.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: