eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Jak założyć firmę?

Jak założyć firmę?

2009-03-12 13:54

Zakładanie firmy obecnie nie jest już procesem skomplikowanym i długotrwałym. Jednak przed przystąpieniem do realizacji działań związanych z zakładaniem firmy należy przemyśleć co po kolei należy zrobić, aby bez sensu nie krążyć po urzędach i aby ciągle nie być odsyłanym gdzie indziej.

Przeczytaj także: Własna firma - droga do sukcesu

W skrócie poniżej przedstawię do jakich instytucji należy się zgłosić. Kolejność nie jest przypadkowa:
  • Urząd Miasta względnie Gminy,
  • Urząd Statystyczny,
  • Bank, pieczątka,
  • Urząd Skarbowy,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
  • Państwowa Inspekcja Pracy
  • Sanepid
Urząd Miasta względnie Gminy

Urząd Miasta lub Gminy to miejsce, gdzie należy zgłosić działalność gospodarczą i otrzymać odpowiednie zaświadczenie. W urzędzie tym prowadzony jest zazwyczaj Wydział Ewidencji Działalności Gospodarczej, do którego zgłaszają się wszystkie osoby fizyczne i spółki osób fizycznych. W przypadku spółki cywilnej każdy wspólnik oddzielnie zgłasza się po zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwę firmy, PESEL, adres zamieszkania przedsiębiorcy, adres siedziby firmy, rodzaj działalności określony zgodnie z symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), miejsce wykonywania działalności, datę rozpoczęcia działalności. Data rozpoczęcie działalności jest o tyle istotna, że niesie za sobą obowiązki podatkowe i księgowe. Zaświadczenie wydawane jest przez urząd od ręki, ewentualnie w ciągu kilku dni. Wpis jest odpłatny. Opłata za zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100 zł.

Urząd Statystyczny

W ciągu 14 dni od otrzymania decyzji o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej należy zgłosić się do Urzędu Statystycznego po wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, czyli po tak zwany REGON. Niezbędne jest wypełnienie druku RG-1, który jest dostępny w urzędzie. Do wypełnienia druku RG-1 potrzebne będą takie informacje jak: nazwa i adres siedziby, nazwisko i imię oraz miejsce zamieszkania, PESEL, rodzaj wykonywanej działalność ze wskazaniem rodzaju głównej działalności, data rozpoczęcia działalności gospodarczej, nazwa organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwa rejestru wraz z nadanym przez ten organ numerem. Do złożenia wniosku RG-1 potrzebne będą natomiast:
  • kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (oryginał dokumentu do wglądu),
  • dowód osobisty.
Wpis REGON jest bezpłatny.

Bank, pieczątka

Ustawa o działalności gospodarczej wymaga, aby każdy przedsiębiorca posiadał rachunek bankowy. Za pośrednictwem tego rachunku regulowane są zobowiązania wobec:
  • urzędu skarbowego (podatek VAT, podatek PIT),
  • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (składki na fundusz pracy, składki na fundusz ubezpieczeń społecznych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne),
  • kontrahentów,
  • pracowników.

 

1 2 3

następna

oprac. : Kariera.pl Kariera.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: