Stanowisko menedżera produktu (ang. Product Manager) w zależności od firmy nazywane jest różnie – manager'em (menedżerem) produktu, kierownikiem ds. produktu – i różne zajmuje miejsce w organizacji oraz różnorodna jest interpretacja roli tego stanowiska. Najczęściej przyjmuje się, że Product Manager kreuje produkt spełniający potrzeby i preferencje klientów, oraz zarządza cyklem życia produktu.
Przeczytaj także:
Zarobki w PR i marketingu w 2013 roku
Menedżer produktu inicjuje procesy innowacyjne w firmie, rozwija nowe produkty oraz modyfikuje te już oferowane przez firmę, kreuje nową przestrzeń rynkową dla wdrożenia produktu zaspakajającego potrzeby i preferencje klientów. Prowadzi w tym zakresie działania analityczne, planistyczne, wdrożeniowe i kontrolne. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku kształtuje produkt pod kątem technologicznym, logistycznym oraz marketingowo-sprzedażowym.
Menedżer produktu współpracuje z kadrą zarządzającą oraz z działami wewnątrz firmy, takimi jak: dział badań i rozwoju, dział produkcji, marketingu i sprzedaży, finansowy, zarządzania zasobami ludzkimi oraz logistyki. Współpracuje również z klientami i partnerami biznesowymi np. instytucjami badawczymi, dostawcami.
Do głównych obowiązków menedżera produktu należy inicjowanie, gromadzenie i selekcja pomysłów na nowe produkty/rozwiązania na podstawie przeprowadzonych analiz, opracowywanie i realizacja strategii produktowych zgodnie z misją i celami firmy, zarządzanie produktem, badanie efektywności wdrożenia produktu na rynek.
Czym się zajmuje Product Manager, menedżer produktu (Zakres obowiązków):
-
analizowanie trendów rynkowych
-
monitowanie preferencji klienta, oferty konkurentów, dostawców
-
planowanie i opracowywanie strategii produktu
-
wprowadzanie i utrzymywanie produktu na rynku
-
badanie efektywności wdrożenia produktu
-
tworzenie analiz finansowych dla produktu
Wymagania
Do podjęcia pracy w zawodzie Product Managera preferowane jest wykształcenie wyższe magisterskie w dziedzinie nauk społecznych (najczęściej marketing), lub innych nauk z dodatkowo ukończonymi studiami podyplomowymi z zakresu marketingu. Kandydat na stanowisko managera produktu powinien znać doskonale branżę oraz produkt, którym się zajmuje, mieć wszechstronną wiedzę z obszaru ryzyka, marketingu, sprzedaży czy nawet IT.
Istotną kompetencją oczekiwaną od managera produktu jest zarówno umiejętność komunikacji i pracy w zespole, jak również zarządzania projektem. Pożądane jest doświadczenie zawodowe związane z samodzielnym zarządzaniem produktem. Często niezbędne okazują się prawo jazdy kat. B oraz znajomość języków obcych.
Zarobki
Średnia pensja Product Managera wynosi około 6 tys. zł brutto, ale ponad połowa z menedżerów produktu zarabia ponad 7 - 8 tys. zł brutto.