eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Dobry szef czyli jaki?

Dobry szef czyli jaki?

2014-06-27 00:15

Dobry szef czyli jaki?

Dobry szef czyli jaki? © opolja - Fotolia.com

Jeżeli niedawno awansowałeś i zacząłeś zarządzać zespołem ludzi, skorzystaj z kilku rad ekspertów rekrutacyjnych HAYS. Jeśli nie wpadniesz w pułapkę złych nawyków, masz szansę osiągnąć sukces jako szef.

Przeczytaj także: Jak być dobrym szefem?

„Będąc świeżo upieczonym menadżerem, łatwo jest w nieświadomy sposób utrwalić swoje złe nawyki " - wyjaśnia Michał Młynarczyk - CEE Managing Dyrektor Hays. „Czasami ludzie chcą za wszelką cenę udowodnić, że mają umiejętności przywódcze i koniecznie dokonać zmian w organizacji zapominając, że warto na spokojnie przeanalizować nową sytuację, w jakiej się znaleźli. Bo złe zarządzanie ma negatywny wpływ nie tylko na zespół, ale może zburzyć długofalową karierę menadżera”.

Kilka poniższych wskazówek pomoże nowoawansowanym menadżerom w drodze do dojrzałego przywództwa.

Szanowany i odnoszący sukcesy szef powinien:
  1. Poznać co motywuje każdego z członków zespołu: „Częstym błędem jest przyjęcie założenia, że to co mnie motywuje musi też motywować innych" – mówi Michał Młynarczyk i dodaje - Warto w pierwszych dniach usiąść indywidualnie z każdym z członków zespołu i zapytać co tak naprawdę go motywuje. Często okazuje się, że dla każdego są to inne elementy - prestiż, pozycja, uznanie pracowników lub/i przełożonego, różnorodność zadań lub wręcz przeciwnie bezpieczeństwo i jasno określone zadania oraz zaskakująco rzadko jako motywator pojawiają się pieniądze. Poznanie prawdziwych motywacji twojego zespołu pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie i uniknięcie wielu nieporozumień.
  2. Postawić jasne oczekiwania co do zachowania członków zespołu: Zostając menedżerem w pierwszych dniach powinieneś wygłosić tzw. Exposé podczas którego zakomunikujesz swoją wizję zespołu, swoich relacji z pracownikami, nakreślisz oczekiwania jakie masz wobec nich i kryteria wedle których będziesz ich oceniać. Powiedz o swoich wartościach w pracy i o tym co jest dla Ciebie ważne. Zapytaj każdego z nich, jakie ma oczekiwania wobec Ciebie jako przełożonego.
  3. Zarządzać w nieszablonowy sposób: „Nie próbujmy naśladować innych – mówi michał Młynarczyk i dodaje - Jako nowy lider musisz znaleźć swoją własną drogę. Przełamanie stereotypów często okazuje sie pierwszym krokiem ku dobremu przywództwu. Znajdź chwilę, by obiektywnie ocenić swoje zachowanie w zakresie stosowania przymusu, nagradzania czy inspirowania innych. Spróbuj stać się wzorem, który wykorzystuje własne unikalne doświadczenia by zainspirować swój zespoł.“
  4. Wystrzegać się działań pod wpływem stresu: Zdaniem Michała Młynarczyka warto uświadomić sobie, co wywołuje u nas negatywne emocje. „Pod wplywem stresu często, zamiast podejmować racjonalne decyzje, reagujemy emocjonalnie. Jeśli poznamy, co powoduje u nas stres, możemy odpowiednio zmodyfikować nasze zachowanie i zachować spokój w nerwowych sytuacjach. Istotne jest również, aby rozpoznać, jak na stres reagują podwładni – po to, by zawczasu przewidzieć ich reakcję i zapewnić wsparcie, gdy to konieczne”.
  5. Opierać się na szczerych opiniach: „Szefowie często otoczeni są przez pochlebców mówiących to, co chcesz usłyszeć " – mówi Michał Młynarczyk i dodaje – Dlatego należy słuchac opinii tych, którym ufamy, zarówno w firmie, jak i spoza niej. Szczera rozmowa może nie raz sprowadzić Cię na ziemię, bo dopiero ona uświadomi Ci, co faktycznie się dzieje w organizacji, gdzie tkwi błąd i czy to ty jesteś częścią tego problemu. System oceny 360 stopni da kompleksową informację na temat tego, jakim jestes przywódcą zdaniem swojego zespołu.”
  6. Myśleć globalnie: „Dzisiejsi przywódcy muszą bezproblemowo pracować w rożnych kulturach. W zglobalizowanej gospodarce dobrzy liderzy muszą wystrzegać się takich opinii, dla których charakterystyczny jest pogląd, że jeżeli coś działa w ich kraju, będzie działać także w innym. Wrażliwość kulturowa jest szczególnie istotna dla dzisiejszych liderów " – mówi Michał Młynarczyk.
  7. Uprawiać sport: „Być może trudno jest znaleźć czas na ćwiczenia, gdy otrzymałeś awans, przed Tobą nowe zadania i chęć, by osiągnąć rezultaty nawet za cenę długich godzin za biurkiem, ale utrzymywanie w dobrej formie zarówno ciała, jak i ducha poprawi Twoją odporność, zdolności decyzyjne i skuteczność" - mówi Michał Młynarczyk i podkreśla – „Dlatego wysypiaj się i ćwicz regularnie. To zrobi z Ciebie lepszego lidera, i który najprawdopodobniej nie podejmie decyzji irracjonalnych lub pod wpływem emocji."

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Dobry szef czyli jaki?

    M.Dudus / 2014-07-04 18:51:38

    Moim zdaniem bycie szefem, który jest szanowanym oraz odnoszącym sukcesy napotyka liczne przeszkody. Do takich przeszkód zaliczyć można między innymi: trudności w komunikacji z podwładnymi pracownikami, stres oraz nieszczere intencje współpracowników. Każdy szef powinien mieć zgodny określony plan rozwoju swojej firmy, który powinien stopniowo wdrażać w życie. W tym celu musi jasno przedstawić swój sposób działania pracownikom oraz nawiązać z nimi odpowiednie relacje, a także zapewnić im pracę bezstresową. Nie powinien zapatrywać się na innych właścicieli przedsiębiorstw, lecz kierować się własnym zdaniem, które mogłoby być naśladowane przez innych. Dodatkowo szef powinien być otwarty na opinie innych osób zarówno pozytywne jak i negatywne. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: