PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie dyscyplinarne

  • 1. Data: 2003-04-24 08:38:26
    Temat: zwolnienie dyscyplinarne
    Od: s...@p...onet.pl

    Witam wszystkich!

    Mam jedno, ale za to złożone pytanie:
    Jeśli pracownik wie o tym, że pracodawca "planuje" zwolnić go dyscyplinarnie
    to czy:
    - wcześniej można złożyć wypowiedzenie / rozwiązanie umowy z zachowaniem 1 m-
    cznego okresu wypowiedzenia (jeśli pracodawca nie zgodzi się za porozumieniem
    stron) i czy pracodawca może je w jakiś sposób odrzucić / nie przyjąć i
    wręczyć swoje rozwiązanie umowy?
    - czy pracodawca może wystawić "dyscyplinarne" świadectwo pracy jeśli
    naruszenie regulaminu jest "mocno naciągane" i czy można się od tego odwołać
    jeśli się z nim nie zgadzamy?
    - czy fakt, że pracodawca także naruszył regulamin pracy / wynagradzania wobec
    pracownika coś w tym wypadku zmienia i czy można się o to także ubiegać?
    - czy będąc na urlopie wypoczynkowym, pracodawca może wręczyć pracownikowi
    wypowiedzenie, lub czy może go przywrócić z urlopu w trybie natychmiastowym i
    wtedy to zrobić... oraz czy to samo może zrobić pracownik - w czasie urlopu
    wręczyć rozwiązanie umowy z następnym dniem po urlopie lub nawet w trakcie
    jego trwania

    Pozdrawiam
    maryan

    s...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2003-04-24 14:22:37
    Temat: Re: zwolnienie dyscyplinarne
    Od: piotrr <p...@p...pl>

    > - czy pracodawca może wystawić "dyscyplinarne" świadectwo pracy jeśli
    > naruszenie regulaminu jest "mocno naciągane" i czy można się od tego odwołać
    > jeśli się z nim nie zgadzamy?
    IMHO: jeżeli jest mocno naciągane to może skoczyć. pytanie jak to
    obiektywnie jest z tym naciąganiem. wywałka dyscyplinarna nie jest
    sprawą łatwą :)

  • 3. Data: 2003-04-24 16:54:45
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 24 Apr 2003 10:38:26 +0200, s...@p...onet.pl
    zakodował:

    >- wcześniej można złożyć wypowiedzenie / rozwiązanie umowy z zachowaniem 1 m-
    >cznego okresu wypowiedzenia

    Oczywiście można. Ale nie przeszkadza to w zwonieniu dyscyplinarnym.

    > (jeśli pracodawca nie zgodzi się za porozumieniem
    >stron) i czy pracodawca może je w jakiś sposób odrzucić / nie przyjąć i
    >wręczyć swoje rozwiązanie umowy?

    Wręczyć "dyscyplinarkę" może zawsze (albo przesłać pocztą i nie
    wpuścić do firmy).

    >- czy pracodawca może wystawić "dyscyplinarne" świadectwo pracy jeśli
    >naruszenie regulaminu jest "mocno naciągane" i czy można się od tego odwołać
    >jeśli się z nim nie zgadzamy?

    Nie tylko może, ale nawet musi. Jeżeli się nie zgadzasz, to możesz
    dochodzić swoich praw w sądzie - musi być o tym pouczenie.

    >- czy fakt, że pracodawca także naruszył regulamin pracy / wynagradzania wobec
    >pracownika coś w tym wypadku zmienia i czy można się o to także ubiegać?

    Można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (jeżeli nie
    minął jeszcze miesiąc od momentu, kiedy dowiedziałeś się o naruszeniu
    przez pracodawcę podstawowych obowiązków pracodawcy - a terminowe
    wypłacanie wynagrodzenia jest jego podstawowym obowiązkiem).

    >- czy będąc na urlopie wypoczynkowym, pracodawca może wręczyć pracownikowi
    >wypowiedzenie, lub

    Wypowiedzenia nie może wręczyć w czasie usprawiedliwionej nieobecności
    w pracy (czyli gdy masz urlop albo jesteś na zwolnieniu lekarskim, ale
    jesteś w pracy też można Cię zwolnić). Ale dyscyplinarkę (czyli
    rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia) może wręczyć zawsze.

    >czy może go przywrócić z urlopu w trybie natychmiastowym i

    Może w specyficznych okolicznościach:

    Art. 167. § 1. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko
    wówczas, gdy jego obecno?ci w zakładzie wymagaj? okoliczno?ci
    nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.
    § 2. Pracodawca jest obowi?zany pokryć koszty poniesione przez
    pracownika w bezpo?rednim zwi?zku z odwołaniem go z urlopu.

    >wtedy to zrobić... oraz czy to samo może zrobić pracownik - w czasie urlopu
    >wręczyć rozwiązanie umowy z następnym dniem po urlopie lub nawet w trakcie
    >jego trwania

    Pracownik zawsze może wręczyć/wysłać wypowiedzenie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-04-24 21:10:37
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    s...@p...onet.pl napisał:

> [...]
    > stron) i czy pracodawca może je w jakiś sposób odrzucić / nie przyjąć i

    Nie może, ale w trakcie wypowiedzenia może zwolnić dyscyplinarnie.

    > - czy pracodawca może wystawić "dyscyplinarne" świadectwo pracy jeśli
    > naruszenie regulaminu jest "mocno naciągane" i czy można się od tego odwołać
    > jeśli się z nim nie zgadzamy?

    Wystawić zawsze może. Odwołanie do Sądu Pracy jest zawsze możliwe (co
    nie oznacza efektywne) - tylko UWAGA na "terminy", ale z tego co
    słyszałem dosyć kłopotliwe ze względu na czas oczekiwania na rozprawę.

    Jednakże istnieje możliwość, że pracodawca nie może już zwolnić Ciebie
    dyscyplinarnie, bowiem:

    Art 52.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie
    może nastąpić po upływie 1 miesiąca od uzyskania przez pracodawcę
    wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.

    > - czy fakt, że pracodawca także naruszył regulamin pracy / wynagradzania wobec
    > pracownika coś w tym wypadku zmienia i czy można się o to także ubiegać?

    Nic - na dobrą sprawę możecie się jednego dnia "pozwalniać"
    dyscyplinarnie i efektem tego będzie tylko rozprawa w SP a nei
    zniesienie się zwolnień.

    Jeżeli bardzo pragniesz "zwiać", możesz wykorzystać szansę z:

    Art. 55.
    (...)
    § 1(1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także
    wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowiązków
    wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej
    pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia
    powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny uzasadniającej
    rozwiązanie
    umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się odpowiednio.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn określonych w § 1 i 11 pociąga
    za sobą
    skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez pracodawcę
    za wypowiedzeniem.

    Sugeruję w tym miejscu albo wizytę u prawnika w Inspekcji Pracy, albo
    zapłacenie za wizytę u prawnika specjalizującego się w sprawach z Kp,
    bowiem:

    Art. 61(1.
    W razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez
    wypowiedzenia
    na podstawie art. 55 § 11, pracodawcy przysługuje roszczenie o
    odszkodowanie.
    O odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

> [...]
    > wręczyć rozwiązanie umowy z następnym dniem po urlopie lub nawet w trakcie

    Pracodawca nie może bowiem:

    Art. 41.
    Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu
    pracownika, a
    także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy,
    jeżeli nie
    upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez
    wypowiedzenia.

    Pracownikowi Kp chyba nie zabrania takiego kroku - można tutaj mówić
    albo o przepisach chroniących pracownika, albo o tym, że liczy się
    "stan" odbiorcy oświadczenia woli - pracodawca niejako zawsze "pracuje",
    pracownik na urlopie nie pracuje.

    Flyer