PracaGrupypl.praca.dyskusjezwolnienie dyscyplinarne › Re: zwolnienie dyscyplinarne
    From: Flyer <f...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zwolnienie dyscyplinarne
    Date: Thu, 24 Apr 2003 23:10:37 +0200

    s...@p...onet.pl napisał:

    > Witam wszystkich!
    >
    > Mam jedno, ale za to złożone pytanie:
    > Jeśli pracownik wie o tym, że pracodawca "planuje" zwolnić go dyscyplinarnie
    > to czy:
    > - wcześniej można złożyć wypowiedzenie / rozwiązanie umowy z zachowaniem 1 m-
    > cznego okresu wypowiedzenia (jeśli pracodawca nie zgodzi się za porozumieniem
    > stron) i czy pracodawca może je w jakiś sposób odrzucić / nie przyjąć i
    > wręczyć swoje rozwiązanie umowy?

    Nie może, ale w trakcie wypowiedzenia może zwolnić dyscyplinarnie.

    > - czy pracodawca może wystawić "dyscyplinarne" świadectwo pracy jeśli
    > naruszenie regulaminu jest "mocno naciągane" i czy można się od tego odwołać
    > jeśli się z nim nie zgadzamy?

    Wystawić zawsze może. Odwołanie do Sądu Pracy jest zawsze możliwe (co
    nie oznacza efektywne) - tylko UWAGA na "terminy", ale z tego co
    słyszałem dosyć kłopotliwe ze względu na czas oczekiwania na rozprawę.

    Jednakże istnieje możliwość, że pracodawca nie może już zwolnić Ciebie
    dyscyplinarnie, bowiem:

    Art 52.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie
    może nastąpić po upływie 1 miesiąca od uzyskania przez pracodawcę
    wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.

    > - czy fakt, że pracodawca także naruszył regulamin pracy / wynagradzania wobec
    > pracownika coś w tym wypadku zmienia i czy można się o to także ubiegać?

    Nic - na dobrą sprawę możecie się jednego dnia "pozwalniać"
    dyscyplinarnie i efektem tego będzie tylko rozprawa w SP a nei
    zniesienie się zwolnień.

    Jeżeli bardzo pragniesz "zwiać", możesz wykorzystać szansę z:

    Art. 55.
    (...)
    § 1(1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także
    wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowiązków
    wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej
    pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia
    powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny uzasadniającej
    rozwiązanie
    umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się odpowiednio.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn określonych w § 1 i 11 pociąga
    za sobą
    skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez pracodawcę
    za wypowiedzeniem.

    Sugeruję w tym miejscu albo wizytę u prawnika w Inspekcji Pracy, albo
    zapłacenie za wizytę u prawnika specjalizującego się w sprawach z Kp,
    bowiem:

    Art. 61(1.
    W razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez
    wypowiedzenia
    na podstawie art. 55 § 11, pracodawcy przysługuje roszczenie o
    odszkodowanie.
    O odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    > - czy będąc na urlopie wypoczynkowym, pracodawca może wręczyć pracownikowi
    > wypowiedzenie, lub czy może go przywrócić z urlopu w trybie natychmiastowym i
    > wtedy to zrobić... oraz czy to samo może zrobić pracownik - w czasie urlopu
    > wręczyć rozwiązanie umowy z następnym dniem po urlopie lub nawet w trakcie
    > jego trwania

    Pracodawca nie może bowiem:

    Art. 41.
    Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu
    pracownika, a
    także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy,
    jeżeli nie
    upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez
    wypowiedzenia.

    Pracownikowi Kp chyba nie zabrania takiego kroku - można tutaj mówić
    albo o przepisach chroniących pracownika, albo o tym, że liczy się
    "stan" odbiorcy oświadczenia woli - pracodawca niejako zawsze "pracuje",
    pracownik na urlopie nie pracuje.

    Flyer