PracaGrupypl.praca.dyskusje › zmuszanie pracownika do urlopu

  • 11. Data: 2003-10-04 18:24:12
    Temat: Re: zmuszanie pracownika do urlopu
    Od: "" <t...@W...pl>

    > Użytkownik <t...@W...pl> napisał
    > To sama sobie go poczytaj - jest dostępny w wielu serwisach internetowych.
    Owszem. Strona internetowa nie może byc jednak użyta w sporze z pracodawcą. W
    takim przypadku można posłużyć się jedynie znowelizowanym Kodeksem Pracy w
    formie pisanej. Poza tym nie posiadam komputera i korzystając z czyjejś
    uprzejmości nie chcę narażać Go na konsekwencje długotrwałego przeszukiwania
    sieci. Krótkie poszukiwania "goglami" nie przyniosły żadnych konkretów.
    > Najlepiej pójść na rękę ciężarnej koleżance i firmie, w której pracujesz.
    > Czyli iść na urlop w takim terminie, że firma mogła bezkolizyjnie pracować.
    > Poza tym twój pracodawca może wyznaczyć Ci termin urlopu.
    Przerwa wywołana ciążą mojej koleżanki w żaden sposób nie jest w stanie
    zakłócić pracy mojej Firmy (mówimy o zakładzie zatrudniającym kilkaset osób), a
    propozycja urlopu nie jest zaleceniem kierownictwa Firmy.
    Pozdrawiam Basia

  • 12. Data: 2003-10-05 18:58:25
    Od: "Dagomar" <K...@w...pl>

    Użytkownik <t...@W...pl> napisał w wiadomości

    > Mylisz się nie pracuję w firmir państwowej i znam realia rynku pracy.
    > Dobrze żebyś wiedziała jak
    > Nie interesują mnie perypetie urlopowe Twoich Kolegów tylko podstawa
    prawna
    > dotycząca opisanej sytuacji.

    Witam

    Chciałem Ci pomóc w przełknięciu tej gorzkiej i w miarę oczywistej prawdy,
    że pracodawca dużo może, w tym także wysłać Cię na niechciany urlop.
    Uświadomienie sobie że inni mają znacznie gorzej pozwala nam często mniej
    przejmować się własnymi problemami
    Podstawę prawną, każdy w miarę inteligenty człowiek, potrafi przecież sobie
    znaleźć w Kodeksie Pracy.

    Pozdrawiam
    Dagomar

  • 13. Data: 2003-10-05 21:50:59
    Od: Gradda Makker <g...@n...nowhere>

    Użytkownik Basia napisał:
    > Szanowni Państwo,
    > uprzejmie proszę o informację czy można zmusić pracownika do wykorzystania
    > urlopu wypoczynkowego.

    Najlepiej przeczytać kodeks pracy, artykuły od 162 do 164. Najważniejszy
    jest ten fragment.

    "Art. 163 § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów.
    Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.[...]"

    Jak widzisz, to pracodawca ustala plan urlopów. W opisywanym przypadku
    wystarczy, że powoła się na "konieczność zapewnienia normalnego toku
    pracy" w trakcie przewidywanego urlopu macierzyńskiego kierowniczki i
    może posłać pracowników w wybranym przez siebie okresie.

    Oczywiście pracownik nie stoi na z góry przegranej pozycji. Jest trochę
    wyjątków - np. opinia organizacji związkowej, ważne przyczyny
    pracownika, choroby. Radzę przestudiować kodeks lub porozmawiać z
    prawnikiem.

    Trochę inaczej sprawa wygląda, jeśli powstał już plan urlopów, a
    pracodawca poprzesuwać ich terminy. Patrz:
    "§ 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika
    spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy."

    Dla ciekawych, pracodawca może też odwołać pracownika z urlopu "gdy jego
    obecności w zakładzie wymagają okoliczności nie przewidziane w chwili
    rozpoczynania urlopu" (art. 167)

    GM

  • 14. Data: 2003-10-06 08:05:41
    Od: "banesto" <B...@g...mm.pl>

    > W realnym, gdzie obowiazki i prawa pracowników okre?la zbiór
    przepisów zwany
    > Kodeksem Pracy. warto go znać i mieć odwagę by walczyc o jego
    egzekwowanie.
    > Przykro mi jeżeli w Waszych firmach KP jest nieprzestrzegany, ale
    jeżeli tak
    > jest, to po czę?ci jest to Wasz? win? :(
    > Pozdrawiam Basia
    >

    > --

    Basiu,

    Zazwyczaj jestem kulturalnym człowiekiem, ale Ty naprawdę zerwałaś się
    z choinki....!!!! I nie masz zielonego pojęcia o sytuacji panującej w
    zakładach pracy. Najprawdopodobniej grzejesz tyłek na jakiejś
    państwoej posadce.
    Pobuudka!!!

    banesto

  • 15. Data: 2003-10-06 14:11:34
    Od: "" <i...@p...onet.pl>

    > Prosiłam o poradę, a nie o opowieści z cyklu o Maryni i ułanach...

    Nie znam aktu, ale żeby było fajniej to urlop ci się należy
    ale pracodawca może ci wyznaczyć okres w jakim masz go wybrać
    (mam takiego znajomego) i jest to zgodnie z prawem.

    Czyli masz prawo ale od decyzji pracodawcy zależy kiedy
    możesz z niego skorzystać.

    Pozdrawiam
    Bartek I.

  • 16. Data: 2003-10-06 15:03:39
    Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl>

> [...]
    > formie pisanej. Poza tym nie posiadam komputera i korzystając z czyjejś
    > uprzejmości nie chcę narażać Go na konsekwencje długotrwałego

    Więc nie miej pretensji do ludzi, że dyskutują na ten temat. To jest grupa
    dyskusyjna, a nie kancelaria porad prawnych. Tutaj różne wypowiedzi mogą się
    znaleźć. Z tego, co widzę, konkretne i jasne odpowiedzi na Twoje wątpliwości
    też padły.

> [...]
    osób), a
    > propozycja urlopu nie jest zaleceniem kierownictwa Firmy.

    Twoja przełożona ma inne zdanie na ten temat. Raczej nie zawalczysz.

    mangha

  • 17. Data: 2003-10-06 19:16:19
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    // ciach//

    > "§ 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    > szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika
    > spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy."

    // ciach //

    i - co dalej jest w przepisach -jeżeli pracownik poniósł koszty wyjazdu, to
    proporcjonalnie do niewykorzystanego czasu pracodawca w takim przypadku musi
    je zwrócić. Np. mamy 2 tygodnie urlopu, po tygodniu jesteśmy wzywani do
    firmy to za pozostały tydzień - po przedstawieniu kosztów oczywiście, czyli
    rachunków - pracodawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów faktycznie
    poniesionych plus koszty przejazdu.