PracaGrupypl.praca.dyskusje › zmiany w kodeksie pracy - pilne !!

  • 1. Data: 2004-04-27 11:37:59
    Temat: zmiany w kodeksie pracy - pilne !!
    Od: "Rafal" <r...@p...onet.pl>

    czy w znowelizowanym kodeksie pracy znalazły sie jakies zmiany dotyczace
    wysokosci zajecia wynagrodzenia za prace?

    chodz konkretnie o art. 87 i 88 KP

    bede wdzieczny za mozliwie szybka odpowiedz.

    pzd.

  • 2. Data: 2004-04-27 13:06:23
    Temat: Re: zmiany w kodeksie pracy - pilne !! (dlugie)
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Rafal" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > czy w znowelizowanym kodeksie pracy znalazły sie jakies zmiany dotyczace
    > wysokosci zajecia wynagrodzenia za prace?
    > chodz konkretnie o art. 87 i 88 KP
    > bede wdzieczny za mozliwie szybka odpowiedz.

    Całość tu:
    http://praca.interia.pl/kodeks/opis?aid=6845&kid=896
    a skoro pilnie to interesujące Cię artykuły masz tu:

    Art. 87. § 1. (49) Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegają potrąceniu tylko następujące należności:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.
    § 2. Potrąceń dokonuje się w kolejności podanej w § 1.
    § 3. Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:
    1) w razie egzekucji świadczeń alimentacyjnych - do wysokości trzech piątych
    wynagrodzenia,
    2) w razie egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych -
    do wysokości połowy wynagrodzenia.
    § 4. Potrącenia, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, nie mogą w sumie
    przekraczać połowy wynagrodzenia, a łącznie z potrąceniami, o których mowa w
    § 1 pkt 1 - trzech piątych wynagrodzenia. Niezależnie od tych potrąceń kary
    pieniężne potrąca się w granicach określonych w art. 108.
    § 5. (50) Nagroda z zakładowego funduszu nagród(51), dodatkowe
    wynagrodzenie roczne oraz należności przysługujące pracownikom z tytułu
    udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej podlegają egzekucji na
    zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych do pełnej wysokości.
    § 6. (52) (uchylony).
    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysokości, kwoty
    wypłacone w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za
    który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
    § 8. (53) Potrąceń należności z wynagrodzenia pracownika w miesiącu, w
    którym są wypłacane składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc,
    dokonuje się od łącznej kwoty wynagrodzenia uwzględniającej te składniki
    wynagrodzenia.
    Art. 871. (54) § 1. Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w
    wysokości:
    1) minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
    przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu
    pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na
    podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu sum egzekwowanych na
    mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia
    alimentacyjne,
    2) 75 % wynagrodzenia określonego w pkt 1 - przy potrącaniu zaliczek
    pieniężnych udzielonych pracownikowi,
    3) 90 % wynagrodzenia określonego w pkt 1 - przy potrącaniu kar pieniężnych
    przewidzianych w art. 108.
    § 2. Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy,
    kwoty określone w § 1 ulegają zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu
    pracy.
    Art. 88. § 1. Przy zachowaniu zasad określonych w art. 87 potrąceń na
    zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych pracodawca może dokonywać również bez
    postępowania egzekucyjnego, z wyjątkiem przypadków gdy:
    1) świadczenia alimentacyjne mają być potrącane na rzecz kilku wierzycieli,
    a łączna suma, która może być potrącona, nie wystarcza na pełne pokrycie
    wszystkich należności alimentacyjnych,
    2) wynagrodzenie za pracę zostało zajęte w trybie egzekucji sądowej lub
    administracyjnej.
    § 2. Potrąceń, o których mowa w § 1, pracodawca dokonuje na wniosek
    wierzyciela na podstawie przedłożonego przez niego tytułu wykonawczego.

    pzdr
    Kasia
    PS: ten Art. 871 to jest 87 z jedynką, ta jedynka tak wyżej powinna być :)

  • 3. Data: 2004-04-27 13:07:19
    Temat: Re: zmiany w kodeksie pracy - pilne !!
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@o...pip.gov.pl>

> [...]
    > wysokosci zajecia wynagrodzenia za prace?
    >
    > chodz konkretnie o art. 87 i 88 KP
    >
    > bede wdzieczny za mozliwie szybka odpowiedz.

    Witam
    Podaję aktualne brzmienie ww. artykułów KP
    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
[...]

    § 5. Nagroda z zakładowego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie roczne
    oraz należności przysługujące pracownikom z tytułu udziału w zysku lub w
    nadwyżce bilansowej podlegają egzekucji na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych do pełnej wysokości.

    § 6. (uchylony).

    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysokości, kwoty
    wypłacone w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za
    który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

    § 8. Potrąceń należności z wynagrodzenia pracownika w miesiącu, w którym są
    wypłacane składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, dokonuje
    się od łącznej kwoty wynagrodzenia uwzględniającej te składniki
    wynagrodzenia.

    Art. 871. § 1. Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-04-27 14:14:43
    Od: "Rafal" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > § 2. Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy,
    > kwoty określone w § 1 ulegają zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru

    co tak na prawde wnosi ten nowy artykol?
    czy oznacza to, ze pracodawca moze potracic nawet 75%, jezeli jest np.
    zajecie komornicze?

  • 5. Data: 2004-04-27 17:33:33
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <Kasia.Mikolajczyk@USUŃ-TObiuro.ceti.pl>

> [...]
    >
    > co tak na prawde wnosi ten nowy artykol?
    > czy oznacza to, ze pracodawca moze potracic nawet 75%, jezeli jest np.

    Na duże skróty:
    Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości 75 %
    wynagrodzenia określonego w pkt 1...

    Jeżeli "wolna" to wydaje (!) mi się, że z niej potrącać nie wolno, czyli
    tyle
    pracownik dostać musi...
    pzdr
    Kasia

  • 6. Data: 2004-04-28 10:12:09
    Od: "Rafal" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kasia Mikołajczyk" <Kasia.Mikolajczyk@USUŃ-TObiuro.ceti.pl>
    napisał w wiadomości news:c6m5td$a93$1@druid.ceti.pl...
    > Użytkownik "Rafal" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli "wolna" to wydaje (!) mi się, że z niej potrącać nie wolno, czyli
> [...]

    ok., a co Waszym zdaniem powino byc potracane z wynagrodzenia w sytuacji:
    - jest zajecie komornicze, czyli 50% wynagrodzenia
    - dodatkowo jest pozyczka wz ZFSS, w ktorej zobowiazuje sie do potracania z
    wynagrodzenia raty pozyczki. Istotna sprawa jest to, ze umowa ta zostala
    zawarta na dlugo przed zajeciem komorniczym.

    W mysl art. 87 par. 4 potracania lacznie nie moga przekroczyc 50%
    wynagrodzenia, chyba ze za zgoda pracownika art. 91

    Pracodawca posiada moja zgode, ale jak wspomnialem dotyczyla sytuacji przed
    zajecam komorniczym.

    Co mozna zrobic? Placic trzeba, ale zyc tez. Czy zgoda wyrazona na pismie na
    dlugo przed zajeciem jest w tym wypadku wiazaca? Czy mozna podpierac sie art
    87 par 4?

  • 7. Data: 2004-04-29 09:33:56
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Kasia Mikołajczyk; <c6m5td$a93$1@druid.ceti.pl> :

    > Użytkownik "Rafal" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na duże skróty:
    > Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości 75 %
    > wynagrodzenia określonego w pkt 1...

    Jak rozumiem nie spotkałaś się nigdy z pojęciem "zaliczek pieniężnych"?
    ;) Odnośnie komornika - jak byk pisze w pkt. 1 [w powiązaniu z ust. 2],
    że wolna jest kwota 824 zł [inna sprawa, że nie rozumiem tej konstrukcji
    - porównywanie kwoty netto do tzw. minimalnej wyrażonej w kwocie brutto
    ;)].

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)