PracaGrupypl.praca.dyskusje › zlecenie, student, podatek

  • 1. Data: 2005-12-01 22:12:28
    Temat: zlecenie, student, podatek
    Od: "Michał" <w...@o...pl>

    Witam.

    Na początku napiszę, że nie mogłem tego znaleźć w archiwum. Chodzi mi o
    to jakie podatki płaci student pracujący na umowę zlecenie? Oczywiście wiek
    < 26. Czy są tu jakieś koszty dochodu (praca twórcza)? Słyszałem coś o ok.
    16%. Ktoś inny z kolei mówił, że jeśli na początku płacę mniej (czyli jakieś
    16%) to i tak muszę oddać resztę przy rozliczeniu...

    Dzięki za pomoc, pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-12-01 22:23:17
    Temat: Re: zlecenie, student, podatek
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Pewnego slonecznego dnia Thu, 1 Dec 2005 23:12:28 +0100 czytam sobie
    pl.praca.dyskusje a tutaj # rozsypal nastepujace haczki:
> [...]
    > 16%. Ktoś inny z kolei mówił, że jeśli na początku płacę mniej (czyli jakieś
    > 16%) to i tak muszę oddać resztę przy rozliczeniu...
    Chyba jednak zle szukales ;P
    Podatek zalezy od osiaganych dochodow. I tylko od tego. Wiek ponizej 26
    lat i posiadanie statusu studenta zwalnia jedynie z placenia ZUSu na
    umowie-zlecenie. Najnizsza stawka podatkowa to 19% (dla osob ktorych
    roczny dochod nie przekroczy cos ~37k brutto). Od przychodu odlicza sie
    koszty uzyskania przychodu. Jesli mowisz ze bedziesz wykonywal prace
    tworcza to moze bardziej oplacalna bylaby umowa-o-dzielo? Wtedy moglbys
    miec 50% koszty (na umowie zlecenie nie wiem czy mozna miec 50% koszty -
    normalnie wynosza one chyba 20%). Koszty oznacza ze jesli masz umowe na
    np 1000zl brutto i 20% koszty to:
    1000zl - wynagrodzenie brutto
    20%*1000zl = 200zl koszt uzyskania przychodu
    1000 - 200 = 800zl podstawa opodatkowania
    19% * 800 ~=152zl (nalezny podatek)
    Zatem zleceniodawca powinien odprowadzic te 152zl podatku do skarbowego
    a Tobie wyplacic reszte (1000-152 = 848zl). W kolejnym roku skladasz
    PITa i jesli miales poprawnie odprowadzane wszelkie skladki i nie
    wpadles w wyzszy prog podatkowy, to powinienes otrzymac zwrot podatku
    (cos ok. 550zl). Jesli zleceniodawca odprowadzi za Ciebie nizszy
    podatek, to wszystko wyjdzie w rozliczeniu rocznym i bedziesz musial
    oddac US co jego.

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 3. Data: 2005-12-02 23:39:22
    Od: "Michał" <w...@o...pl>

    > Chyba jednak zle szukales ;P

    Wiedziałem, że coś takiego będzie na początku ;p

    > (...)

    Dzięki za pomoc. Teraz jak już wiem o co w tym chodzi rzeczywiście łatwo
    znaleźć :].
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-12-04 15:07:36
    Od: "Wujek Dobra Rada z Kraju Rad" <redakcja_v@tralala@gazeta.pl>

    można mieć koszty 50% jeśli to zlecenie polegające na pracy twórczej

  • 5. Data: 2005-12-04 17:28:21
    Od: "Michał" <w...@o...pl>

    > można mieć koszty 50% jeśli to zlecenie polegające na pracy twórczej
    No właśnie, poczytałem ten temat. Praca jest twórcza :), jest to tworzenie
    oprogramowania dla firmy. Z tym, że w umowie jest napisane "testowanie i
    tworzenie", jak się to ma do tych kosztów?