PracaGrupypl.praca.dyskusje › zatrudnienie inwalidy z 1 grupa

  • 1. Data: 2003-12-30 08:35:13
    Temat: zatrudnienie inwalidy z 1 grupa
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    wlasnie moj znajomy ku swojemu zaskoczeniu dostal 1 grupe inwalidzka.
    podobno oznacza to calkowita niezdolnosc do pracy. sek w tym, ze jest on
    zdolny do pracy i chce pracowac (renta jest smiesznie niska i nie pozwala na
    utrzymanie sie) . czy w takim wypadku mozliwe jest zatrudnienie go (legalnie
    oczywiscie) na umowe o prace, zlecenie, umowe o dzielo? gdzie szukac
    informacji na ten temat?

    sprawa jest i dla mnie i dla niego bardzo istotna. dzieki z gory za wszelka
    pomoc.

    pozdrawiam,

    Karmakoma.

  • 2. Data: 2003-12-30 09:36:43
    Temat: Re: zatrudnienie inwalidy z 1 grupa
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Karmakoma" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (legalnie
    > oczywiscie) na umowe o prace, zlecenie, umowe o dzielo? gdzie szukac

    Niestety, pierwsza grupa oznacza calkowita niezdolnosc do pracy.
    Jesli twoj znajomy ma stan zdrowia pozwalajacy na prace (bo trzeba jeszcze
    pamietac, ze jego checi moga byc nieadekwatne do faktycznego stanu zdrowia i
    proby pacy moga skonczyc sie dla niego nieciekawie i spowodowac gwaltowne
    pogorszenie lub smierc - pierwsza grupa nie jest wydawana tak sobie, bez
    przyczyny), to powinien zglosic sie na komisje i poprosic o ponowne
    przebadanie i zweryfikowanie grupy na nizsza jesli to mozliwe przy jego
    chorobie.
    Zaden pracodawca nie ma mozliwosci zatrudnic go legalnie a zatrudnianie na
    czarno/szaro przy wystawianiu umow na jakiegos czlonka jago rodziny rowniez
    jest bardzo ryzykowne dla pracodawcy, gdyz jesli zaslabnie lub umrze mu w
    zakladzie pracy.........

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ---

  • 3. Data: 2003-12-30 10:10:06
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pogorszenie lub smierc - pierwsza grupa nie jest wydawana tak sobie, bez

    wczesniej mial druga grupe (do grudnia) i rente przyznana czasowo (do 2006
    r.), ale ostatnio na komnisji lekarskiej lekarka stwierdzila (chyba jednak
    przesadzajac, bo do tej pory facet normalnie pracowal), ze kwalifikuje sie
    do grupy 1 i przyznano mu rente stala. o smierci w pracy raczej mowy byc nie
    moze..

    >to powinien zglosic sie na komisje i poprosic o ponowne
    > przebadanie i zweryfikowanie grupy na nizsza jesli to mozliwe przy jego
    > chorobie.

    niestety kolejne podroze na drugi koniec Polski... echhh... i wozenie sie po
    urzedach...

> [...]
    rowniez
    > jest bardzo ryzykowne dla pracodawcy, gdyz jesli zaslabnie lub umrze mu w

    nie moze pracowac na zlecenie? dodatkowo? jakkolwiek? naprawde???? a np.
    przy testowaniu gier czy jakiejkolwiek spokojnej pracy biurowej? jego
    choroba to glownie trudnosc z chodzeniem i klopoty ze wzrokiem kiedy sie
    denerwuje...

    pozdro.

    Karmakoma.

  • 4. Data: 2003-12-30 10:37:41
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > do grupy 1 i przyznano mu rente stala. o smierci w pracy raczej mowy byc

    O rentach jest coraz glosniej. Mozliwe, ze nizsze grupy umozliwiajace prace
    calkiem znikna(?).dziura budzetowa coraz wieksza......Powyzsze moze byc
    efektem jakis wytycznych, jesli gosc bedzie chcial pracowac, to moze sie
    okazac ze calkiem zabiora mu rente? poniewaz jego dzialania swiadcza o
    lepszym stanie zdrowia niz dokumentacja i wyniki badan (:)).

> [...]
    > przy testowaniu gier czy jakiejkolwiek spokojnej pracy biurowej? jego
    > choroba to glownie trudnosc z chodzeniem i klopoty ze wzrokiem kiedy sie

    Jest bezwartosciowy dla pracodawcy w sensie niemoznosci zatrudnienia go jako
    oficjalnego "inwalidy" co daje rozne znizki dla pracodawcy.
    Moze jakies umowy o dzielo? lub fakturowanie jego zlecen na czlonka rodziny,
    ale wtedy walczy na rynku pracy z osobami zdrowymi, chetnymi do tej samej
    pracy, bez jakichkolwiek przywilejow podatkowych wynikajacych z zatrudnienia
    inwalidy.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    > pozdro.
    >
    > Karmakoma.

    ---

  • 5. Data: 2003-12-30 14:59:27
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    > Jest bezwartosciowy dla pracodawcy w sensie niemoznosci zatrudnienia go
    jako
    > oficjalnego "inwalidy" co daje rozne znizki dla pracodawcy.

    na stronach dla niepelnosprawnych znalazlam inne informacje...ponizej
    cytacik...

    "Przyznanie znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie
    wyklucza możliwości zatrudnienia tej osoby u pracodawcy niezapewniającego
    warunków pracy chronionej, w przypadku uzyskania pozytywnej opinii
    Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska
    pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
    Należy podkreślić, że orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej
    niezdolności do pracy i do samodzielnej egzystencji traktowane jest na równi
    z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Orzeczenie o całkowitej
    niezdolności do pracy, odpowiada umiarkowanemu stopniowi niepełnosprawności.
    Orzeczenie zaś o częściowej niezdolności do pracy odpowiada lekkiemu
    stopniowi niepełnosprawności."

    tak wiec zdaje sie, ze mozna zatrudniac osoby nawet z dawna tzw. 1sza grupa
    inwalidzka...

> [...]
    > ale wtedy walczy na rynku pracy z osobami zdrowymi, chetnymi do tej samej
    > pracy, bez jakichkolwiek przywilejow podatkowych wynikajacych z

    to brzmi straszliwie pesymistycznie. poszperam jeszcze.. moze jednak da sie
    cos z tym problemem zrobic...

    dzieki za pomoc.

    pozdrawiam,

    Karmakoma.

  • 6. Data: 2003-12-30 17:27:12
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam Karmakomo,
    Sama sobie odpowiedziałaś na zadane pytanie; vide: ustawa z dnia 27.08.1997
    r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
    niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Tylko zastosować
    obowiązujące przepisy i nie potrzeba kombinacji krzysztofsfa.
    Stopień niepełnosprawności orzeka lekarz orzecznik ZUS, natomiast zdolność
    (lub niezdolność!) do wykonywania określonej pracy, w określonym wymiarze
    czasu pracy, w określonych warunkach stwierdza lekarz specjalista medycyny
    pracy.
    Pozdrowienia

    wa

  • 7. Data: 2003-12-31 00:21:04
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "waczek" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czasu pracy, w określonych warunkach stwierdza lekarz specjalista medycyny

    "Ustawa określiła nowe zasady orzekania o niepełnosprawności. Do historii
    przeszła już I, II, III grupa inwalidztwa. W to miejsce ustawodawca
    wprowadził trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany, lekki
    (art. 3 ustawy). "
    Pytanie dotyczylo I grupy inwalidztwa. To zagadnienie jest mi znane,
    poniewaz mialem jeszcze niedawno wsrod najblizszych osobe na I grupie.
    Obecna zamiana grup na stopnie inwalidztwa (nomenklatura nieuzyta w pytaniu
    ani tresci postow) nie jest mi znana, totez odpowiadalem na podstawie
    znanych mi zasad dawnych grup inwalidztwa.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ---

  • 8. Data: 2003-12-31 07:09:42
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    (legalnie
    > oczywiscie) na umowe o prace, zlecenie, umowe o dzielo? gdzie szukac

    A czy nie moze sie zatrudnic i pracodawcy nic nie
    mowic o swojej rencie?

    Jednoczesnie moze zwrocic sie do ZUS (czy innego organu
    wydajacego rente) ze rezygnuje z renty.
    Nie mozna tak?

    Oczywiscie ja uwazam to za malo rozsadne (rezygnacja
    z renty), ale skoro mu tak zalezy by pracowac...

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 9. Data: 2003-12-31 07:44:06
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A czy nie moze sie zatrudnic i pracodawcy nic nie
    > mowic o swojej rencie?

    pewnie, ze moze. ale chodzi o to, ze on chce pracowac _legalnie_

    > Jednoczesnie moze zwrocic sie do ZUS (czy innego organu
    > wydajacego rente) ze rezygnuje z renty.
    > Nie mozna tak?

    mozna. tylko problem polega na tym, ze lekarz orzekl niezdolnosc do pracy. a
    to nie jest zgodne ze stanem faktycznym...

    > Oczywiscie ja uwazam to za malo rozsadne (rezygnacja
    > z renty), ale skoro mu tak zalezy by pracowac...

    malo rozsadne???? renta wynosi ok. 400 zl miesiecznie netto. w wwie za tyle
    sie nie utrzyma. do tej pory zarabial 3 razy tyle i to starczalo i na
    oplacenie czynszu i oplaty oraz na utrzymanie... poza tym on bez pracy czuje
    sie bezwartosciowy jako czlowiek...

    pozdrawiam serdecznie,

    Karmakoma.

  • 10. Data: 2003-12-31 15:13:16
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Ponownie polecam zaglądnięcie do ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji
    zawodowej... (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Art. 5 tej ustawy
    wyraźnie określa jak stopień niezdolności do pracy ustalony przez lekarza
    orzecznika ZUS przekłada się na stopień niepełnosprawności. Art. 15 - 20
    określają wymiar czasu pracy i uprawnienia do dodatkowego urlopu
    wypoczynkowego.
    Rencista, który nie osiągnął wieku emerytalnego może dorobić do renty 70%
    przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (w okresie grudzień
    2003 - luty 2004 - ok. 1512 zł brutto).
    Zatrudnienie zależy tylko od tego czy przy wstępnych badaniach lekarskich
    lekarz stwierdzi, że kandydat jest zdolny do wykonywania pracy na
    proponowanym stanowisku i w proponowanych warunkach ( na pewno nie będzie
    mógł pracować w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych).
    Podważanie decyzji lekarza orzecznika ZUS jest w tej sytuacji co najmniej
    nierozsądne.
    wa