PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakaz pracy oraz zakaz konkurencji

  • 1. Data: 2006-08-14 22:13:58
    Temat: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    Od: "bud" <b...@i...pl>

    Czesc,

    Dostalem umowe do podpisania w nowej firmie. Dwa paragrafy wzbudzily moja
    nieufnosc:

    1. pracodawca zakazuje mi prowadzenia jakiejkolwiek dzialanosci zarobkowej
    (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    2. Pracodawca zakazuje mi pracy u konkurencji 1/2 roku po zakonczeniu pracy
    u niego bez podania jakiekolwiek kwoty odszkodowania... czy w takim razie
    bedzie mi sie nalezalo 25% wynagrodzenia? a moze ten zapis jest wogole
    niewazny?

    prosze pomozcie. mam niewiele czasu na odpowiedz

    bud.

  • 2. Data: 2006-08-14 23:10:55
    Temat: Re: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    Od: t...@o...pl

> [...]
    > (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    Jest to zakaz konkurencji. Jest to zgodne z prawem

> [...]
    > u niego bez podania jakiekolwiek kwoty odszkodowania... czy w takim razie
    > bedzie mi sie nalezalo 25% wynagrodzenia? a moze ten zapis jest wogole

    Jeśli nie ma odszkodowania, to ten zakaz jest nieważny ... spokojnie możesz
    się pod tym podpisać i sprawę olać. A jak zmienisz pracodawcę to obecny z
    tytułu tego co podpisałeś w pkt 2 może być jednynie zawiedziony ;) (żaden sąd
    pracy nie uzna jego racji o ile nie było odszkodowania zawartego w umowie)

  • 3. Data: 2006-08-15 00:08:08
    Od: " leszek" <s...@g...pl>

    bud <b...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    Może.

> [...]
    > niewazny?
    >
    > prosze pomozcie. mam niewiele czasu na odpowiedz

    Zapis jest ważny i przysługuje ci 25% wynagrodzenia.

  • 4. Data: 2006-08-15 06:19:20
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "bud" <b...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    Oznacza to ze w trakcie pracy nie możesz nigdzie oficjalnie dorobić, żadna
    umowa zlecenie, dzieło, praca gdzieś po godzinach itp. Jest to niezgodne z
    Kodeksem Pracy, ale zgodne z Kodeksem Cywilnym w momencie gdy podpiszesz
    taką umowę. Oznacza to ze gdy weźmiesz jakąś umowe zlecenie, możesz byc
    zwolniony dyscyplinarnie, a pracodawca może dochodzic przed Sądem Cywilnym
    odszkodowania.
    Spróbuj negocjować ten punkt na zakaz prowadzenia konkurencyjnej
    działalności zarobkowej.

    Pozdr
    WW

  • 5. Data: 2006-08-15 07:32:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ebqsiq$b23$1@opal.futuro.pl bud <b...@i...pl> pisze:

> [...]
    > 1. pracodawca zakazuje mi prowadzenia jakiejkolwiek dzialanosci
    > zarobkowej (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies
    Przede wszystkim zakładam, że piszesz o umowie o pracę (tego nie
    sprecyzowałeś).
    Zapis ten rażąco wykracza poza nakreślone w KP ramy nie przewiduje
    możliwości takiego ograniczenia dla pracownika i na jego gruncie jest
    nieważny.
    "Składając zgodne oświadczenie woli strony stosunku pracy obowiązane są
    pamiętać aby postanowienia umowy o pracę i innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy nie były mniej korzystne dla pracownika
    niż przepisy prawa pracy. W przeciwnym bowiem razie postanowienia umów o
    pracę, które są mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracysą
    nieważne , a zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy (art.
    18 Kp)."
    (cytat pochodzi z: http://42.pl/u/kDR )
    Zapytałbym stronę umieszczającą go w umowie o konkretną podstawę prawną. O
    zakazie konkurencji poczytaj:
    http://www.jobuniverse.pl/artykuly/6715.html
    http://www.prawopracy.fr.pl/artykul.php?artnum=29 (zajrzyj na forum).
    Jeśli jednak mowa o jakiejś formie umowy cywilno-prawnej, to wówczas KP nie
    ma nic do rzeczy. Zastosowanie miałby tu art. 353^1 KC.

> [...]
    > wynagrodzenia? a moze ten zapis jest wogole niewazny?
    > prosze pomozcie. mam niewiele czasu na odpowiedz
    Zapis taki nie powinien znajdować się w umowie o pracę. Jest to błąd, gdyż
    zakaz konkurencji zgodnie z art. 101^1 §1 KP musi stanowić odrębną umowę.
    Krótko mówiąc IMO umowa o zakazie konkurencji w ogóle nie została zawarta.
    Brak zapisu o odszkodowaniu nie pozbawia Cię uprawnienia do odszkodowania
    gdyż postanowienia umów, regulaminów itp. nie mogą być dla pracownika mniej
    korzystne niż zapisy ustawy (KP). Dodatkowo zauważę, że złamanie zakazu
    konkurencji pozwala pracodawcy na skuteczne dochodzenie od pracownika
    odszkodowania tylko pod warunkiem, iż udowodni on poniesienie faktycznych
    strat (KP art. 101^1 §2).

    Jotte

  • 6. Data: 2006-08-15 21:19:56
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    > 1. pracodawca zakazuje mi prowadzenia jakiejkolwiek dzialanosci zarobkowej
    > (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    jesli dzialalnosci konkurencyjnej moze

    jesli jakiejkolwiek bardzo dyskusyjne, moim zdaniem niezgodne (ale specem
    nie jestem) i nigdzie w przepisach nie ma bardzo jasnego zakazu - mozna
    podawac rozne podstawy prawne

    np. konstytucja gwarantuje wolnosc zatrudnienia, ktora moze byc ograniczona
    jedynie ustawa, dla zwyklych osob (nie mundurowych itd) jedyna ustawa, ktora
    dopuszcza ograniczenie tej wolnosci jest kodeks pracy, ale ten wyraznie mowi
    tylko, ze strony moga zawrzec umowe o zakazie konkurencji

    pytalem kiedys kilku prawnikow, wszyscy raczej sklaniali sie do wersji, ze
    taki punkt jest bardzo dyskusyjny i w zasadzie bylaby szansa by pracownik
    obronil sie przed sadem

    dziwi mnie wiec dlaczego duze zachodnie firmy (a te zwykle lubuja sie w
    takich zakazach, jest to przeniesienie zwyczajow z ich krajow) wpisuja takie
    rzeczy do umow, gdyz jesli taki punkt narusza prawo to tak jakby go nie bylo
    (w zasadzie nalezaloby badac zamiar stron, ale mozna przyjac, ze pracodawca
    uczesniczacy w profesjonalnym obrocie gospodarczym zna sie na rzeczy i
    trzeba czytac taki punkt dokladnie tak, jak jest zapisany)

    a jesli nalezy traktowac, ze go nie ma, to interesy pracodawcy nie sa
    zabezpieczone (czyli paru prawnikow takich firmach powinno dostac niezle w
    skore)

    ale tak jak mowilem sprawa nie jest taka zupelnie jasna (bo firma moze
    probowac bronic sie np. zasada swodoby zawierania umow)

    jest jeszcze jedna praktyka - kazdemu daje sie do podpisania taki punkt (na
    zasadzie straszaka), a jesli ktos ma rzeczywiscie dostep do waznych
    informacji, to dodatkowo dostaje juz nie podlegajaca dyskusji umowe o
    zakazie pracy dla konkurencji w czasie trwania stosunku pracy (albo po tez)

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 7. Data: 2006-08-16 21:03:06
    Od: "bud" <b...@i...pl>

> [...]
    > wogole niewazny?
    >
    > prosze pomozcie. mam niewiele czasu na odpowiedz

    dziekuje wszystkim za odpowiedz. niestety w dwoch przypadkach sie
    wykluczaja...
    moge pracowac gdzies po godzinach (czy tez miec wlasna dzialanosc
    gospodarcza dodatkowo) czy tez nie... czy sa moze jakies orzeczenia sadow
    pracy?

    no i nie znajduje odpowiedzi czy zakaz konkurencji zawarty w umowie
    (zakladam, ze wazny) bez oznaczenia kwoty jest dla mnei wiazacy? i jesli tak
    czy dostane 25% mojego ostatniego wynagrodzenia? chcialbym negocjowac 100% -
    nie wiem jednak w ktorym kierunku pojsc... bo nie wiem czy wogole to jest
    wazne.

    bud

  • 8. Data: 2006-08-17 06:10:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    bud wrote:

> [...]
    > moge pracowac gdzies po godzinach (czy tez miec wlasna dzialanosc
    > gospodarcza dodatkowo) czy tez nie... czy sa moze jakies orzeczenia sadow

    Na zdrowy rozum, pracodawca moze powiedziec, ze pracujac gdzie indziej
    bedziesz mniej efektywny u niego, ale cos za cos, skoro maszbyc bardziej
    efektywny u niego - powinien lepiej placic.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 9. Data: 2006-08-17 08:13:28
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

> [...]
    > moge pracowac gdzies po godzinach (czy tez miec wlasna dzialanosc
    > gospodarcza dodatkowo) czy tez nie... czy sa moze jakies orzeczenia sadow

    dostales odpowiedz, ze sprawa nie jest niestety jednoznaczna (w prawie
    zawsze jest tak, ze decyduje dopiero prawomocny wyrok sadu, ale w tym
    przypadku sytuacja jest o tyle trudniejsza, ze nie ma ugruntowanej sytuacji,
    jesli chodzi o orzecznictwo, a znow jasnego paragrafu, ktory by mowil o
    takiej sytuacji tez nie ma, rozmawialem na tem temat ze znajomymi prawnikami
    kiedys i to co sie dowiedzialem, napisalem w jednym z wczesniejszych postow)

> [...]
    100% -
    > nie wiem jednak w ktorym kierunku pojsc... bo nie wiem czy wogole to jest

    zakaz pracy dla konkurencji w czasie, kiedy pracujesz dla tej firmy nie musi
    wiazac sie z dodatkowymi finansami dla pracownika (choc oczywiscie mozna
    wynegocjowac jakis bonus, przynajmniej sprobowac, ale powszechna praktyka,
    jest taka, ze sie tego nie robi - tym bardziej, ze nawet bez formalnego
    zakazu/umowy na pismie, pojawiaja sie opinie, ktore mowia, ze byloby to
    dzialanie na szkode pracodawcy)

    natomiast po ustaniu stosunku pracy musi wiazac sie z minimum 25% bonusem,
    choc mozna oczywiscie negocjowac do bolu i niektorzy na dobrych stanowiskach
    rzeczywiscie dostaja wiecej, ale akurat 100% to chyba rzadkosc

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 10. Data: 2006-08-17 08:16:04
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    i jeszcze jedno - wszystko to co napisalem ponizej dotyczy stosunku pracy
    (kiedy masz umowe o prace zgodnie z kodeksem pracy), jesli pracujesz na
    zasadzie firma-firma lub jeszcze inaczej (dzielo, zlecenie czy co tam
    jeszcze da sie wymyslic) to w zasadzie jest wolna amerykanka