PracaGrupypl.praca.dyskusjezakaz pracy oraz zakaz konkurencji › Re: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    From: "Piotr" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zakaz pracy oraz zakaz konkurencji
    Date: Tue, 15 Aug 2006 23:19:56 +0200

    > 1. pracodawca zakazuje mi prowadzenia jakiejkolwiek dzialanosci zarobkowej
    > (czy to jest zgodne z Kodekem Pracy ewentualnie jakies orzeczenia sadow?)

    jesli dzialalnosci konkurencyjnej moze

    jesli jakiejkolwiek bardzo dyskusyjne, moim zdaniem niezgodne (ale specem
    nie jestem) i nigdzie w przepisach nie ma bardzo jasnego zakazu - mozna
    podawac rozne podstawy prawne

    np. konstytucja gwarantuje wolnosc zatrudnienia, ktora moze byc ograniczona
    jedynie ustawa, dla zwyklych osob (nie mundurowych itd) jedyna ustawa, ktora
    dopuszcza ograniczenie tej wolnosci jest kodeks pracy, ale ten wyraznie mowi
    tylko, ze strony moga zawrzec umowe o zakazie konkurencji

    pytalem kiedys kilku prawnikow, wszyscy raczej sklaniali sie do wersji, ze
    taki punkt jest bardzo dyskusyjny i w zasadzie bylaby szansa by pracownik
    obronil sie przed sadem

    dziwi mnie wiec dlaczego duze zachodnie firmy (a te zwykle lubuja sie w
    takich zakazach, jest to przeniesienie zwyczajow z ich krajow) wpisuja takie
    rzeczy do umow, gdyz jesli taki punkt narusza prawo to tak jakby go nie bylo
    (w zasadzie nalezaloby badac zamiar stron, ale mozna przyjac, ze pracodawca
    uczesniczacy w profesjonalnym obrocie gospodarczym zna sie na rzeczy i
    trzeba czytac taki punkt dokladnie tak, jak jest zapisany)

    a jesli nalezy traktowac, ze go nie ma, to interesy pracodawcy nie sa
    zabezpieczone (czyli paru prawnikow takich firmach powinno dostac niezle w
    skore)

    ale tak jak mowilem sprawa nie jest taka zupelnie jasna (bo firma moze
    probowac bronic sie np. zasada swodoby zawierania umow)

    jest jeszcze jedna praktyka - kazdemu daje sie do podpisania taki punkt (na
    zasadzie straszaka), a jesli ktos ma rzeczywiscie dostep do waznych
    informacji, to dodatkowo dostaje juz nie podlegajaca dyskusji umowe o
    zakazie pracy dla konkurencji w czasie trwania stosunku pracy (albo po tez)

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz