PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy

  • 1. Data: 2005-04-20 18:21:50
    Temat: zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    Wlasnie dostalem do podpisania umowe o prace. W jednym z jej punktow jest
    nastepujacy zapis:

    "Pracownik zobowiazuje sie do nie podejmowania w trakcie stosunku pracy
    jakiegokolwiek innego zatrudnienia (umowa o prace, umowa zlecenie, umowa o
    dzielo, wlasna dzialalnosc gospodarcza i inne formy). Zobowiazanie to
    obejmuje zarowno dzialalnosc zarobkowa jak i niezarobkowa."

    I masz babko placek. Pomijajac juz to ze ten punkt jest napisany lekko
    dziwnie, mam pytanie - na ile taki zakaz zobowiazuje. Zupelnie rozumiem
    zakaz podejmowania pracy w firmie konkurencyjnej, ale taka dziwna klauzla,
    czy ma jakas moc prawna, czy to tylko straszak.W koncu jakos to ogranicza
    np. moje zycie prywante. Dodatkowo nie wiaze sie z zadnym odszkodowaniem.

    Porad prawnych dotyczacych umow o zakazie konkurencji (w trakcie pracy i po)
    jest mnostwo. Ten temat wielokrotnie pojawial sie na grupach. Ale co z takim
    bezwglednym zakazem podejmowania jakiejkolwiek pracy (oczywiscie mowimy tu o
    jakis drobnych zajeciach, bo np. drugi etat to wiadomo ze nie wchodzi w
    gre).

  • 2. Data: 2005-04-20 19:04:46
    Temat: Re: zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy
    Od: "Met-Greg" <g...@g...pl>

    > Zobowiazanie to
    > obejmuje zarowno dzialalnosc zarobkowa jak i niezarobkowa."

    to ze zarobkowa to ok, ale jak pomożesz koledze w tworzeniu serwisu www czy
    roznoszeniu ulotek to co wtedy ?

    metgreg

  • 3. Data: 2005-04-20 19:44:58
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    gostek wrote:
> [...]
    >
    > I masz babko placek. Pomijajac juz to ze ten punkt jest napisany lekko
    > dziwnie, mam pytanie - na ile taki zakaz zobowiazuje.

    No tak jak jest napisane.
    W trakcie stosunku pracy.
    Jak się zwolnisz, to już nie obowiązuje.

    > Dodatkowo nie wiaze sie z zadnym odszkodowaniem.

    Nie wiem czy musi. Sam jestem ciekawy.
    Ale przecież widzisz co podpisujesz.

> [...]
    > jakis drobnych zajeciach, bo np. drugi etat to wiadomo ze nie wchodzi w

    Negocjuj, jeśli ci to nie odpowiada. Szczególnie wyklaruj "inne formy",
    bo może się okazać, że nie możesz sobie ogródka skopać. :-P

    --
    Stach - Tlen:stachobywatelpl Jabber:s...@j...atman.pl

  • 4. Data: 2005-04-20 20:19:11
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    > Negocjuj, jeśli ci to nie odpowiada. Szczególnie wyklaruj "inne formy",
    > bo może się okazać, że nie możesz sobie ogródka skopać. :-P
    Na pewno jest sprzeczna z zapisami w prawie. Co jednak w tym wypadku jest
    ważniejsze - niech się prawnicy wypowiedzą

  • 5. Data: 2005-04-20 20:21:44
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    jaQbek wrote:

    > Na pewno jest sprzeczna z zapisami w prawie.

    Którymi?

    --
    Stach - Tlen:stachobywatelpl Jabber:s...@j...atman.pl

  • 6. Data: 2005-04-20 21:33:16
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d466bu$pa9$1@nemesis.news.tpi.pl gostek
    <g...@w...pl> pisze:

> [...]
    > jakiegokolwiek innego zatrudnienia (umowa o prace, umowa zlecenie, umowa o
    > dzielo, wlasna dzialalnosc gospodarcza i inne formy).
    Umowa obliguje do nie podejmowania _zatrudnienia_.
    Zatrudnienie wg mnie polega na tym, że istnieje zatrudniający (tzw.
    pracodawca) i zatrudniony (pracownik).
    Umowa-zlecenie i umowa o dzieło to umowy cywilno-prawne - nie ma tu
    zatrudniającego lecz zleceniodawca. Nie ma mowy o zatrudnieniu, więc uważam,
    że możesz je zawierać dowolnie, bez naruszania (idiotycznej skądinąd) umowy.
    Własna działalność gospodarcza zatrudnieniem absolutnie nie jest, zatem
    także możesz. Co to są te "inne formy" pozostaje tajemnicą.
    Jeśli cytat z tej umowy jest dokładny, to przygotował ją jakiś indolent.

    Jotte

  • 7. Data: 2005-04-20 23:12:50
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: gostek [Wed, 20 Apr 2005 20:21:50 +0200]:

    > Ale co z takim bezwglednym zakazem podejmowania
    > jakiejkolwiek pracy (oczywiscie mowimy tu o jakis
    > drobnych zajeciach, bo np. drugi etat to wiadomo
    > ze nie wchodzi w gre).

    No wiec ja bym autora tego dziela potraktowala z rownym
    poczuciem humoru, jak to, ktore on wykazal przy tworzeniu
    tejze umowy.

    A konkretnie, dalabym mu do podpisania papier:

    "Przez caly okres zatrudnienia zobowiazuje sie nie
    rozmawiac z innymi osobami o podobnych kwalifkacjach
    do XYZ, nie prowadzic rozmow rekrutacyjnych oraz nie
    zawierac z podwykonawcami kontraktow, ktore moglyby
    wchodzic w zakres obowiazkow pracownika XYZ".

    Przy czym oczywiscie XYZ to ja.

    Jak sie smiac to porzadnie, a nie po lebkach...

    Bo, przykro mi bardzo, ale o ile zakaz konkurencji
    jest logiczny, oczywisty i sluszny (i w sumie jakby
    chodzilo o dwie _uczciwe_ strony, to zbedny), o tyle
    co kogo interesuje czy ja po tygodniu pracy w biurze
    bede sobie w weekend dorabiac jako instruktorka jogi?

    Bez przesady, to sie umowa o prace nazywa, a nie
    kontrakt niewolniczy.

    Wez Ty z tym facetem pogadaj po ludzku, bo moze toto
    jest tworczosc radosna jakiegos jego nadgorliwego
    przypupaska, ktoremu sie wydaje ze tak bedzie dobrze.
    Juz takie widywalam...

    Kira

  • 8. Data: 2005-04-21 07:36:26
    Od: "Konrad Zach" <k...@k...com>