PracaGrupypl.praca.dyskusje › wynagrodzenie chorobowe i zasiłek

  • 1. Data: 2003-02-16 10:34:49
    Temat: wynagrodzenie chorobowe i zasiłek
    Od: "Ewelina" <k...@i...pl>

    Witam,
    Pracowałam w firmie (dużej) na kontrakcie zagranicznym.
    W styczniu ubiegłego roku poszłam na zwolnienie lekarskie (30 dni).
    Po zwolnieniu wróciłam do pracy. Niestety choroba nia dała za
    wygraną i od miesiąca maja 2002 roku byłam na zwolnieniu lekarskim przez
    okres
    6-mcy. Przedłużono mi także zasiłek chorobowy o 270 dni.
    Pracodawca do tej pory nie wypłacił mi pieniędzy za okres zwolnienia.
    Kilkakrotnie
    zwracałam się na piśmie o wypłatę. Bez skutku.
    Jakie mogę podjąc środki prawne, aby wymusić na pracodawcy
    uregulowanie ze mną spraw finansowych.
    Proszę o radę.
    Ewelina

  • 2. Data: 2003-02-16 10:49:00
    Temat: Re: wynagrodzenie chorobowe i zasiłek
    Od: s...@p...onet.pl

    > Ewelino witam
    Czuję przekręt w firmie, przecież zasiłek chorobowy firma ma refundowany przez
    ZUS , sprawa nie jest czysta.
    Pozostaje Ci wnieś pozew do Sądu Pracy domagając się wypłaty zasiłku wraz z
    odsetkami.
    Przed skierowaniem sprawy do Sądu powinnaś Twoją sprawą zainteresowć Państową
    Inspekcję Pracy , pisząc poprostu skargę na firmę. Życzę powodzenia.

  • 3. Data: 2003-02-16 11:05:35
    Od: "Ewelina" <k...@i...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > Przed skierowaniem sprawy do Sądu powinnaś Twoją sprawą zainteresowć
    > Państową Inspekcję Pracy , pisząc poprostu skargę na firmę. Życzę

    Właśnie przed chwilą znalazłam w Internecie co następuje :
    "Ze względu na złą sytuację finansową niektóre firmy nie wypłacają
    pracownikom zasiłków chorobowych. Rzecznik praw obywatelskich, do którego
    nadchodzą skargi, zwrócił się w tej sprawie do prezesa ZUS. Ubezpieczeni
    uzyskują bowiem w tej sytuacji decyzje ZUS ustalające prawo do zasiłku. Nie
    daje im to jednak uprawnień w stosunku do pracodawców. Sądy, do których
    trafiają takie sprawy, mają z kolei wątpliwości, czy należą one do zakresu
    ubezpieczeń społecznych, gdyż nie chodzi w tym wypadku o odwołanie od
    deczyji organu rentowego. Tymczasem, zgodnie z kodeksem postępowania
    cywilnego, w sprawach o zasiłek chorobowy można się odwoływać do sądu
    dopiero od decyzji organu rentowego. Zdaniem prof. Andrzeja Zolla, jeżeli
    pracodawca nie wypłaca należnego zasiłku chorobowego, zamiast decyzji
    ustalającej prawo do zasiłku, ZUS powinien wydawać decyzję o jego wypłacie".
    Wypowiedź jest z 30 lipca 2002 roku i została wydrukowana na łamach
    Rzeczpospolitej.
    #Mówiąc szczerze teraz to już nic nie rozumiem#.

  • 4. Data: 2003-02-16 11:46:21
    Od: s...@p...onet.pl

    > Właśnie przed chwilą znalazłam w Internecie co następuje :
    > "Ze względu na złą sytuację finansową niektóre firmy nie wypłacają
    > pracownikom zasiłków chorobowych. Rzecznik praw obywatelskich, do którego

    Zacytowałaś pogląd Rzecznika ale jest to tylko pogląd z którego dla ZUS nic nie
    wynika.
    Tak jak napisałem pisać skargę do PIP lojalnie uprzedzając firmę. PIP musi Ci
    dać odpowiedź zgodnie z kpa.On już miał takie przypadki napewno i może Ci coś
    innego podpowie. Stracisz trochę nerwów ale takie życie. Pozdrawiam.