PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o zakazie konkurencji - dwa pytania

  • 1. Data: 2006-11-16 20:37:16
    Temat: umowa o zakazie konkurencji - dwa pytania
    Od: "pawel_k" <____@____.com>

    Witajcie,

    1. mam z pracodawcą podpisaną umowę o zakazie konkurencji. Jest tam mowa o
    odszkodowaniu w wysokości 25% wynagrodzenia po ustaniu stosunku pracy jeśli
    nie zatrudnię się u konkurencji. Moje wynagrodzenie wygląda w ten sposób, że
    otrzymuję kwotę równą kwocie wynikającej z umowy o pracę + prawie 100%
    premii za zrealizowany obrót. I teraz pytanie: czy odszkodowanie będzie
    liczone jedynie od tego co było napisane w umowie o prace czy od całości
    wynagrodzenia?
    2. w jednym z paragrafów umowy mam napisane, że w "uzasadnionych
    przypadkach" pracodawca może mi umowę o zakazie konkurencji wypowiedzieć.
    Jakie to są "uzasadnione przypadki"? Czy może być tak, że pracodawca poczeka
    miesiąc bądź dwa i w momencie gdy podejmę pracę w innej branży to mi po
    prostu wypowie umowę?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi

    P.

  • 2. Data: 2006-11-16 21:12:19
    Temat: Re: umowa o zakazie konkurencji - dwa pytania
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ejii6v$5vp$1@atlantis.news.tpi.pl pawel_k
    <____@____.com> pisze:

    > 1. mam z pracodawcą podpisaną umowę o zakazie konkurencji. Jest tam mowa
    > o odszkodowaniu w wysokości 25% wynagrodzenia po ustaniu stosunku pracy
    > jeśli nie zatrudnię się u konkurencji.
    Czyli najniższe możliwe.

> [...]
    > prawie 100% premii za zrealizowany obrót. I teraz pytanie: czy
    > odszkodowanie będzie liczone jedynie od tego co było napisane w umowie
    Od całości wynagrodzenia w okresie takim samym, jak długośc obowiązywania
    umowy o zakazie konkurencji. Możesz je dostać w całosci albo w miesiecznych
    ratach w okresie obowiazywania umowy. Art. 101^2 §3 KP.

> [...]
    > Jakie to są "uzasadnione przypadki"? Czy może być tak, że pracodawca
    > poczeka miesiąc bądź dwa i w momencie gdy podejmę pracę w innej branży
    KP nie przewiduje wypowiedzenia takiej umowy, choć uważam, że strony mogą od
    niej za obopólną zgodą odstąpić (rozwiązać). Reszta to art. 101^2 §2 KP.
    Pracodawca może jedynie dochodzić swych praw jeśli Ty nie dopełnisz jej
    zapisów. I odwrotnie.

    Jotte

  • 3. Data: 2006-11-16 23:01:59
    Od: "pawel_k" <____@____.com>

    Dzięki za odpowiedź!

    > Od całości wynagrodzenia w okresie takim samym, jak długośc obowiązywania
    > umowy o zakazie konkurencji. Możesz je dostać w całosci albo w
    > miesiecznych ratach w okresie obowiazywania umowy. Art. 101^2 §3 KP.

    Czyli powinienem otrzymać 25% od tego co otrzymuję na konto (wynagrodenie +
    premia)? To dobra wiadomość!

> [...]
    > KP.
    > Pracodawca może jedynie dochodzić swych praw jeśli Ty nie dopełnisz jej

    Widzisz, ja mam w umowie napisane, że (cytuję):
    "W razie wcześniejszego ustania przyczyn uzasadniających istnienie zakazu o
    czym Pracodawca zobowiązuje się zawiadomić Pracownika, umowa wygasa i
    obydwie strony zwolnione są z wzajemnych świadczeń"
    Moim zdaniem, z powyższego wynika, że pracodawca tak naprawdę może
    jednostronnie umowę rozwiązać. Pytanie tylko, czy punkt ten jest zgodny z KP
    oraz jak zdefiniować "przyczyny uzasadniające istnienie zakazu"? Niestety
    mój pracodawca postępuje w ten sposób, że przez miesiąc lub dwa wypłaca
    odszkodowanie a później w zależności od tego gdzie były pracownik znajdzie
    pracę albo ściga go sądownie albo umowę rozwiązuje z powodu "ustania
    przyczyn istnienia zakazu".

    Paweł

  • 4. Data: 2006-11-17 08:01:48
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Fri, 17 Nov 2006 00:01:59 +0100, pawel_k <____@____.com>
    w <ejiqth$t0k$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał:

    > Dzięki za odpowiedź!
    [ ... ]

> [...]
    > odszkodowanie a później w zależności od tego gdzie były pracownik znajdzie
    > pracę albo ściga go sądownie albo umowę rozwiązuje z powodu "ustania

    Wtedy w przypadku rozwiązania przez pracodawcę takiej umowy on może i
    powinien się liczyć z pozwem o utracone korzyści - bo gdybyś się
    zatrudnił u konkurencji, to w tym czasie zarobiłbyś więcej, a tak
    wiedziałeś, że nie, zarabiasz mniej i masz jeszcze płacone od
    pracodawcy, a właściwie to nie.
    Tylko musiałbyś porozmawiać z jakimś prawnikiem, na ile jest to do
    ugrania.

    > Paweł

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 5. Data: 2006-11-17 09:55:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ejiqth$t0k$1@nemesis.news.tpi.pl pawel_k <____@____.com>
    pisze:

> [...]
    > pracownik znajdzie pracę albo ściga go sądownie albo umowę rozwiązuje z
    > powodu "ustania przyczyn istnienia zakazu".

    http://www.jobuniverse.pl/artykuly/6715_2.html

    Jotte

  • 6. Data: 2006-11-17 19:11:26
    Od: "pawel_k" <____@____.com>

    > http://www.jobuniverse.pl/artykuly/6715_2.html

    Dzięki za linka, bardzo mi pomógł zrozumieć pewne sprawy. Teraz jeszcze
    proszę o informację czy dobrze wszystko zinterpretowałem:
    1. należne odszkodowanie za niepodejmowanie pracy u konkurencji będzie
    liczone w stosunku do całego wynagrodzenia: podstawy + premii
    2. pracodawca nie może jednostronnie rozwiązać umowy o zakazie konkurencji,
    a orzec o "ustaniu przyczyny istnienia zakazu" może jedynie w przypadkach
    podanych w odnośniku.Czyli praktycznie, poza podanymi przypadkami
    wypowiedzenie umowy o zakazie konkurencji powinno odbyć się na zasadzie
    porozumienia stron.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc

    Paweł

  • 7. Data: 2006-11-18 15:21:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ejl1ho$cdu$1@atlantis.news.tpi.pl pawel_k
    <____@____.com> pisze:

    > Teraz jeszcze proszę o informację czy dobrze wszystko zinterpretowałem:
    > 1. należne odszkodowanie za niepodejmowanie pracy u konkurencji będzie
    > liczone w stosunku do całego wynagrodzenia: podstawy + premii
    Tak, premią jest bowiem składnikiem wynagrodzenia:
    http://www.sciaga.pl/tekst/48321-49-wynagrodzenia_za
    _prace
    Podstawę i zasadę wypłaty odszkodowania podałem wcześniej.

> [...]
    > podanymi przypadkami wypowiedzenie umowy o zakazie konkurencji powinno
    > odbyć się na zasadzie porozumienia stron.
    Nie, to kompletne pomieszanie/niezrozumienie pojęć. Wypowiedzenie jest
    czynnością jednostronną, porozumienie stron - jak sama nazwa wskazuje -
    wielostronną. To są całkowicie różne sposoby rozwiązania umowy. Jeszcze inną
    sytuacją jest zaprzestanie obowiązywania warunków takiej umowy z przyczyny
    ustania powodów jej zawarcia.
    Nie istnieje możliwość wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji, można ją
    rozwiązać za porozumieniem, o czym już pisałem.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-11-18 16:01:45
    Od: " leszek" <s...@W...gazeta.pl>

    Pracodawca nie może ci jednostronnie "wypowiedzieć umowy o zakazie
    konkurecji", nie ma takiej możliwości, gdyby tak było, to taka umowa byłaby
    fikcją. Jest tylko możliwość, że ty możesz przestac się stosować do "zakazu
    konkurencji" jeśli ustały przyczyny dla których taka umowa została podpisana.
    Na przykład miałeś dostęp do jakiś tajemnic, a procodawca sam je publicznie
    ujawnił. Jednak taka sytuacja nie zwalnia pracodawcy z obowiązku wypłaty
    odszkodowania za cały okres obowiązywania umowy.

  • 9. Data: 2006-11-18 16:24:27
    Od: "pawel_k" <____@____.com>

> [...]
    > wielostronną. To są całkowicie różne sposoby rozwiązania umowy. Jeszcze
    > inną sytuacją jest zaprzestanie obowiązywania warunków takiej umowy z
    Dzięki, teraz już rozumiem

    > Nie istnieje możliwość wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji, można ją
    > rozwiązać za porozumieniem, o czym już pisałem.
    No to mój pracodawca "wtopił". U nas umowy o zakazie konkurencji mają nawet
    sekretarki! Tak jak pisałem wcześniej, jeśli po odejściu z firmy pracownicy
    podejmują pracę w innej branży to pracodawca przysyła im informację o
    "ustania przyczyn uzasadniających istnienie zakazu" i przestaje płacić
    odszkodowanie.
    A z tego co napisałeś to pracodawca nie ma do tego podstaw. Przy dużej
    rotacji pracowników (a tak jest u nas) może to pracodawcę trochę
    kosztować...

  • 10. Data: 2006-11-18 16:30:20
    Od: "pawel_k" <____@____.com>

    Użytkownik " leszek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Pracodawca nie może ci jednostronnie "wypowiedzieć umowy o zakazie
    > konkurecji", nie ma takiej możliwości

    Dzięki za odpowiedź.

    Paweł