PracaGrupypl.praca.dyskusje › tłumacz przysiegły od zaplecza

  • 1. Data: 2004-12-13 17:02:01
    Temat: tłumacz przysiegły od zaplecza
    Od: Mo <l...@g...nie-smiec>

    Witam, wysłałam wcześniej podobne pytanie na pl.praca, ale chyba za
    trudne... ;-)

    Zastanawiam się nad tą nową-starą ścieżką i interesuje mnie aspekt
    ubezpieczeniowo-rentowy tejże.
    Mianowicie wiem, że tłumacz przysięgły musi odprowadzać miesięczne
    składki, chyba ZUS, czy też ubezpieczenie zdrowotne. Czyli ma prawo do
    bezpłatnej opieki lekarskiej. A co ze stażem pracy? Czy mu "leci"? A co
    z emeryturą? Pozostaje chyba tylko 3. filar..? :)

    W ogóle jak to jest zorganizowane od tej strony? Na tepisie znalazłam
    cos o tłumaczach z działalnością i tych wykonujących wolny zawód,
    całkiem mi to zamieszało w głowie. Serwis tłumacza wspomina o tym tylko
    pobieżnie, wspominając, że najlepiej być zatrudnionym na etat... A ja
    nie jestem i się zastanawiam właśnie, czy to się opłaci... Czy ktoś może
    mi podpowiedzieć gdzie tego szukać i pod jakim hasłem w ogóle?

    No i ostatnie. U minie zamiast egzaminu należy złożyć dossier tłumacza,
    składające się z 10 dokumentów na każdy język. Mam mały problem z
    doborem, Pani się nie sprecyzowała, dokumenty mogą być dowolne, "no
    takie prawne też". Czy ktoś przechodził podobną procedurę i może mi coś
    doradzić? Skupić się na jakimś typie dokumentów (metryki, dyplomy, umowy
    etc.), czy zróżnicować włączając również literaturę piękną (np. fragment
    kryminału, żeby było w temacie..? ;-))

    Dzięki i pozdrawiam
    M.
    --
    Bywają takie chwile z życiu człowieka, kiedy żadne radio nie gra jego
    ulubionej piosenki...