PracaGrupypl.praca.dyskusje › student i umowa o prace

  • 1. Data: 2005-12-07 17:44:33
    Temat: student i umowa o prace
    Od: "mariusz " <m...@g...pl>

    Witam

    Chciałbym się poradzić w takiej oto kwestii:

    Pracuję w pewnym biurze od dłuższego czasu na umowę o dzieło, która jest
    podpisywana ze mną co miesiąc. Jednakże ostatnio poprosiłem o zmianę umowy na
    umowę o pracę na pół etatu. I teraz mam kilka pytań:

    1) Czy mimo, że jestem studentem to obciążam pracodawcę tak samo jak i zwykły
    pracownik składkami?? Zapewne mi obetną wynagrodzenie i z tego względu pytam
    się, bo chciałbym utrzymać to ile teraz mi płacą.

    2) Ile mam czasu od podpisania umowy o pracę na wybór filaru emerytalnego?

    3) Jak się przedstawia moja sytuacja, jeśli pracodawca nie odprowadza
    regularnie wszelkich składek, związanych z zatrudnieniem pracownika? Nie chcę
    się ładować w jakieś bagno i może lepiej by było poszukać sobie innej pracy.

    4) Czy będą studentem mogę wedle prawa pracować na cały etat?? Przecież
    kiedyś trzeba chodzić na zajęcia, ale mam możliwość dogadania się z
    pracowadcą, że będę miał wpisany cały etat a przychodził na 3/4, bo na tyle
    uczelnia mi pozwala.

    Dziękuję za wszelkie odpowiedzi

    Mariusz

  • 2. Data: 2005-12-07 19:18:34
    Temat: Re: student i umowa o prace
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    mariusz napisał(a):
> [...]
    > umowę o pracę na pół etatu. I teraz mam kilka pytań:
    > 1) Czy mimo, że jestem studentem to obciążam pracodawcę tak samo jak i zwykły
    Tak
    > Zapewne mi obetną wynagrodzenie i z tego względu pytam
    > się, bo chciałbym utrzymać to ile teraz mi płacą.
    Najpewniej tak - dlatego zastanow sie czy na pewno chcesz umowe o prace.
    Mozesz dostac nawet duzo mniej na reke niz dostawales obecnie. A ze
    ubezpieczenie zdrowotne masz, emeryture to i tak niska z ZUSu
    dostaniesz, to jesli pracodawca jest w porzadku i mozna sie dogadac w
    kwestii np urlopu czy roznych dodatkowych swiadczen (jesli takowe sa w
    firmie) to ihmo nie warto na razie przechodzic na etat (no chyba ze
    zamierzasz kredyt wziac)
    > 2) Ile mam czasu od podpisania umowy o pracę na wybór filaru emerytalnego?
    Teoretycznie chyba 30 dni. Praktycznie - do najblizszego losowania;) Z
    tego co wiem losowania sa dwa razy do roku - w styczniu i lipcu.
> [...]
    > się ładować w jakieś bagno i może lepiej by było poszukać sobie innej pracy.
    Nijak. Tzn tych skladek nie ma na koncie i jestes w plecy odnosnie
    przyszlej emerytury ale pracodawca wczesniej czy pozniej musi je
    odprowadzic (teoretycznie). W kazdym badz razie Ciebie nie dotkna zadne
    nieprzyjemnosci, nic nie bedziesz musial placic.
    > 4) Czy będą studentem mogę wedle prawa pracować na cały etat??
    Tak, mozesdz pracowac na caly etat, mozesz nawet na dwa czy trzy etaty.
    Bycie studentem nie ogranicza swobody zatrudniania sie. Masz takie prawa
    jak normalny czlowiek (chyba ze jestes doktorantem ale to juz inna sprawa)
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl