PracaGrupypl.praca.dyskusje › pytanie

  • 1. Data: 2004-06-27 08:13:17
    Temat: pytanie
    Od: "Robert" <r...@p...pl>

    bede mial umowe o prace z pewna firma, z tym ze mam byc na wlasnej
    dzialalnosci gospodarczej, oni beda placic za mnie zus a ja bede oplacal
    tylko zdrowotne
    prawdopodobnie jutro zostane zgloszony przez firme do zusu, nie
    zarejestrowalem jeszcze dzialanosci czy mimo to musze zaplacic zdrowotne w
    m-cu lipcu? ... ale chyba wczesniej musze zarejestrowac dzialalnosc?
    powiedzcie mi w jakiej kolejnosci to wszystko zalatwic
    a moze najpierw dzialalnosc potem umowa i dopiero zgloszenie do zusu
    pozdr

  • 2. Data: 2004-06-27 09:01:13
    Temat: Re: pytanie
    Od: "andrzej" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
    > bede mial umowe o prace z pewna firma, z tym ze mam byc na wlasnej
    > dzialalnosci gospodarczej, oni beda placic za mnie zus a ja bede oplacal
    > tylko zdrowotne

    Albo podpisza z toba umowe o prace i beda placic za ciebie caly zus, albo
    bedziesz im robil uslugi prowadzac wlasna dzialanosc gospodarcza i wtedy ty
    sobie musisz caly zus placic. Po prostu musisz sie na taka kwote utargowac,
    aby to bylo dla ciebie oplacalne.

    andrzej

  • 3. Data: 2004-06-27 09:06:42
    Od: "Robert" <r...@p...pl>

    andrzej wrote:
> [...]
    > i wtedy ty sobie musisz caly zus placic. Po prostu musisz sie na taka
    > kwote utargowac, aby to bylo dla ciebie oplacalne.

    uklad bedzie taki jak napisalem powyzej

  • 4. Data: 2004-06-27 09:12:21
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [Robert] - 2004-06-27 11:06:

    > uklad bedzie taki jak napisalem powyzej

    To napisz jeśli możesz jeszcze raz ale dokładniej. Nie możesz
    jednocześnie pracować w firmie i świadczyć jej usług z tyt. działalności
    gosp.

    --
    Pozdrawiam _ _ _ _
    //\ _|_|_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\

  • 5. Data: 2004-06-28 04:54:16
    Od: "Fotech" <w...@p...onet.pl>

    > To napisz jeśli możesz jeszcze raz ale dokładniej. Nie możesz
    > jednocześnie pracować w firmie i świadczyć jej usług z tyt. działalności
    > gosp.

    Może, prawo tego nie zabrania, ale wtedy musi opłacać ZUS od całego
    przychodu, jakby to bylo wynagrodzenie. Z punktu widzenia ... jakiegokolwiek
    to sensu w tym nie ma, albo pracodawca nie ma po prostu doświadczenia, albo
    np ma jakas firme druga do podstawienia na odbiór tych usług. A być może
    powiedzieli Ci to dla uspokojenia, mająć na mysli, ze to oni beda ponosic
    koszty ZUSu Twojej dzialanosci, ale nie OPŁACAĆ.
    Warto się spotkać z księgową, póki nie zaczniecie tej zabawy.

    Wojtek

  • 6. Data: 2004-06-28 07:22:23
    Od: "chinol" <p...@o...pl>

    > bede mial umowe o prace z pewna firma, z tym ze mam byc na wlasnej
    > dzialalnosci gospodarczej, oni beda placic za mnie zus a ja bede oplacal
    > tylko zdrowotne

    Jezeli bedziesz mial umowe o prace to (dokladnie tak to ma sie nazywac, a
    nie jakas umowa agencyjna itp, nawet jak ktos to nazywa umowa o prace) to
    nie widze sensu i potrzeby zakladania firmy. Nie mozna placic za pracownika
    ZUS-u w komplecie oprocz zdrowotnego. Zdrowotne jest najwazniejsza czescia
    calego ubezpieczenia w ZUS.
    Jedyne logiczne rozwiazanie dla mnie (i to calkiem sensowne wg mnie) to jest
    to, ze pracodwaca na umowie napisze ci najnizsza krajowa (i od tego placi
    caly ZUS, lacznie ze zdrowotnym) i tyle ci placi ze stosunku pracy.
    Natomiast ty, jako firma wystawiasz mu f-ry VAT na pozostala kwote, na ktora
    sie umowiliscie (i np. spisujecie druga umowe o swiadczenie uslug stalych za
    z gory okreslona stawke) i to jest nastepna czesc twojego wynagrodzenia.
    Zysk jest taki, ze od tej nadwyzki placisz tylko 150 PLN zusu bez wzgledu
    ile ona wynosi oraz placisz podatek PIT (ktory tak czy siak zaplacic
    trzeba). Naliczony VAT pracodawca sobie odliczy wiec z VAT-u straty nie ma.
    W przypdku pensji rzedu 4-5 tys PLN zysk z takiego myku jest znaczny
    (powyzej 1000 PLN miesiecznie) wiec taki uklad jest ok dla ciebie. Musisz
    tylko prowadzic KPiR, skladac deklaracje i tyle.

> [...]
    > powiedzcie mi w jakiej kolejnosci to wszystko zalatwic
    > a moze najpierw dzialalnosc potem umowa i dopiero zgloszenie do zusu

    Wiec tak:
    Umowe o prace mozesz podpisywac poniewaz druga umowa z toba jako firma nie
    ma zadnego zwiazku.
    Co do dzialalnosci:
    1. W Urzedzie Miasta zalatwiasz wpis do Ewidencji (kilka dni)
    2. Odbierasz wpis i lecisz z nim do U.Statystycznego po regon (od reki to
    robia);
    3. Zakladasz r-k w banku;
    4. Zglaszasz dzialalnosc gosp. w Urzedzie Skarbowym (z tymi dokumentami
    wszystkimi musisz byc i musisz miec NIP);
    5. W tym samym czasie zglaszasz w US ze jestes podanikiem VAT - cos kolo 200
    PLN to kosztuje i nie wpadaj na pomysl, zeby byc zwolnionym z VAT-u. W twoim
    przypadku to nieoplacalne (tracicie z pracodawca 22% kwoty umowy o uslugi).
    6. Zglaszasz w ZUS dzialalnosc;
    7. Robisz pieczatki i tyle

    Co do zusu, nie ma znaczenia czy zglosisz firme 1 czy 30 dnia miesiaca,
    poniewaz zdrowotne placi sie za caly miesiac (czyli jak zglosisz 30 dnia to
    i tak placisz za caly miesiac).

    Moja rada: zadbaj o ta druga umowe (miedzy toba jako firma a pracodawca),
    zeby byla jasna i wyraznie okreslala stawki i zakres pracy. Jesli bedziesz
    mial taka umowe tylko 'na pysk' to nieuczciwy kontrahent moze cie wykrecic w
    5 minut.

    Tomek