PracaGrupypl.praca.dyskusje › przejście z umowy o prace na firma-firma

  • 1. Data: 2004-01-13 19:56:33
    Temat: przejście z umowy o prace na firma-firma
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    Witam,

    Interesuje mnie możliwość przejścia z etatu na umowę firma-firma, powód
    jest oczywisty, pieniądze wolę zachować dla siebie niż wspomagać
    przerośnięty aparat biurokratyczny.

    Jak to wygląda w 2004 r., czy istnieje taka możliwość w przypadku gdy
    obie strony pracodawca i pracownik tego chcą ? Jeżeli nie, byłbym
    wdzięczny za wszelkie informacje o ustawach i dokumentach które tego
    zakazują. Ewentualnie jakie są drogi obejścia (legalnego) tych przepisów.

    Np. zamiast firmy jednoosobowej - spółka i zawiązanie umowy z pracodawcą
    ? Jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenia w tej materii, bardzo proszę o info.

    Pozdrawiam

    Rafał Łukawski

  • 2. Data: 2004-01-14 07:44:35
    Temat: Re: przejście z umowy o prace na firma-firma
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > wdzięczny za wszelkie informacje o ustawach i dokumentach które tego
    > zakazują. Ewentualnie jakie są drogi obejścia (legalnego) tych przepisów.

    Stracisz fundusz socjalny
    swiadczenia urlopowe
    odprawe
    itp itd ...

    To sie oplaca naprawde tylko wtedy, gdy pracujesz dla wielu podmiotow ..

  • 3. Data: 2004-01-14 09:14:21
    Od: "F.M.T" <F...@b...com>

    > Stracisz fundusz socjalny
    > swiadczenia urlopowe
    > odprawe
    > itp itd ...

    i co gorsza bedziesz musial pracowac, a to nie kazdy moze zniesc

    F.M.T.

  • 4. Data: 2004-01-14 11:24:12
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > i co gorsza bedziesz musial pracowac, a to nie kazdy moze zniesc

    Przeciez wcale nie musi pracowac ... moze zostac bezrobotnym ;)

  • 5. Data: 2004-01-14 11:42:31
    Od: r...@l...pl

    > Stracisz fundusz socjalny

    Szczerze, to jest malo istotne, co Ci to daje, imprezy firmowe, daj spokoj...
    wiecej zarobisz na umowie firma-firma i sam sobie zrobisz 10 takich imprez dla
    znajomych.

    > swiadczenia urlopowe

    Nie. kwestia umowy. Umowa moze Ci gwarantowac n platnych dni wolnych.

    > odprawe

    byc moze, wiesz wszystko mozna zawrzec w umowie, okres wypowiedzenia, zakaz
    konkurencji itp. Inna sprawa to dochodzenie swoich praw. Bedac pracownikiem
    broni Cie sad pracy, który generalnie dziala zdecydowanie od sadow cywilnych.
    Alej jezeli w miare ufasz firmie, jestes jej potrzebny, to mozna zaryzykowac.

    > itp itd ...

    Sa minusy i plusy. Kazdy wie jaka ma umowe o prace, jakiego ma pracodawce,
    takze niech osadzi sam.

    > To sie oplaca naprawde tylko wtedy, gdy pracujesz dla wielu podmiotow ..

    Warto zaczac od jednego podmiotu, ktory gwarantuje Ci stale dochody, nastepnie
    robisz jakies fuchy, czy tez podpisujesz umowe na 1/4, 1/8 etatu... i tak to
    sie kreci. Grunt to w miare pewne dochody.

    Rafał

  • 6. Data: 2004-01-14 11:43:47
    Od: r...@l...pl

    > i co gorsza bedziesz musial pracowac, a to nie kazdy moze zniesc

    No coz, sa ludzie, ktorym sie nie chce pracowac i wegetuja przec cale zycie. Ja
    sie do takich nie zaliczam ;)

    Rafał

  • 7. Data: 2004-01-14 16:18:09
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-01-14 12:42, osoba przedstawiająca się jako
    "r...@l...pl" napisała:

    > byc moze, wiesz wszystko mozna zawrzec w umowie, okres wypowiedzenia, zakaz
    > konkurencji itp. Inna sprawa to dochodzenie swoich praw. Bedac pracownikiem

    Śliskie. Jeśli umowę o współpracy zaopatrzysz w takie dodatki to na 99%
    pojawi się domniemanie stosunku pracy a wtedy pracodawca po łapkach
    (hmm... właściwie po koncie) dostanie.

    Taka umowa aby była w miarę bezpieczna nie powinna zawierać niestety nic
    co sugerowałoby, że została zawarta po to aby uniknąć np. składek na ZUS.

    # ___ _ _
    # <_*_> //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    # (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.5PL // GG:2091615 // /
    -8---(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 8. Data: 2004-01-14 18:23:18
    Od: r...@l...pl

    > Taka umowa aby była w miarę bezpieczna nie powinna zawierać niestety nic
    > co sugerowałoby, że została zawarta po to aby uniknąć np. składek na ZUS.

    Chore jest to, że ustawodowaca wymusza tak drastyczne podnoszenie kosztów pracy,
    chore jest to, że nawet jak pracownik _chce_ się ubezpieczyć na kwotę, która go
    interesuje to nie może!!

    Mniejsza z tym, wszyscy zdaja sobie sprawe, że chodzi o to by wyssać jak
    najwięcej pieniędzy z podatników. Umowa aby była bezpieczna musi zabezbieczać
    obie strony, w szczególności byłego pracownika m.in. odpowiednim okresem
    wypowiedzenia.

    No cóż, nie pozostaje nic innego jak radzić się prawnika...

    pozdr.
    Rafał Łukawski

  • 9. Data: 2004-01-14 18:40:18
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-01-14 19:23, osoba przedstawiająca się jako
    "r...@l...pl" napisała:

    > Chore jest to, że ustawodowaca wymusza tak drastyczne podnoszenie kosztów pracy,

    Niestety podejrzewam ze taka sytuacja jeszcze parę lat potrwa :(

    > chore jest to, że nawet jak pracownik _chce_ się ubezpieczyć na kwotę, która go
    > interesuje to nie może!!

    Tego nie rozumiem. Dlaczego nie można się ubezpieczyć. Rozumiem że kogoś
    może być nie stać ale poza tym?

> [...]
    > obie strony, w szczególności byłego pracownika m.in. odpowiednim okresem

    Wypowiedzenie jest składnikiem każdej praktycznie umowy więc tu bym się
    nie martwił. "Karogenne" mogą być zapisy o ewentualnych płatnych
    urlopach czy gwarantowanych świadczeniach finansowych np. w czasie
    niezdolności do wykonania pracy z tytułu choroby.

    > No cóż, nie pozostaje nic innego jak radzić się prawnika...

    To zawsze sie przyda :-)

    # ___ _ _

  • 10. Data: 2004-01-14 21:17:33
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    Pe.Ka wrote:

    > Tego nie rozumiem. Dlaczego nie można się ubezpieczyć. Rozumiem że kogoś
    > może być nie stać ale poza tym?

    Chodziło mi o ubezpieczenie się na niższą kwotę, czyli inaczej mówiąc
    płacenie niższego zusu, co bardzo teoretycznie wpłynełoby na moją
    przyszłą emeryture. ALe to moja decyzja, której nie mogę podjąć, bo
    pracodawca boi się zmienić umowy o pracę na f-f.

> [...]
    > urlopach czy gwarantowanych świadczeniach finansowych np. w czasie
    > niezdolności do wykonania pracy z tytułu choroby.

    Chorobowe jeżeli się nie myle (jestem jeszcze w przedfirmowej)
    przysługuje od pierwszego dnia L4, płaci CI zus a nie zakład pracy.
    Oczywiście odpowiednio do Twojej składki.

    Urlop... no coz to raczej sprawa podstawowa, mysle, ze dobry prawnik
    bylby tak w stanie sformuowac te zapisy, że mało który pracownik US
    mógłby się przyczepić. W sumie to tylko kwestia pieniędzy w stosunku do
    przepracowanych dni, ująć to można na wiele sposobów.

    > To zawsze sie przyda :-)

    Chyba obowiązkowo :-)

    pozdr.
    Rafał