PracaGrupypl.praca.dyskusje › programowanie czy sieci ?

  • 1. Data: 2005-05-30 19:05:59
    Temat: programowanie czy sieci ?
    Od: yezooz <u...@w...pl>

    witam!

    wiem ze podobne pytania przewijaly sie przez grupe ale mam nadzieje ze mimo
    wszystko bede mogl liczyc na sugestie z Waszej strony.

    Informatyka jako taka zajmuje sie juz od dlugiego czasu, tyle niezbyt
    zdecydowanie w ktoryms kierunku. W tej chwili jestem na studiach i juz
    najwyzszy czas sie "ukonkretnic" sek w tym ze ciezko mi wybrac, od jakiegos
    czasu programuje w Javie i PHP i dobrze mi z tym. Drugim konikiem sa linux,
    sieci, itp. Tyle ze tu z doswiadczeniem ciezko bo o ile programy mozna
    pisac i uczyc sie nowych jezykow - tworzyc portfolio, o tyle w przypadku
    administracji bez dostepu do drogiego sprzetu, prawdziwych problemow i
    wyzwan przy serwerze wydaje mi sie nie da sie rozwijac. Do pewnego stopnia
    oczywiscie.

    No wlasnie i co teraz? Ciezko wybrac bo wydaje mi sie ze praca admina
    jednak bardziej by mnie krecila. Od razu mowie ze mam zapal i to dziki i
    chcialbym po zakonczeniu studiow od razu zaczac jakas sensowna prace (a
    moze i w trakcie). Myslalem moze o wyjezdzie za granice na jakis czas(sam
    place za studia wiec nie mam dlugu wobec spoleczenstwa :D).

    Bede bardzo wdzieczny za wszelkie sugestie. Pozdr.

  • 2. Data: 2005-05-30 20:56:29
    Temat: Re: programowanie czy sieci ?
    Od: "PZ" <p...@i...pl>

> [...]
    > administracji bez dostepu do drogiego sprzetu, prawdziwych problemow i
    > wyzwan przy serwerze wydaje mi sie nie da sie rozwijac. Do pewnego stopnia

    Jestem programistą i radziłbym administracje.Mam znajomych adminów i oni
    właściwie nic nie robią, a zarabiają całkiem nieźle :] Właściwie to im
    zazdroszczę. Szczególnie polecam wąską specjalizacje w administracji. Np
    zaawansowane zagadnienia bezpieczeństwa (w tym najnowsze produkty na rynku).

    Pozdrawiam,
    PZ

  • 3. Data: 2005-05-30 21:03:09
    Od: yezooz <u...@w...pl>

    Dnia Mon, 30 May 2005 22:56:29 +0200, PZ napisał(a):

> [...]
    > zaawansowane zagadnienia bezpieczeństwa (w tym najnowsze produkty na rynku).

    No wlasnie tylko jak sie samemu lub nieduzymi kosztami wyszkolic w takiej
    specjalizacji. Chyba tylko ksiazki anglojezyczne jezeli chodzi o teorie ale
    gorzej z praktyka wlasnie - tak jak napisalem w poprzednim poscie.

  • 4. Data: 2005-05-30 22:04:47
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    ale
    > gorzej z praktyka wlasnie - tak jak napisalem w poprzednim poscie.

    W kwestii sprzetu - w czym widzisz problem? Najbardziej popularne systemy
    dzialajace na PC (Windowsy wszelkiej masci, Linuxy, Unix, NOVELL) odpalisz
    sobie w domu - nie zawsze nielegalnie oczywiscie, ale to w celach
    edukacyjnych, wiec jestem sklonny uznac za oklicznosc lagodzaca. Solarisa
    mozesz odpalic na maszynie kupionej na allegro za kilka setek. Kilka innych
    systemow (o ktorych wolalbym nie wspominac) jest udostepnionych w necie,
    logujesz sie do nich po FTP, a jezeli jusz koniecznie chcesz miec taka
    maszyne w domu - to kupisz w DE chocby na eBay.de . O emulatorach juz nie
    wspomne. 2 szt. komputerow PC (i wiedza)spoko wystarcza.
    No chyba ze chcesz miec podane wszystko na srebrnej tacy - to graj w LOTTO
    :-)

    Pozdrrr... Reksio

  • 5. Data: 2005-05-31 05:05:53
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Jestem programist? i radziłbym administracje.Mam znajomych adminów i oni
    > wła?ciwie nic nie robi?, a zarabiaj? całkiem nieĽle :] Wła?ciwie to im
    > zazdroszczę. Szczególnie polecam w?sk? specjalizacje w administracji. Np
    > zaawansowane zagadnienia bezpieczeństwa (w tym najnowsze produkty na rynku).

    Taaa, polska mentalnosc ;-) A wez teraz wymysl kto jest pierwszy
    redukowany przy klopotach pracodawcy: stanowiska produkcyjne czy
    kosztowe ? Bo admin to stanowisko wyłącznie kosztowe, ktore nie przynosi
    dochodow. Programista jesli jest dobry to zawsze na siebie zarobi, a
    firma przeciez nie bedzie pozbywac sie czerwonych krwinek, ktore jej
    tlen przynoszą.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 6. Data: 2005-05-31 06:18:37
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dochodow. Programista jesli jest dobry to zawsze na siebie zarobi, a
    > firma przeciez nie bedzie pozbywac sie czerwonych krwinek, ktore jej

    Taaa, typowamentalność teoretyczna :)))))

    Zgodzę się z jednym, że programista ma większe możliwości "samozarobkowania"
    po ewentualnych "cięciach osobowych" w zakładzie pracy, ale jako były Szef
    IT w dość dużej firmie (swego czasu) mogę zaręczyć, że w przypadku takowych
    cięć (o ile muszą one dotknąć dział IT) to na pierwszy ogień praktycznie idą
    właśnie programiści - bo o ile bez programisty zakład praktycznie może się
    obyć (z reguły zostawia sobie jednego ew. kilku - w zależności od ich
    liczby), to Administrator Sieci ZAWSZE BYĆ MUSI (niezależnie czy jest to
    stanowisko kosztowe czy tez nie).

    Zapominasz o jednej kluczowej sprawie, w dzisiejszych czasach system
    informatyczny (w szczególności klasy ERP lub MRPII oraz ew. CRM) to niejako
    "systemnerwowy" przedsiębiorstwa. No i taki admin faktycznie może nic nie
    robić przez cały rok (no może pawie nic - bo zostaje tzw "bieżąca
    konserwacja", backupy itp) to w przypadku jakiejkolwik nawet najdrobniejszej
    awarii to właśnie on jest wysyłany na pierwszą linię - a szefostwo tylko
    patrzy na zegarki i krzyczy "kiedy ta sieć będzie WKOŃCU DZIAŁAC _ DO JASNEJ
    CHOLERY" :)))). Każdy bowiem minuta (godzina) przestoju w działaniu sieci, a
    w szczególności w sieci WAN w przedsiębiorstwach wielooddziałowych to są
    OGROMNE STRATY dla firmy - niestety.

    Tak więc taki admin, choć jest stanowiskiem kosztotwórczym, to w przypadku
    awarii jest "bezpiecznikiem", który czuwa aby wszystko do normy wróciło. Nie
    należy zapominać - mówiąc o kosztotwórczości tego stanowiska - o tzw
    UTRACONYCH KORZYŚCIACH, które mogą być kilkukrotnie wyższe (np z tytułu
    utraty sprzedaży, lub nie daj boże KLIENTÓW) niż koszty utrzymania Admina.
    Tak więc jeżeli firma mając do dyspozycji pozbycie się Admina lub
    programisty pozbędzie się tego pierwszego, to... w pierwszym rzędzie powinna
    siępozbyć... SZEFA :)))))/

    ADMIN w firmie (chociażby niewiele do roboty miał) MUSI BYĆ i BASTA.

    Tak więc Reasumując...

    Jaką kolega pytający wybierze specjalizację zależy wyłąćznie od jego
    "długofalowej wizji" dotyczącej faktu kim chciałby być za lat 5-10-15 :).
    Jeżeli zamierza pracować zawsze na czyjś rachunek - znaczy się na etacie w
    firmie czy też ewentualnie w firmie Outsourcingowej - to zdecydowanie
    polecam Administrację.

    Jeżeli natomiast kolega zamierza jedynie w firmie nabyć stosownego
    doświadczenia, a później rozważa ewentualne przejście na własny rachunek, to
    lepszym wyborem będzie jednak programowanie, gdyż o ile Admin (w rozumieniu
    bardzo wąskiej specjalizacji) nie ma praktycznie szans na zarobek na własny
    rachunek, tak dobry programista w życiu sobie poradzi zawsze.

    Trzeba rozważyć więc wszystkie plusy i minusy oraz próbować "zobaczyć
    siebie" za lat XX.

    pzdr

  • 7. Data: 2005-05-31 07:10:14
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

> [...]
    > w szczególno?ci w sieci WAN w przedsiębiorstwach wielooddziałowych to s?

    No ... a jak nie bedzie dzialac za godzine to admin zostaje wezwany na
    dywanik, oskarzony o nieudolnosc i pozbawiony premii na nastepne 3 lata,
    o ile w ogole je dostawal.

    A na dodatek admin nie ma szans na rozwoj, ograniczone mozliwosci awansu
    i bez przerwy robota pod stresem poganiana przez uzytkownikow, ktorzy
    nie rozumieja dlaczego to jeszcze nie jest zrobione.

    Widze to na codzien u siebie w firmie - pracowalem na obu tych
    stanowiskach, bylem adminem, a teraz jestem programistą i nie wroce juz
    do adminowania ;-)

  • 8. Data: 2005-05-31 07:37:48
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    KrzysiekPP napisał(a):

    > No ... a jak nie bedzie dzialac za godzine to admin zostaje wezwany na
    > dywanik, oskarzony o nieudolnosc i pozbawiony premii na nastepne 3 lata,
    > o ile w ogole je dostawal.

    Niby tak, ale taka specyfika tej pracy.

    A tak przy okazji: zajrzalem na Twoja strone i z przyjemnoscia poddalem
    sie czynnosciom mającym na celu pochloniecie tekstu bedacego przekrojem
    Twoich przygód zawodowych.
    I to jak opisales "hierarchie" w banku... bosz... skad ja to znam...
    Nic dodac, nic ujac.

    --
    czarny
    [:::: usun xxx z adresu :: mystique at free.art.pl ::::]

  • 9. Data: 2005-05-31 07:39:42
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    tez mialem taki dylemat
    u nas (polibuda w lodzi) jest cos takiego jak teleinformatyka.
    programowanie z elementami sieci. tworzenie aplikacji sieciowych (co
    wydaje sie byc przyszlosciowe). aplikacje korzystajace z roznych
    protokolow sieciowych (nie tylko samo tcp/ip i sockety) ale tez np ldap.
    w tym momencie rozwijasz sie jako programista ale rownoczesnie musisz
    znac sie na sieciach komputerowych i systemach operacyjnych (zarowno
    windows jak i linux czy unix) bo czesto stworzenie aplikacji wymaga
    takiej wiedzy (wiem to z autopsji - wmi nie ruszysz bez znajomsoci
    mechanizmow windowsa, skanowania sieci bez znajomosci protokolow
    sieciowych, snmp czy active directory bez pewnej wiedzy). nawet w
    niektorych firmach na stanowisko programisty, procz testow z
    programowania sa jeszcze sprawdziany wiedzy administrowania linuxem
    (zwlaszcza jesli aplikacja koncowa ma byc linuxowa)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 10. Data: 2005-05-31 09:31:06
    Od: Paweł Gałecki <p...@o...pl>

    > edukacyjnych, wiec jestem sklonny uznac za oklicznosc lagodzaca. Solarisa
    > mozesz odpalic na maszynie kupionej na allegro za kilka setek.
    Jest również wersja na PC