PracaGrupypl.praca.dyskusje › porozumienie stron a odprawa???

  • 1. Data: 2005-10-06 16:35:46
    Temat: porozumienie stron a odprawa???
    Od: <a...@n...pl>

    Mili Grupowicze,

    Mam pytanko:

    Czy to prawda że rozwiązując umowę z pracodawcą na porozumienie stron
    przyznanie odprawy jest niezgodne z prawem pracy.
    Firma od której odchodzę, obiecała mo takową odprawę, a ponadto uzgodniliśmy
    rozstanie za porozumieniem stron.
    Teraz mi mówią, że mam podpisać papier z prośbą rozwiązanie umowy z dniem x,
    ale o tej odprawie nie wspominają na piśmie.
    Obiecują że będzie, ale w dokumentach nie chcą tego ująć na papierze.
    Jak to jest? Może ktoś wie?

    Asia

  • 2. Data: 2005-10-06 16:40:22
    Temat: Re: porozumienie stron a odprawa???
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Użytkownik w news:di3g7p$q2j$1@nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

    > Czy to prawda że rozwiązując umowę z pracodawcą na porozumienie
    > stron przyznanie odprawy jest niezgodne z prawem pracy.

    Niezgodne z prawem jest to co jest zakazane, a nie kojarzę aby gdziekolwiek
    zabraniano dysponowania własnymi pieniędzmi według uznania. Jeżeli
    pracodawca chce Ci przyznać bonus to jego prawo. Ale to moim zdaniem.

    pzdrawiam
    Greg

  • 3. Data: 2005-10-06 20:02:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 6 Oct 2005 17:35:46 +0100, <a...@n...pl>
    zakodował:

    >Firma od której odchodzę, obiecała mo takow? odprawę, a ponadto uzgodnili?my
    >rozstanie za porozumieniem stron.

    Prozumienie stron, jak sama nazwa wskazuje ustala warunki rozstania.
    Skoro tak strony ustaliły, to tak ma być (ustalenia mogą być dowolne).

    Ale jeżeli to były tylko obiecanki ustne bez świadków i nie do
    udowodnienia - to pozostaje tylko odesłać do słownika powiedzeń
    ludowych.

    Odprawa z MOCY PRAWA należy się tylko w sytuacji, gdy umowę WYPOWIADA
    z PRZYCZYN EKONOMICZNYCH pracodawca zatrudniający ponad 20
    pracowników. Ale, oczywiście, porozumienie może również przewidywać
    odprawę.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2005-10-06 20:16:07
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Niezgodne z prawem jest to co jest zakazane, a nie kojarzę aby gdziekolwiek
    > zabraniano dysponowania własnymi pieniędzmi według uznania. Jeżeli
    > pracodawca chce Ci przyznać bonus to jego prawo. Ale to moim zdaniem.

    Asia się pyta o odprawę, a nie o bonus. To jest duża różnica.

    Kriss

  • 5. Data: 2005-10-07 17:48:40
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Kriss w news:di40j0$69a$1@atlantis.news.tpi.pl napisał(a):

    > Asia się pyta o odprawę, a nie o bonus. To jest duża różnica.

    Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi.

    odprawa (Wilga)
    rz. ż Ia 3. 'jednorazowe świadczenie pieniężne przyznawane pracownikowi przy
    zwalnianiu przez niego posady lub w innych wypadkach ustalonych w umowie'

    bonus (Wilga)
    I rz. mnż I, D. -u 'dodatkowa premia nie wynikająca z umowy o pracę, coś
    otrzymywanego bezpłatnie jako dodatek'

    Dlaczego odprawy nie można potraktować jako bonusu? Czyli takiego dodatku w
    postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego.

    To, że w kodeksie jest określone na jakich warunkach odprawa musi być
    wypłacona nie oznacza, że pracodawca nie może jej wypłacić w innych
    przypadkach jeżeli ma na to ochotę. Jeżeli jest inaczej przedstaw proszę
    artykuł, w którym się tego zabrania.

    pozdrawiam
    Greg

  • 6. Data: 2005-10-07 18:10:27
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Dlaczego odprawy nie można potraktować jako bonusu? Czyli takiego dodatku w
    > postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego.

    Przecież sam sobie odpowiedziałeś:

[...]

    Odprawa to odprawa, premia to premia. Pracodawca może dać premię, kiedy i ile
    chce, a odprawę musi. Jeśli tak jest w umowie o pracę. Po co łączyć i mieszać te
    terminy? Skoro mają całkiem odmienne definicje.

    pozdr
    Kriss

  • 7. Data: 2005-10-07 18:17:00
    Od: KrzysiekPP <k...@N...op.pl>

    > Obiecują że będzie, ale w dokumentach nie chcą tego ująć na papierze.
    > Jak to jest? Może ktoś wie?

    Jesli nie bedzie tego na papierze to nigdy nie zobaczysz zadnych
    pieniedzy.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 8. Data: 2005-10-07 20:48:38
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Kriss w news:di6dk6$rjk$1@nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

    > "...odprawa (Wilga)
    > rz. ż Ia 3. 'jednorazowe świadczenie pieniężne przyznawane
    > pracownikowi przy zwalnianiu przez niego posady

    Inicjator wątku zwalnia posadę, prawda? Nie jest określone dokładnie w jaki
    sposób się ta posada zwalnia - czy jest to wypowiedzenie, czy też
    porozumienie stron.

    > Odprawa to odprawa, premia to premia.

    Znaczenie słowa premia nie ogranicza się wyłącznie do dodatku do pensji. Mam
    wrażenie, że tak to odczytujesz.

    > Pracodawca może dać premię, kiedy i ile chce, a odprawę musi.

    Moim zdaniem istotnym problemem nie jest tutaj znaczenie słów, ale intencje
    pracodawcy. Jest ryzyko, że "odprawa" to zwykły kant mający na celu
    skłonienie pracownika do rozwiązania umowy. Jeśli pieniądze zostaną
    wypłacone na pewno nie będzie to niezgodne z prawem bez względu czy nazwą to
    premią, czy też odprawą, bo od określania poprawności użycia słów są raczej
    językoznawcy - prawo zajmuje się czymś innym (chociaż zdaję sobie sprawę z
    tego, że nie do końca jest to prawdą). Cały ambaras w tym, że jeżeli Asia
    pieniędzy nie dostanie nie będzie to niezgodne z prawem. Wydaje mi się, że w
    tym przypadku ustna umowa również jest obowiązujaca, ale na to trzeba mieć
    świadków.

    pozdrawiam
    Greg

  • 9. Data: 2005-10-07 20:55:09
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    KrzysiekPP w news:MPG.1db0da0236da6e5d98a49b@news.tpi.pl napisał(a):

    > Jesli nie bedzie tego na papierze to nigdy nie zobaczysz zadnych
    > pieniedzy.

    No właśnie :-) Ale ja osobiście aż tak nieufny nie jestem. W moim krótkim
    życiu wiele razy uzyskałem to o czym była mowa, chociaż nie miałem pisemnego
    potwierdzenia. Wiele razy też się przejechałem, ale mimo to nadal nie jestem
    skłonny spisywać wszystkiego na papierze. Uważam to za absurd. Z drugiej
    jednak strony... jeżeli chciałbym spisać podobne zobowiązanie to
    przypuszczam, że wszyscy ci, którzy mają zamiar się z niego wywiązać
    podpisaliby je.

    pozdrawiam
    Greg