PracaGrupypl.praca.dyskusjeporozumienie stron a odprawa??? › Re: porozumienie stron a odprawa???
    From: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: porozumienie stron a odprawa???
    Date: Fri, 7 Oct 2005 22:48:38 +0200

    Kriss w news:di6dk6$rjk$1@nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

    > "...odprawa (Wilga)
    > rz. ż Ia 3. 'jednorazowe świadczenie pieniężne przyznawane
    > pracownikowi przy zwalnianiu przez niego posady

    Inicjator wątku zwalnia posadę, prawda? Nie jest określone dokładnie w jaki
    sposób się ta posada zwalnia - czy jest to wypowiedzenie, czy też
    porozumienie stron.

    > Odprawa to odprawa, premia to premia.

    Znaczenie słowa premia nie ogranicza się wyłącznie do dodatku do pensji. Mam
    wrażenie, że tak to odczytujesz.

    > Pracodawca może dać premię, kiedy i ile chce, a odprawę musi.

    Moim zdaniem istotnym problemem nie jest tutaj znaczenie słów, ale intencje
    pracodawcy. Jest ryzyko, że "odprawa" to zwykły kant mający na celu
    skłonienie pracownika do rozwiązania umowy. Jeśli pieniądze zostaną
    wypłacone na pewno nie będzie to niezgodne z prawem bez względu czy nazwą to
    premią, czy też odprawą, bo od określania poprawności użycia słów są raczej
    językoznawcy - prawo zajmuje się czymś innym (chociaż zdaję sobie sprawę z
    tego, że nie do końca jest to prawdą). Cały ambaras w tym, że jeżeli Asia
    pieniędzy nie dostanie nie będzie to niezgodne z prawem. Wydaje mi się, że w
    tym przypadku ustna umowa również jest obowiązujaca, ale na to trzeba mieć
    świadków.

    pozdrawiam
    Greg