PracaGrupypl.praca.dyskusje › okulary lekarz zwrot kosztow zakupu

  • 1. Data: 2007-11-14 13:57:22
    Temat: okulary lekarz zwrot kosztow zakupu
    Od: "rheed" <n...@n...com>

    Witam.
    Pracuje przy komputerze i stwierdzilem, ze pogorszyl mi sie wzrok w zwiazku z czym
    potrzebuje nowych okularow.
    Pytanie: czy aby otrzymac czesciowy zwrot kosztow okularow z zakladu pracy musze
    czekac do nastepnych badan okresowych, czy zaswiadczenie dla zakladu pracu moze mi
    wystawic prywatny okulista?
    Moze ktos mial juz taka sytuacje, ze zaklad pracy uwzglednil zaswiadczenie z
    prywatnej przychodni.
    pozdr.
    rheed

  • 2. Data: 2007-11-15 08:27:09
    Temat: Re: okulary lekarz zwrot kosztow zakupu
    Od: "Monika" <a...@a...edu.pl>

    Wszystko zależy od regulaminy pracy u ciebie w firmie. Warto się w kadrach
    zapytać, bo może być różnie. Może być tak, ze firma nie refunduje okularów
    wcale.

  • 3. Data: 2007-11-15 16:25:52
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Monika" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Wszystko zależy od regulaminy pracy u ciebie w firmie. Warto się w
    > kadrach zapytać, bo może być różnie. Może być tak, ze firma nie
    > refunduje okularów wcale.

    Hm... firma może zrefundować (a nawet powinna) okulary, jeżeli
    odpowiednie zaświadczenie wyda lekarz medycyny pracy. Najlepiej poproś
    od pracodawcy skierowanie na badania kontrolne. Na zaświadczeniu musi
    być, że przy monitorze musisz być w okularach.
    Co do zaświadczenia od prywatnego okulisty - urząd skarbowy może to
    podważyć, bo jeżeli coś nie wynika z przepisów bhp (a wg. takich liczą
    się tylko badania od specjalisty medycyny pracy), to powinno to być
    opodatkowane (i oskładkowane przy okazji).
    btw. pracodawcy nie może ci odmówić wydania skierowania na badania.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2007-11-16 09:38:51
    Od: "rheed" <n...@n...com>

> [...]
    > opodatkowane (i oskładkowane przy okazji).
    > btw. pracodawcy nie może ci odmówić wydania skierowania na badania.

    Wlasnie tych informacji potrzebowalem. Dzieki.

    Milego weeekendu
    rheed

  • 5. Data: 2007-11-16 09:44:13
    Od: "dana" <d...@g...pl>

    > btw. pracodawcy nie może ci odmówić wydania skierowania na badania.

    Możesz podać podstawę prawną? Z rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki
    Społecznej z 30 maja 1996 nie wynika, że masz rację. Ale może jest jakiś akt
    prawny, który pominęłam....

    Dana

  • 6. Data: 2007-11-16 11:25:51
    Od: "Nikiel ;\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "dana" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Możesz podać podstawę prawną? Z rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki
    > Społecznej z 30 maja 1996 nie wynika, że masz rację. Ale może jest jakiś
    > akt
    > prawny, który pominęłam....

    "
    § 6. Zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z
    uwagi na warunki pracy, obejmuje:

    1) w przypadkach, o których mowa w § 1 pkt 4 lit. b), c), f) i g) -
    przeprowadzenie badań lekarskich poza terminami wynikającymi z
    częstotliwości wykonywania badań okresowych i orzekanie o możliwości
    wykonywania dotychczasowej pracy; skierowanie na przeprowadzenie badania
    wydaje pracodawca po zgłoszeniu przez pracownika niemożności wykonywania
    dotychczasowej pracy, "

    Pracownik zgłasza, że nie może wykonywać pracy bo wzrok mu się pogorszył i
    pracodawca musi wysłać go na badania.

    --

    Nikiel ;)

  • 7. Data: 2007-11-16 12:28:30
    Od: "dana" <d...@g...pl>

> [...]
    > dotychczasowej pracy, "
    >

    > Pracownik zgłasza, że nie może wykonywać pracy bo wzrok mu się pogorszył

    Wydaje mi się, że właśnie zacytowany przez Ciebie przepis nie obejmuje
    sytuacji rheed.

    b) konieczność przeniesienia pracownika do innej pracy
    c) ciąża
    f) choroba zawodowa
    g) wypadek przy pracy

    żadna z tych przesłanek w omawianej sytuacji wg mnie nie wystepuje

    jednak prawnikiem nie jestem :))

  • 8. Data: 2007-11-17 09:26:54
    Od: bhpekspert <b...@g...com>

    On 14 Lis, 14:57, "rheed" <n...@n...com> wrote:
> [...]
    wystawic prywatny okulista?
    > Moze ktos mial juz taka sytuacje, ze zaklad pracy uwzglednil zaswiadczenie z

    Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom łączenie przemienne
    pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac
    nieobciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach
    ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy
    obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej pięciominutową przerwę,
    wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze
    monitora ekranowego.
    Ponadto pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym
    na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę
    zdrowotną. Jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w
    ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania
    podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego okularów korygujących
    wzrok, to pracodawca jest również obowiązany zapewnić je pracownikom,
    zgodnie z zaleceniem lekarza. Należy przypomnieć, że w omawianej
    kwestii przepisy nakazują uważać za pracownika każdą osobę zatrudnioną
    przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie
    pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu
    pracy.
    Pracodawca ma więc obowiązek zapewnić pracownikom okulary korygujące
    wzrok, zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań
    okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki
    zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze
    monitora ekranowego.
    Podstawa prawna:
    § 2 pkt 4, § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
    z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na
    stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.
    973). ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 1

    http://www.bhp.org.pl/Article508.html

  • 9. Data: 2007-11-25 17:36:34
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > f) choroba zawodowa
    > g) wypadek przy pracy
    > żadna z tych przesłanek w omawianej sytuacji wg mnie nie wystepuje

    No to pójdźmy wyżej: Kodeks Pracy:
    "Podstawowe obowiązki pracodawcy
    Art. 207.

    § 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny
    pracy w zakładzie pracy.

    § 2. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników
    poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy
    odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki."
    Imo, jeżeli ktoś nie widzi literek na monitorze, to znaczy że nie może
    wykonywać swoich obowiązków na dotychczasowym stanowisku, chyba że
    będzie pracował w okularach. Jeżeli komuś się pogarsza zdrowi i
    stwierdzi, że w obecnym stanie nie może wykonywać swoich obowiazków na
    dotychczasowym stanowisku to pracodawca jest obowiązamy skierować go na
    ponowne badanie. Takie moje zdanie i pewnie takie samo zdanie mieliby
    inspektorzy bhp.