PracaGrupypl.praca.dyskusje › obniżenie wynagrodzenia za czas choroby (1/30)

  • 1. Data: 2005-05-11 11:40:56
    Temat: obniżenie wynagrodzenia za czas choroby (1/30)
    Od: "Miro" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam pytanie do grupowiczów zajmujących się płacami. Jak od strony
    praktycznej radzicie sobie z absurdami wynikającymi z zasady obniżania
    wynagrodzenia w wysokości 1/30 miesięcznej stawki za każdy dzień choroby?
    Przychodzą mi do głowy dwa przykłady:
    1) Pracownik przepracował jeden dzień w lutym - zostanie wyliczone
    wynagrodzenie za 3 dni
    2) Pracownik przepracował jeden dzień w miesiącu 31 dniowym - nie dostanie
    wynagrodzenia za ten dzień.

    Pozdrawiam
    Mirek

  • 2. Data: 2005-05-11 12:47:57
    Temat: Re: obniżenie wynagrodzenia za czas choroby (1/30)
    Od: martinezz <m...@g...pl>

> [...]
    > wynagrodzenie za 3 dni
    > 2) Pracownik przepracował jeden dzień w miesiącu 31 dniowym - nie dostanie

    Ja nie widzę tu absurdów. Obecnie liczysz podstawę do chorobowego z 12
    miesięcy. Potem tę podstawę dzielisz przez 30 i bierzesz z tego 70% lub
    80% lub 100% w zależności jakie to jest chorobowe i w ten sposób
    uzyskujesz "dniówkę chorobowego" dla danego pracownika. Potem mnożysz tę
    dniówkę przez liczbę dni choroby w danym miesiącu i masz wynagrodzenie
    chorobowe. Resztę wynagrodzenia liczysz normalnie.
    Pracownik zyskuje jeżeli choruje cały miesięc 31 dniowy, bo wtedy
    płacisz za 31 dni, a podstawa dzielona była na 30 dni, natomiast traci
    jeżeli choruje cały luty gdzie płaci mu się za 28 lub 29 dni.

    pzdr
    martinezz

  • 3. Data: 2005-05-11 20:39:38
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia martinezz <m...@g...pl>
    wystukał[a]:
> [...]
    > normalnie. Pracownik zyskuje jeżeli choruje cały miesięc 31 dniowy,
    > bo wtedy płacisz za 31 dni, a podstawa dzielona była na 30 dni,

    Nie to chyba miał na myśli. Miesiąc ma 31 dni. 30 dni zwolnienie
    lekarskie, 1 dzien normalnie przepracowany.
    Wtedy za te 30 dni dostaje wyn. chorobowe/zasiłek, a za ten 1 dzien
    przepracowany wychodzi 0 zł.
    przykład. Płaca brutto 1500 mies.
    zw. lekarskie od 2-31. 1 dzien przepracowany.
    - za 30 dni otrzymuje wyn.chorobowe/zasilek
    - za ten jeden dzien: 1500/30=50 zł i teraz 50 zł *30 =1500, 1500-1500
    = 0

    > natomiast traci jeżeli choruje cały luty gdzie płaci mu się za 28
    > lub 29 dni. pzdr

    Ta sama sytuacja gdy miesiąc ma 28 dni.
    - zwolnienie chorobowe przez 27 dni
    - za 1 dzien przepracowany (albo i nie jezeli wypada w niedziele..)
    wynagrodznie (normalne) wynosi:
    1500/30=50 zł, 50 zł *27dni= 1350 zł, 1500-1350 zł = 150 zł - czyli
    oprócz 27 zw. lekarskiego należy sie 150 zł z normalnego wynagrodzenia

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-05-12 05:45:58
    Od: martinezz <m...@g...pl>

    Nikiel ;-) napisał(a):

> [...]

    > 1500/30=50 zł, 50 zł *27dni= 1350 zł, 1500-1350 zł = 150 zł - czyli
    > oprócz 27 zw. lekarskiego należy sie 150 zł z normalnego wynagrodzenia

    Zgadza się jeżeli pracownik ma stałe wynagrodzenie. W przypadku stawki
    godzinowej pracownikowi płaci się za przepracowane godziny.

    pzdr
    martinezz

  • 5. Data: 2005-05-12 08:44:48
    Od: "Miro" <m...@p...onet.pl>

    > Nie to chyba miał na myśli. Miesiąc ma 31 dni. 30 dni zwolnienie
    > lekarskie, 1 dzien normalnie przepracowany.
    > Wtedy za te 30 dni dostaje wyn. chorobowe/zasiłek, a za ten 1 dzien
    > przepracowany wychodzi 0 zł.

    Dokładnie. I pracownik ma prawo się trochę zdziwić jeżeli zobaczy na "pasku"
    że za dzien pracy dostaje 0.00 zł. Jest to w jawnej sprzeczności z zasadą,
    że za wykonaną pracę należy się wynagrodzenie (art. 80KP?).
    Przykład z jednym dniem przepracowanym w lutym jest jeszcze do przełknięcia
    bo tutaj pracownik jest na plusie i raczej się nikt do tego nie przyczepi.

  • 6. Data: 2005-05-12 13:58:51
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Nikiel ;-) napisał(a):
    (....)

    > - za ten jeden dzien: 1500/30=50 zł i teraz 50 zł *30 =1500, 1500-1500
    > = 0
    (...)
    Taaa.... jasne.. a moze jak jeszcze te 80% wezmiesz z wyn. chorobowego
    to ci tez wyjdzie 1500 PLN??

    raczej jest w ten sposob:
    ilosc dni na chorobowym * 'dniowka chorobowego' + ilosc godzin w pracy *
    podstawa wynagrodzenia(w tym wypadku 1500 PLN) / (ilosc godzin na
    pelny etat)

    Pozdrawiam

    Darek

  • 7. Data: 2005-05-12 16:09:05
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    Przy 27 dniach zwolnienia lekarskiego w lutym 2005 - za 1 dzień
    przepracowany pracownik otrzyma 3/30 wynagrodzenia miesięcznego.
    Chyba się nie mylę.

    wa

  • 8. Data: 2005-05-13 09:46:15
    Od: "Miro" <m...@p...onet.pl>

    > raczej jest w ten sposob:
    > ilosc dni na chorobowym * 'dniowka chorobowego' + ilosc godzin w pracy *
    > podstawa wynagrodzenia(w tym wypadku 1500 PLN) / (ilosc godzin na
    > pelny etat)

    Tak, ten sposób jest logiczny, tyle że z tego co wiem niezgodny z
    przepisami. Przypominam, że pisałem o stawce miesięcznej wynagrodzenia. W
    tej sytuacji obowiązuje zasada:
    1) Najpierw obniżka 1/30 za każdy dzień choroby (jak w przykładzie, który
    podał Nikiel)
    2) Potem do tego co zostanie (jeśli zostanie) dodajemy obliczone
    wynagrodzenie za chorobe/zasiłek zus

    Czy sam stosujesz sposób wyliczania, który przedstawiłeś? Jeśli tak czy
    opierasz się o jakieś akty prawne czy stosujesz to "zwyczajowo"

    Pozdrowienia
    Mirek

  • 9. Data: 2005-05-13 09:51:59
    Od: "Miro" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Przy 27 dniach zwolnienia lekarskiego w lutym 2005 - za 1 dzień
    > przepracowany pracownik otrzyma 3/30 wynagrodzenia miesięcznego.

    Tak wychodzi. A gdyby się ściśle trzymać przepisów to gdy jest cały luty na
    chorobowym powinien oprócz chorobowego/zasiłku ZUS dostać jeszcze 2/30
    wynagrodzenia miesięcznego.

  • 10. Data: 2005-05-13 10:04:09
    Od: "Miro" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miro" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    na
    > chorobowym powinien oprócz chorobowego/zasiłku ZUS dostać jeszcze 2/30

    Sprostowanie (mój błąd, niedoczytałem:). W przypadku gdy pracownik chorował
    cały miesiąc nie obowiązuje zasada obniżania o 1/30 za każdy dzień choroby.
    Należy wobec tego przyjąć, że wychodzi mu wtedy zerowe wynagrodzenie. Plus
    27/30 dniówki chorobowego. Z tego wniosek, że w lutym bardzo opłaca się
    przyjść na jeden dzień do roboty:)

    Mirek