PracaGrupypl.praca.dyskusje › normy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem

  • 1. Data: 2004-04-29 16:35:48
    Temat: normy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem
    Od: "grooby" <g...@w...pl>

    Poleccie jakas strone z ww. zagadnieniem
    Sa jakies wymagania co do np. monitorów, halasu komputera?
    dzieki
    grooby

  • 2. Data: 2004-04-30 14:56:11
    Temat: Re: normy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem
    Od: "marek" <m...@b...kom>

    "grooby" <g...@w...pl> wrote in message
    > Poleccie jakas strone z ww. zagadnieniem
    > Sa jakies wymagania co do np. monitorów, halasu komputera?

    w Polsce, w Unii?
    (wlasnie wpadlo mi cos w oko n/t - w artykule z rzeczpospolitej online)
    ale gdzie szukac, nie wiem... pewnie trzeba przekopac sie przez strony UE i
    polskie wersje (jesli juz sa ;)

    marek

  • 3. Data: 2004-05-01 00:58:22
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "grooby" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Poleccie jakas strone z ww. zagadnieniem
    > Sa jakies wymagania co do np. monitorów, halasu komputera?
    > dzieki
    > grooby

    Przeklejam wyciag z regulaminu BHP ktory znalazlem w intranecie
    u mnie w pracy:

    UWARUNKOWANIA ERGONOMICZNE I HIGIENY PRACY
    PRZY STANOWISKU OBSŁUGI KOMPUTERA

    Pomieszczenia pracy:

    -13 m3 objętości oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez
    urządzenia.
    -dostęp światła dziennego, okna wyposażone w żaluzje.
    -temperatura - 20° C.
    -hałas - 55 dB (w pomieszczeniach do opracowania danych i prac
    teoretycznych).
    -natężenie oświetlenia min. 500 lx.

    Stanowisko:
    -swobodny dostęp do stanowiska.
    -rozmieszczenie elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu ręki.
    -odległość między sąsiednimi monitorami co najmniej - 0,6 m.
    -odległość między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej -
    0,8 m.
    -odległość oczu pracownika od ekranu - 400 - 750 mm.
    -fotel na 5 - ramiennej podstawie wyposażony w mechanizm ułatwiający
    przesuwanie go po podłodze z możliwością regulacji wysokości siedziska,
    oparcia i podłokietników.

    Monitor:
    -znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne.
    -obraz powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności.
    -jaskrawość i kontrast powinny być łatwe do regulowania.
    -możliwość pochylania ekranu 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrotu wokół
    własnej osi po co najmniej 60° w obu kierunkach.
    -ekran powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub posiadać filtr.
    -ekran powinien być ustawiony poprzecznie względem okien.
    -na ekranie nie powinny być widoczne odbicia światła dziennego i sztucznego.

    Klawiatura:
    -konstrukcja klawiatury nie powinna powodować zmęczenia mięśni kończyn
    górnych podczas pracy
    -regulacja kąta nachylenia klawiatury w zakresie 0 - 15°
    -głębokość stołu powinna zapewniać aby odległość klawiatury od przedniej
    krawędzi stołu była nie mniejsza niż 100 mm.

    Inne uwarunkowania:
    -W czasie pracy przy obsłudze komputera należy stosować przerwy - 5 minut po
    każdej godzinie pracy.
    -Nie wolno dopuścić do pracy z komputerem tych osób, które nie przedstawiły
    zaświadczeń lekarskich o braku przeciwwskazań do zatrudnienia przy obsłudze
    monitorów ekranowych.
    -Pracownik obsługujący komputer powinien mieć oddzielne miejsce do
    spożywania posiłków.

    Dodatkowo, o ile pamietam, osoby w ciazy moga pracowac przy kompie maks.
    4 godziny dziennie.

    Piotr

  • 4. Data: 2004-05-01 14:18:19
    Od: "TomS" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spożywania posiłków.
    >
    > Dodatkowo, o ile pamietam, osoby w ciazy moga pracowac przy kompie maks.

    To wszystko powyżej znajduje się w Rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i
    higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
    A tu link do tego rozporządzenia
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0973.htm

    pozdrawiam
    TomS