PracaGrupypl.praca.dyskusjenormy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem › Re: normy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem
    From: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: normy bezpieczenstwa przy pracy z komputerem
    Date: Sat, 1 May 2004 02:58:22 +0200

    Użytkownik "grooby" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c6rb11$855$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Poleccie jakas strone z ww. zagadnieniem
    > Sa jakies wymagania co do np. monitorów, halasu komputera?
    > dzieki
    > grooby

    Przeklejam wyciag z regulaminu BHP ktory znalazlem w intranecie
    u mnie w pracy:

    UWARUNKOWANIA ERGONOMICZNE I HIGIENY PRACY
    PRZY STANOWISKU OBSŁUGI KOMPUTERA

    Pomieszczenia pracy:

    -13 m3 objętości oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez
    urządzenia.
    -dostęp światła dziennego, okna wyposażone w żaluzje.
    -temperatura - 20° C.
    -hałas - 55 dB (w pomieszczeniach do opracowania danych i prac
    teoretycznych).
    -natężenie oświetlenia min. 500 lx.

    Stanowisko:
    -swobodny dostęp do stanowiska.
    -rozmieszczenie elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu ręki.
    -odległość między sąsiednimi monitorami co najmniej - 0,6 m.
    -odległość między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej -
    0,8 m.
    -odległość oczu pracownika od ekranu - 400 - 750 mm.
    -fotel na 5 - ramiennej podstawie wyposażony w mechanizm ułatwiający
    przesuwanie go po podłodze z możliwością regulacji wysokości siedziska,
    oparcia i podłokietników.

    Monitor:
    -znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne.
    -obraz powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności.
    -jaskrawość i kontrast powinny być łatwe do regulowania.
    -możliwość pochylania ekranu 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrotu wokół
    własnej osi po co najmniej 60° w obu kierunkach.
    -ekran powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub posiadać filtr.
    -ekran powinien być ustawiony poprzecznie względem okien.
    -na ekranie nie powinny być widoczne odbicia światła dziennego i sztucznego.

    Klawiatura:
    -konstrukcja klawiatury nie powinna powodować zmęczenia mięśni kończyn
    górnych podczas pracy
    -regulacja kąta nachylenia klawiatury w zakresie 0 - 15°
    -głębokość stołu powinna zapewniać aby odległość klawiatury od przedniej
    krawędzi stołu była nie mniejsza niż 100 mm.

    Inne uwarunkowania:
    -W czasie pracy przy obsłudze komputera należy stosować przerwy - 5 minut po
    każdej godzinie pracy.
    -Nie wolno dopuścić do pracy z komputerem tych osób, które nie przedstawiły
    zaświadczeń lekarskich o braku przeciwwskazań do zatrudnienia przy obsłudze
    monitorów ekranowych.
    -Pracownik obsługujący komputer powinien mieć oddzielne miejsce do
    spożywania posiłków.

    Dodatkowo, o ile pamietam, osoby w ciazy moga pracowac przy kompie maks.
    4 godziny dziennie.

    Piotr