PracaGrupypl.praca.dyskusje › nielegalne oprogramowanie a odpowiedzialnosc pracownika

  • 1. Data: 2006-11-29 17:51:50
    Temat: nielegalne oprogramowanie a odpowiedzialnosc pracownika
    Od: "tino" <t...@o...pl>

    Witam,

    Czy ktos moze mi powiedziec cos na temat odpowiedzialnosci pracownika za
    uzywanie nielegalnego oprogramowania w firmie z polecenia pracodawcy?

    Konkretnie chodzi mi o taka sytuacje:

    Jest firma w ktorej nie ma oficjalnie stanowiska Informatyk natomiast sa dwa
    stanowiska webmaster.

    Osoby na pozycji webmastera, potrzebuja pewnych programow o ktorych pracodawca
    wie przed zatrudnianiem ich.

    Oprogramowanie takie pracodawca zapewnia w formie nielegalnego oprogramowania
    typu photoshop, office itd.

    Pracodawca wrecza plyte z nielegalnym oprogramowaniem wraz z krakiem
    pracownikowi i mowi zeby sobie zainstalowal.

    Pracownik to czyni.

    I teraz jaka jest odpowiedzialnosc pracownika w tej sytuacji????

  • 2. Data: 2006-11-29 18:51:39
    Od: the_foe <t...@W...pl>

    Dnia 29 Nov 2006 18:51:50 +0100, tino napisał(a):

> [...]
    > pracownikowi i mowi zeby sobie zainstalowal.
    >
    > Pracownik to czyni.
    >
    > I teraz jaka jest odpowiedzialnosc pracownika w tej sytuacji????

    pelna, instalowanie licencjonowanego oprogramowania bez posiadania licencji
    jest w Polsce karalne. Polecenie sluzbowe nie chroni przed
    odpowiedzialnoscia.
    Takowej odpowiedzialnosci nie ma gdy przychodzisz do pracy a tu na kompie
    jest juz wszytko zainstalowane, nie jest Twoim obowiazkiem sprawdzania czy
    firma ma legalne opragromowanie (pod warunkiem ze nie jest to Twoj osobisty
    komp), ale uwazac nalezy, slyszalem o przypadkach ze po rutunowym
    sprawdzeniu i znalezieniu nielicencjonowanego oprogramowania prokurator
    hurtem kaze robic przeszukanie w domach pracownikow, nawet jesli nie maja
    nic wspolnego z lamanie praw licencji.
    Oczywista nieprawda jest ze nielegalne jest kopiowanie na "pracowniczy"
    dysk mp3, ebookow czy divixow. Wszytkie tresci przedmiotowe prawa
    autorskiego, procz programow komputerowych i baz danych mozna uzytkowac bez
    zgody autora, nie mozna jedynie ich rozpowszechniac bez takowej zgody.

  • 3. Data: 2006-11-29 20:40:47
    Od: "tino" <t...@o...pl>

> [...]
    > zgody autora, nie mozna jedynie ich rozpowszechniac bez takowej zgody.

    A co w sytuacji gdy:

    Tak jak powiedzialem caly dzial informatyki to 2 webmasterow ze swoimi komputerami.
    Ja usune cale nielegalne oprogramowanie ze swojej stacji roboczej jednak kolega
    pracujacy na swoim stanowisku tego nie uczyni. Czy jestem w jakis sposob
    odpowiedzialny za jego stanowisko?

  • 4. Data: 2006-11-29 21:26:01
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia 29 Nov 2006 18:51:50 +0100, tino <t...@o...pl>
    w <0...@n...onet.pl> napisał:

    > Witam,
    >
    > Czy ktos moze mi powiedziec cos na temat odpowiedzialnosci pracownika za
    > uzywanie nielegalnego oprogramowania w firmie z polecenia pracodawcy?
    >
    > Konkretnie chodzi mi o taka sytuacje:
    [ ... ]
> [...]
    > Pracodawca wrecza plyte z nielegalnym oprogramowaniem wraz z krakiem
    > pracownikowi i mowi zeby sobie zainstalowal.

    Ma to polecenie na piśmie?

    > I teraz jaka jest odpowiedzialnosc pracownika w tej sytuacji????

    Komputer jest własnością pracodawcy, więc jak wejdzie coś typu BSA, to
    pierwszy poleci pracodawca.
    Potem zwrotnie dostanie pracownik za narażenie pracodawcy na straty, i
    wtedy bardzo przydaje się podkładka w postaci polecenia na piśmie.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 5. Data: 2006-11-30 00:32:41
    Od: "MI" <m...@w...pel>

    ale to pracodawca jest odpowiedzialny za przygotowanie stanowiska
    pracy..... skoro powiedzial, zeby crackować na jego komputerze, to na jego
    odpowiedzialność.

  • 6. Data: 2006-11-30 07:04:27
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "MI" <m...@w...pel> napisał w wiadomości
    > ale to pracodawca jest odpowiedzialny za przygotowanie stanowiska
    > pracy..... skoro powiedzial, zeby crackować na jego komputerze, to na jego
    > odpowiedzialność.

    Tiaa, "ja tylko wykonywalem rozkazy"...

    -- --- -- --- -- ---
    sz. & byrnenski pies pasterski
    http://szomiz.republika.pl/dod/draco/

  • 7. Data: 2006-11-30 07:14:45
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> wrote in message
    > Użytkownik "MI" <m...@w...pel> napisał w wiadomości
    >
    > Tiaa, "ja tylko wykonywalem rozkazy"...

    No i może jeszcze mam się domyślać, czy na dany soft,
    pracodawcy minęła licencja, czy jeszcze może ma.
    I może mam mu czytać umowy licencyjne? Akurat...

    Stach

  • 8. Data: 2006-11-30 08:43:28
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Thu, 30 Nov 2006 01:32:41 +0100, MI <m...@w...pel>
    w <ekl8i5$ign$1@inews.gazeta.pl> napisał:

    > ale to pracodawca jest odpowiedzialny za przygotowanie stanowiska
    > pracy..... skoro powiedzial, zeby crackować na jego komputerze, to na jego
    > odpowiedzialność.

    Powiedział, żebym wziął samochód z ulicy i pojechał do Gdańska, no to
    wziąłem, pierwszy z brzegu.

    A na serio, to po tym, jak pracodawca beknie, pracodawca zwróci się do
    pracownika o odszkodowanie za poniesione straty, bo to pracownik sam se
    zainstalował crackowany soft, bo informatyka/admina tam nie ma, więc to
    pracownik jest winny.
    Obojętnie jaka będzie sytuacja, pracownik jest w dupie.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 9. Data: 2006-11-30 09:10:11
    Od: Tomasz Sokólski <a...@N...pl>

    the_foe napisał(a):
> [...]
    > zgody autora, nie mozna jedynie ich rozpowszechniac bez takowej zgody.

    Czyli mogę sobie na dysk w pracy ściągnąć pirackie divxy, mp3 i ebooki i
    w przypadku kontroli nie grozi mi odpowiedzialność karna?
    Mógłbyś to rozwinąć?
    Mógłbyś podać podstawę prawną?

  • 10. Data: 2006-11-30 19:09:31
    Od: the_foe <t...@W...pl>

    Dnia Thu, 30 Nov 2006 10:10:11 +0100, Tomasz Sokólski napisał(a):

    > Czyli mogę sobie na dysk w pracy ściągnąć pirackie divxy, mp3 i ebooki i
    > w przypadku kontroli nie grozi mi odpowiedzialność karna?

    nie mozesz, lamiesz 118.1 odpowiedniej ustawy.

    > Mógłbyś to rozwinąć?
    > Mógłbyś podać podstawę prawną?

    http://tinyurl.com/y5ek2u

    Art. 23 [tejze ustawy].
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz
    danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku
    naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

    Mowiac w skrocie, nie mozna rozpowszechniac (nawet kiedy mamy legalne
    utwory czy filny!) i sciagac (bo "zachecamy" do nielegalanego
    rozpowszechniania). Samo zas posiadanie tresci publicznie
    rozpowszechnianych (jak filmy czy muzyka) przez prawo nie jest rozroznione
    na posiadanie tych "legalnie" i "nielegalnie".