PracaGrupypl.praca.dyskusje › dwa pytania

  • 1. Data: 2003-08-11 10:23:01
    Temat: dwa pytania
    Od: "PawełW" <f...@g...pl>

    Ogólnie na grupie panuje przekonanie iż praca jest nie w zawodzie i nie taka
    jaką byśmy chcieli wykonywać ale jest.
    I tu pytanie pierwsze związane z narzekaniem na jakość pracowników:
    Jak chcecie ludzie mieć dobrych, kompetentnych i znających się na robocie
    pracowników jeśli pracować mają w zupełnie innym niż swój zawodzie. Ale sami
    gromicie to nieroby robić im się nie chce.

    Pytanie drugie dotyczy stosunku ludzi do pracy. Czy musi ona być sensem
    życia? Czy ktoś kto nie chce harować 24 godziny na dobę nie może być
    wartościowym człowiekiem?? - czasem odnoszę takie wrażenie z waszych
    wypowiedzi.

    Parę wątków wcześniej pisze się iż ci co nie pracowali w czasie studiów czy
    w szkole średnie są sami sobie winni temu iż pracy nie mają ale wydaje mi
    się to jakąś bzdurą. Myśląc w tym kierunku każemy dzieciakom ze szkoły
    średniej zdobywać doświadczenie zawodowe. I co osiągniemy: jeszcze lepszych
    niewolników (w imię ideału "pracy" lub pana który dawno odszedł - to dla
    tych bardziej nawiedzonych :)) robotników nie potrafiących cieszyć się z
    życia. Czy tego chcemy dla naszych dzieci aby zapierniczały więcej od nas
    próbując żyć na jakimś tam poziomie?

    Wiem iż z tych ludzi, którzy mają wpływ bezpośredni na to co się dzieje
    raczej nikt nie czyta tej grupy ale może przynajmniej te nowsze pokolenia
    jakoś potrafią odszukać w sobie normalność. Jeśli tym obok nas będzie
    lepiej to i nam się lepiej będzie żyło.
    Ktoś już kiedyś powiedział: pieniądze szczęścia nie dają i miał rację (i nie
    chodzi tu o to aby ich nie zarabiać)

    Pozdrawiam
    PawełW.

  • 2. Data: 2003-08-11 10:29:37
    Temat: Re: dwa pytania
    Od: Grendel <n...@b...nie>

    On Mon, 11 Aug 2003 12:23:01 +0200, PawełW wrote:

    > Pytanie drugie dotyczy stosunku ludzi do pracy. Czy musi ona być sensem
    > życia?

    Nie musi i nie powinna. Piętnuję pracodawców, którzy swoje niepowodzenia w
    życiu prywatnym rekompensują sobie przebywaniem w zakładzie pracy do 21,
    czym terroryzują pracowników. Wykonywałem kiedyś pracę zleconą w firmie, z
    której pracownicy wychodzili o 20-21, nie dlatego, że pracowali na trzecią
    zmianę, czy to wynikało z zakresu obowiązków, ale dlatego, że 'szef jest w
    firmie'. A szef był w firmie tylko dlatego, że znów pożarł się z żoną (bo
    zupa była za słona ?).

    > Czy ktoś kto nie chce harować 24 godziny na dobę nie może być
    > wartościowym człowiekiem?? - czasem odnoszę takie wrażenie z waszych
    > wypowiedzi.

    są ludzie i taborety ;-). Ja pracuję po 20 godzin, ale przez pracę rozumiem
    ogół zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z pracą. Na szczęście, od
    kilku lat robię to co lubię i lubię to co robię, a moje prywatne pasje
    pokrywają się częściowo z pracą zawodową, więc nie czuję się upodlony
    'pracując' po 20 godzin...

    > Myśląc w tym kierunku każemy dzieciakom ze szkoły
    > średniej zdobywać doświadczenie zawodowe.

    dość częstym argumentem jest "a w stanach, to małe dzieci już pracują
    roznosząc gazety, albo pilnując dzieci". Jednak osoby używające takich
    argumentów zapominają dodać, że dziecko zatrudniane w ten sposób nie płaci
    zusów, pfronów, podatków itd, zatrudniający je człowiek nie musi
    przeprowadzać szkolenia bhp, badań wstępnych, okresowych, zgłaszać go do
    ZUS, pisać regulaminu pracy, instrukcji stanowiskowych itd. itp etc....
    W naszym kraju osoba, która chce sobie - tak po prostu - 'dorobić',
    traktowana jest jak potencjalny przestępca podatkowy, oraz źródło łatwych
    dochodów do budżetu... Nic więc dziwnego, że mamy takie bezrobocie, jakie
    mamy.... Ja przytoczę tu argument Janusza Korwina-Mikke - z chęcią
    zapłaciłbym dzieciakowi 15-20zł za umycie samochodu, ale jeśli musiałbym
    podpisać z nim umowę, zapłacić mu ubezpieczenie, odprowadzić podatek...
    itd. to po prostu olewam sprawę - stratny jest kto ? dzieciak, bo on nie
    zarobi, a ja samochód za te pieniądze i tak umyję.

    > Czy tego chcemy dla naszych dzieci aby zapierniczały więcej od nas
    > próbując żyć na jakimś tam poziomie?

    aaaaa... A to już jest przejaw instynktu samozachowawczego - jeśli chcemy
    otrzymać jakąkolwiek emeryturę i odkuć się za straty ponoszon na rzecz ZUS
    w czasie naszej aktywności zawodowej, to musimy tak wytresować następne
    pokolenie, żeby bez pyskowania zap.....lało 3x więcej niż my w ich wieku,
    bo to jedyny sposób, żeby zarobili na siebie i na nasze utrzymanie, kiedy
    przejdziemy na emeryturę ;-).

    --
    Grendel

  • 3. Data: 2003-08-11 11:27:37
    Od: web <w...@p...fm>

    In article <bh7qc4$r1v$1@atlantis.news.tpi.pl>, f...@g...pl says...

> [...]
    > pracowników jeśli pracować mają w zupełnie innym niż swój zawodzie. Ale sami
    > gromicie to nieroby robić im się nie chce.

    Nikt nikomu nie kaze pracowac w nieswoim zawodzie. Ale prawda jest taka,
    ze w obecnych czasach trzeba sie liczyc z tym, ze czlowiek nie pracuje
    cale zycie w jednej firmie i jednym zawodzie. Niektore zawody staja sie
    mniej potrzebne lub mniej oplacane.

> [...]
    > życia? Czy ktoś kto nie chce harować 24 godziny na dobę nie może być
    > wartościowym człowiekiem?? - czasem odnoszę takie wrażenie z waszych

    Nie musi byc sensem zycia. Osoby, ktore by tyle czasu pracowaly raczej
    szybko by sie wypalily i szybko stracily zapal. Ale faktem jest, ze
    wiecej pozytku przynosi pracownik, ktory lubi swoja prace.

> [...]
    > życia. Czy tego chcemy dla naszych dzieci aby zapierniczały więcej od nas

    Wiesz co? Dam Ci przyklad ze swojej wlasnej biografii. W szkole
    podstawowej zazwyczaj uczylem sie porzadnie. Dostawalem dobre oceny,
    przykladalem sie do nauki.

    - Ale z Ciebie jebniety kujon - mowili koledzy.

    Oni w tym czasie chodzili na imprezy, pili wino, swietnie sie bawili i
    korzystali z urokow dziecinstwa. W szkole sredniej bylo podobnie:

    - Chodz, idziemy cos wypic, bedzie niezla zabawa. - mowili.

    A ja w tym czasie chodzilem do pracy, aby zarobic sobie jakies
    pieniadze, gdyz rodzicow nie bylo stac na to, aby mi cos fundowac.

    I co teraz robie? Spokojnie sobie pracuje, robie to, co lubie, mam
    jakies pieniadze i czas na to, aby wydawac je na swoje przyjemnosci?

    I co teraz robia moi koledzy? Siedza pod monopolowym i narzekaja, 'jak
    to jest chujowo, ze roboty nie ma.'

    - Co dzis po robocie robisz? - slysze w pracy.
    - A, musze sie troche poduczyc Perla, bo mi sie przyda.
    - Co Ty pierdolisz? Zabawilbys sie, chlopie, na dziewczynki bys sobie
    jakies poszedl albo zapil troche z nami.

    A ja sie tylko delikatnie usmiecham i wyobrazam, jak to bedzie super,
    gdy zrealizuje swoj kolejny pomysl. I jak to sie jeszcze porzadnie
    zabawie w przylosci :-)

  • 4. Data: 2003-08-11 11:27:38
    Od: web <w...@p...fm>

    In article <s978l66gbe4k.x0icb2mtxdye$.dlg@40tude.net>, n...@b...nie
    says...

> [...]
    > przeprowadzać szkolenia bhp, badań wstępnych, okresowych, zgłaszać go do
    > ZUS, pisać regulaminu pracy, instrukcji stanowiskowych itd. itp etc....

    W Polsce tez tak nie ma. Mloda osoba moze pracowac rownie dobrze na
    podstawie umowy o dzielo. Nie musi to byc koniecznie umowa o prace.

> [...]
    > zapłaciłbym dzieciakowi 15-20zł za umycie samochodu, ale jeśli musiałbym
    > podpisać z nim umowę, zapłacić mu ubezpieczenie, odprowadzić podatek...

    No, a co do podatkow i panujacej w Polsce biurokracji to sie zgodze.

> [...]
    > bo to jedyny sposób, żeby zarobili na siebie i na nasze utrzymanie, kiedy

    A tak na serio, to ludzie, ktorzy wczesnie mysla o swojej przylosci, sa
    w miare obrotni, to pozniej wygrywaja. Normalna sprawa. Ja osobiscie juz
    w ostatniej klasie podstawowki wiedzialem, co chce w zyciu robic. A jak
    teraz slysze ludzi konczacych szkole srednio, ktorzy mowia, ze pojda
    albo na prawo, albo na ochrone srodowiska w zaleznosci, gdzie sie uda,
    to az mnie zgroza ogarnia. Sami nie wiedza, czego chca? I sie pozniej
    nie dziwie, ze nie wiedza, jak znalezc prace.

  • 5. Data: 2003-08-11 11:39:33
    Od: "Kudlaty" <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > A ja sie tylko delikatnie usmiecham i wyobrazam, jak to bedzie super,
    > gdy zrealizuje swoj kolejny pomysl. I jak to sie jeszcze porzadnie

    Święte słowa. Ja jeszcze nie cieszę się tym że pracuję, ale też tak miałem,
    że w czasie gdy koledzy się bawili to ja siedzialem i uczylem się najpierw
    Pascala potem C++, potem php, mysql itp, itd. I wciaz uważam ze mało wiem,
    więc myślę o Pythonie. I mam nadzieję, że w końcu będę się cieszył taką
    pracą jaką mam.

  • 6. Data: 2003-08-11 11:46:39
    Od: "Kudlaty" <k...@g...pl>

    No własnie takie jest podejście pracodawcy. Każdy myśli że jesteśmy tylko po
    to aby u nich pracować a nie mamy w ogóle swojego życia osobistego. Pewnego
    pieknego dnia sprowadziłem naszego kierownika na parter i od tamtej pory
    pracuje po 8 godzin (zgodnie z umową), a jak trzeba zostać to kierownik
    przychodzi i pyta się czy nie mam wolnego czasu po pracy bo trzbea byłoby
    zostać. :) hehe

    > pokrywają się częściowo z pracą zawodową, więc nie czuję się upodlony
    > 'pracując' po 20 godzin...

    I ty masz szczescie bo ja niestety. Każda minuta spędzona w mojej firmie
    jest dla mnie stracona. Myslę tylko co zrobie jak wróćę do domu. A mogloby
    być tak pięknie. Szczescie moje ze moze juz niedlugo tak sie stanie. Własnie
    zamierzam zmienic prace na inna. Będe mniej zarabial, dluzej pracowal, ale w
    końcu bede robił to co lubię. I strasznie sie ciesze że zmieniam prace:) I
    wszystkim co pracuja gdzies na siłę tez życzę zmiany pracy.

> [...]
    > itd. to po prostu olewam sprawę - stratny jest kto ? dzieciak, bo on nie
    > zarobi, a ja samochód za te pieniądze i tak umyję.

    Oooooooo mój idol :) hehe. Ten facet ma bardzo liberalne podejście, ale jak
    go słucham to w w iększości przypadków się z nim zgadzam.

    > otrzymać jakąkolwiek emeryturę i odkuć się za straty ponoszon na rzecz ZUS
    > w czasie naszej aktywności zawodowej, to musimy tak wytresować następne

    No własnie. Ja teraz sobie mysle jak tu wlasnie ZUS oszukac bo to IMHO sa
    najwieksi złodzieje w całym kraju. POrzebijają nawet US. I każdy będzie
    chciał go oszukać dopóki bedzie tak jak jest.

    Pozdrowienia wszystkim :)
    Kudlaty

  • 7. Data: 2003-08-11 11:50:18
    Od: Grendel <n...@b...nie>

    On Mon, 11 Aug 2003 13:27:38 +0200, web wrote:

    > to az mnie zgroza ogarnia. Sami nie wiedza, czego chca? I sie pozniej
    > nie dziwie, ze nie wiedza, jak znalezc prace.

    cóż... po prostu nie wiedzą, czego chcą od życia (poza oczywiście tym, że
    chcą się dobrze bawić i jakoś przeżyć do emerytury/śmierci - cokolwiek
    będzie pierwsze ;-)). Trudno się w sumie temu dziwić - nie każdy doznaje
    olśnienia, co jest jego życiowym celem. Co więcej - nawet jeśli znajdą
    jakąś pasję, niekoniecznie musi ona mieć praktyczne zastosowanie, czy
    znaleść popyt na rynku... Oglądałem kiedyś program o człowieku, którego
    fascynował ogień i kowalstwo - problem w tym, że kowali podkuwających koni
    już raczej się nie potrzebuje, przynajmniej nie na poziomie z którego da
    się wyżyć i wyżywić rodzinę. Ale okazało się, że istnieje zapotrzebowanie
    na przeróżne wyroby kute (bramy, świeczniki, ozdoby ścienne itd., itp.) i
    nagle gościowi zaczęło się całkiem nieźle powodzić - nie dosyć, że robi to
    co lubi, to jeszcze mu za to płacą... Ni każdy ma jednak takie szczęście...
    No i zostają ludzie (zwłaszcza kobiety) nauczycielami, urzędnikami,
    lekarzami, prawnikami, którzy robią to co robią - bo muszą z czegoś żyć...

    --
    Grendel

  • 8. Data: 2003-08-11 12:00:27
    Od: Grendel <n...@b...nie>

    On Mon, 11 Aug 2003 13:46:39 +0200, Kudlaty wrote:

    > Własnie
    > zamierzam zmienic prace na inna. Będe mniej zarabial, dluzej pracowal, ale w
    > końcu bede robił to co lubię. I strasznie sie ciesze że zmieniam prace:)

    skąd ja to znam ;-)... ostatnio pracowałem w firmie, gdzie moje zadania -
    niby związane z informatyką - co raz bardziej ograniczały się do działań z
    pogranicza marketingu i polityki (politykierstwa i układzików, żeby ująć to
    dosadniej), a moje właściwe zainteresowania odchodziły w cień, stanowiąc
    jedynie wsparcie innych czynności podejmowanych w pracy. Po 2 miesiącach
    biurko zaczynało przypominać trumnę, a ja, siedząc po nocach nad
    materiałami i wkuwając wiedzę konieczną do pracy, bezwiednie rozglądałem
    się po suficie, w poszukiwaniu dogodnego miejsca na podwieszenie
    szubienicy... Rzuciłem tę robotę, bo wolę zarabiać mniej, ale za to robić
    to, co lubię i nie czuć z każdym dniem, jak uchodzi ze mnie życie...

    > No własnie. Ja teraz sobie mysle jak tu wlasnie ZUS oszukac bo to IMHO sa
    > najwieksi złodzieje w całym kraju. POrzebijają nawet US. I każdy będzie
    > chciał go oszukać dopóki bedzie tak jak jest.

    mój ulubiony sposób - umowa autorska (umowa o dzieło z 50% kosztami).

    --
    Grendel

  • 9. Data: 2003-08-11 12:39:37
    Od: "PawełW" <f...@g...pl>

    > Nie musi byc sensem zycia. Osoby, ktore by tyle czasu pracowaly raczej
    > szybko by sie wypalily i szybko stracily zapal. Ale faktem jest, ze
    > wiecej pozytku przynosi pracownik, ktory lubi swoja prace.

    Pewnie 24 nie bo odchodzi na sen ale sa ludzie którzy już nie bardzo wiedzą
    jak wygląda dzień bez pracy.
    Coniektóre firmy wysyłają swoich pracowników na przymusowe urlopy w trosce o
    stan zdrowia psychicznego pracownika.

> [...]
    >
    > A ja sie tylko delikatnie usmiecham i wyobrazam, jak to bedzie super,
    > gdy zrealizuje swoj kolejny pomysl. I jak to sie jeszcze porzadnie

    W podstawówce wino i piwo - ładne rzeczy :)
    Ja też mam takich kolegów z podstawówki. Ale sam jakoś pod monopolką nie
    siedzę. Uczyłem się dobrze i z nauką specjalnych problemów nie miałem same 4
    i 5 ( w normalniejszej skali 2-5 :)) i bynajmniej nie musiałem godzinami
    zakówać ale jednak coś się nad tymi książkami posiedziało.
    I tu występuje inna kwestia iż część ludzi musi nieco się rozerwać wyskoczyć
    raz na jakiś czas na imprezę czy do baru. Ja też czasem po godzinach siedzę
    nad literaturą fachową czy monitorem i staram się wiedzę pogłębiać
    aczkolwiek za jedyną motywację służy mi chęć własnego rozwoju. Do tego
    dochodzi problem za krótkiego dnia. Ale bez przesady trzeba w życiu mieć
    czas na naukę i na zabawę. Trzeba tylko odpowiednio ten czas rozłożyć.
    Zakłądanie iź teraz haruję a odpocznę za parę lat sporadycznie wychodzi na
    zdrowie. Zawsze na końcu żałuje się najbardziej tego czego się nie zrobiło.

    Pozdrawiam
    PawełW.

  • 10. Data: 2003-08-11 19:54:49
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    =?iso-8859-2?Q?Grendel?= <n...@b...nie> writes:

> [...]
    > będzie pierwsze ;-)). Trudno się w sumie temu dziwić - nie każdy doznaje
    > olśnienia, co jest jego życiowym celem. Co więcej - nawet jeśli znajdą

    to nie kwestia olsnienia, a po prostu odpowiedniego podejscia do
    zycia, obserwacji i znajomosci samego siebie.
    to sie da wycwiczyc - ale wiekszosci sie nie chce, bo po co, skoro
    rodzice utrzymuja, chodzi sie do jednej szkoly, potme drugiej, potem
    na zasadzie przypadku wybiera studia i przez caly okres studiow mowi,
    ze "jeszcze mam czas na decyzje".

    na ogol ludzie, ktorzy osiagaja w czyms sukces, sa zdecydowani, co
    chca robic i osiagnac i konsekwentnie daza do celu.

    jak chcesz wejsc na szczyt, to z odpowiednim treningiem, mapa i
    przygotowaniem to kwestia czasu.

    bez mapy, treningu i bez znajomosci gor oraz posiadania odpowiedniego
    ekwipunku prawdopodobienstwo tego samego
    jest prawie zadne; trzeba niesamowitego przypadku, zeby jakos trafic
    na podnoze gory. ba, mozna cale zycie chodzic i nigdy tej gory nie
    znalezc.

    mozna tez podsluchac rozmowe alpinistow i wskoczyc im na plecy liczac
    na to, ze zaniosa nas na szczyt.... a i tak pewnie nas kopna w tylek,
    albo zamarzniemy pod drodze...

> [...]
    > co lubi, to jeszcze mu za to płacą... Ni każdy ma jednak takie szczęście...

    jeszcze raz powtarzam, ze szczescia w tym niewiele.
    wiecej niz 80% to ciezka praca, poprzedzona mysleniem i planowaniem.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net