PracaGrupypl.praca.dyskusje › chorobowe ponad miesiąc - kto je wypłaci? Pracodawca czy ZUS

  • 1. Data: 2007-01-11 20:17:51
    Temat: chorobowe ponad miesiąc - kto je wypłaci? Pracodawca czy ZUS
    Od: "max.w" <m...@a...pl>

    Witam. Mam pytanie chyba nietypowe na tą grupę.
    Otórz interesuje mnie, czy chorując ponad 33dni
    chorobowe pracownik dostaje od pracodawcy,czy wypłaci je ZUS.
    Nie idzie o to z czyjej kieszeni ono wyjdzie ale kto fizycznie je wypłaci.

    Ponoć ma to związek z ilością zatrudnionych pracowników.
    Tzn. czy po chorobowe pracownik będzie musiał jechać do firmy
    (gdy przelewu na konto firma nie robi) czy będzie musiał
    iść do ZUSu?

    Wiadomo że takie długie chorobowe pokrywa ZUS, ale pytanie czy ZUS daje
    kasę pracodawcy a on ją przekazuje choremu pracownikowi, czy ZUS
    bezpośrednio daje chorobowe pracownikowi.

    max.w

  • 2. Data: 2007-01-11 20:30:05
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:eo6622$mig$1@news.onet.pl>
    max.w <m...@a...pl> pisze:

> [...]
    > Nie idzie o to z czyjej kieszeni ono wyjdzie ale kto fizycznie je
    > wypłaci. Ponoć ma to związek z ilością zatrudnionych pracowników.

    Do 20 zatrudnionych osób kasę dostaje się bezpośrednio z ZUS.
    Powyżej tej liczby kasę wypłaca pracodawca, a ZUS mu ją zwraca (nie wiem
    dokładnie na jakiej zasadzie, czy przelew na konto, czy potrącenie z
    miesięcznych składek czy jeszcze coś innego).

    > Tzn. czy po chorobowe pracownik będzie musiał jechać do firmy
    > (gdy przelewu na konto firma nie robi) czy będzie musiał
    > iść do ZUSu?

    Nie musi chodzić do ZUS'u.
    Wystarczy, że poda konto i dostanie przelew.
    Albo listonosz mu przyniesie do domu.

    --
    Nixe

  • 3. Data: 2007-01-11 20:37:43
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "max.w" <m...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wypłaci.
    > Ponoć ma to związek z ilością zatrudnionych pracowników.

    Jeżeli jest ponad 20 to wypłaca pracodawca. A potem z tytułu składek
    pracodawca wpłaca do ZUSu mniej o te wypłacone chorobowe.

    > Tzn. czy po chorobowe pracownik będzie musiał jechać do firmy
    > (gdy przelewu na konto firma nie robi) czy będzie musiał
    > iść do ZUSu?

    Zazwyczaj pracodawcy (o ile są do tego uprawnieni) wypłacają razem z
    pensją (i w takiej samej formie).

    btw. współmałżonek pracownika może też odebrać kasę, lub pracownik może
    upoważnić dowolną osobę do odbioru swoich poborów (trzeba napisać
    upoważnienie- coś a'la: "Upoważniam panią/pana.... zam. ....
    legitymującą/ego się dowodem osobistym nr.... do odbioru moich poborow
    za miesiac ...... Data podpis)"

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)