PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zwolnienie bez wypowiedzenia

  • 1. Data: 2006-05-11 05:23:06
    Temat: Zwolnienie bez wypowiedzenia
    Od: "Jacek Smorzewski" <smoq@beztego- bogucice.pl>

    Czy moge zwolnic pracownika, ktory ma umowe na czas nieokreslony za
    nieusprawiedliwiona nieobecnosc w pracy - bez okresu wypowiedzenia?
    Aktualnie ten pracownik jest na zwolnieniu lekarskim, ktore jednak nie
    obejmuje pierwszego dnia jego nieobecnosci.
    --
    pzdr smoq

  • 2. Data: 2006-05-11 07:23:33
    Temat: Re: Zwolnienie bez wypowiedzenia
    Od: "Kuroi Bonza" <b...@w...pl>

    On Thu, 11 May 2006 07:23:06 +0200, Jacek Smorzewski bogucice.pl>
    <<smoq@beztego-> wrote:

> [...]
    > Aktualnie ten pracownik jest na zwolnieniu lekarskim, ktore jednak nie
    > obejmuje pierwszego dnia jego nieobecnosci.
    napewno nie mozesz zwolnic w trakcie jego L4

    Kuroi

  • 3. Data: 2006-05-11 15:32:02
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 11 May 2006 09:23:33 +0200, "Kuroi Bonza"
    <b...@w...pl> zakodował:

    >napewno nie mozesz zwolnic w trakcie jego L4

    Możesz podać podstawę prawną?

    WG KP zwolnić bez wypowiedzenia można jak najbardziej za
    nieusprawiedliwioną nieobecność (świadczenie pracy jest podstawowym
    obowiązkiem pracownika).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2006-05-11 17:50:46
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik Jacek Smorzewski napisał:

> [...]
    > Aktualnie ten pracownik jest na zwolnieniu lekarskim, ktore jednak nie
    > obejmuje pierwszego dnia jego nieobecnosci.

    to by bylo zwolnienie dyscyplinarne. mozesz liczyc na to, ze pracownik
    odwola sie do sadu pracy

  • 5. Data: 2006-05-11 20:56:22
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Kaizen napisał(a):
> [...]

    > WG KP zwolnić bez wypowiedzenia można jak najbardziej za
    > nieusprawiedliwioną nieobecność (świadczenie pracy jest podstawowym
    Bo nalezy wczesniej wysluchac pracownika.... (KP)
    A sprobuj go zmusic do przyjscia do pracy celem wytlumaczenia sie.. ;)

    Pozdrawiam... ;)

  • 6. Data: 2006-05-11 21:36:52
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:96m6621il674vsrqfrj2nmscnogvv5fgv2@4ax.com Kaizen
    <x...@c...sz> pisze:

    > WG KP zwolnić bez wypowiedzenia można jak najbardziej za
    > nieusprawiedliwioną nieobecność (świadczenie pracy jest podstawowym
    > obowiązkiem pracownika).
    Tu może być różnie. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest wypłata
    wynagrodzenia w terminie. Tymczasem w orzecznictwie spotykamy się z
    wykładnią, że jednorazowe (incydentalne) opóźnienie wypłaty nie stanowi
    przesłanki do rozwiązania przez pracownika umowy bez wypowiedzenia "(na
    podstawie ciężkiegonaruszenia obowiązków pracodawcy). Może zatem i
    jednorazowe, incydentalne niestawienie się do pracy bez usprawiedliwienia
    nie będzie w opinii sądu stanowić wystarczającego powodu do rozwiązania
    stosunku pracy przez pracodawcę?
    Nie ma sensu prorokować, co orzeknie sąd.

    Jotte

  • 7. Data: 2006-05-12 04:28:11
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 11 May 2006 22:56:22 +0200, Dariusz Tarczoń
    <t...@i...pl> zakodował:

    >Bo nalezy wczesniej wysluchac pracownika.... (KP)

    Podaj paragraf. Zgodnie z rozporządzeniem o usprawiedliwianiu
    nieobecności pracownik ma obowiązek dostarczyć dokument
    usprawiedliwiający nieobecność w ciągu tygodnia - jak tego nie zrobił,
    można go zwolnić dyscyplinarnie. Jak mu się nie będzie podobało, to
    będzie się tłumaczył w sądzie.

    >A sprobuj go zmusic do przyjscia do pracy celem wytlumaczenia sie.. ;)

    Nie muisi przychodzić - może dostać pisemko poleconym (a nawet jak nie
    odbierze, to nie ma to znaczenia, jeżeli mógł odebrać).

  • 8. Data: 2006-05-12 04:31:28
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 11 May 2006 23:36:52 +0200, "Jotte"
    <t...@w...spam.wypad.polska.pl> zakodował:

    >Tymczasem w orzecznictwie spotykamy się z
    >wykładni?, że jednorazowe (incydentalne) opóĽnienie wypłaty nie stanowi
    >przesłanki do rozwi?zania przez pracownika umowy bez wypowiedzenia "(na
    >podstawie ciężkiegonaruszenia obowi?zków pracodawcy).

    Możesz podać to orzeczenie? Bo powodem rozwiązania umowy bez
    wypowiedzenia (przez obydwie strony) musi być konkretna sytuacja i
    można ją rozwiązać w ciągu miesiąca od dowiedzenia się o tym. Więc
    akurat w przypadku wynagrodzenia - opóźnienie przedostatniego (i
    oczywiście starszych) przedawnia się.

    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowiązkiem pracodawcy jest terminowe wypłacanie wynagrodzeń, a nie
    uzyskiwanie na nie środków. Pracodawca, który świadomie nie wypłaca w
    terminie wynagrodzeń w pełnej wysokości narusza w sposób umyślny swój
    podstawowy obowiązek.

    1999.03.04wyrokSNUNI PKN 614/98OSP 1999/11/208 glosa aprobująca:
    Gersdorf M.
    OSP 1999/11/208
    Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracownika na
    podstawie
    art. 55 § 1(1) k.p. jest skuteczne bez względu na to, czy wskazane
    przez
    pracownika przyczyny rzeczywiście występują. Ten sposób rozwiązania
    stosunku
    pracy powinien znajdować odzwierciedlenie w świadectwie pracy.
    Pracodawca może kwestionować wskazane przez pracownika przyczyny
    rozwiązania
    umowy w procesie o odszkodowanie przewidziane w art. 611 k.p. lub art.
    612
    k.p., a w razie wstrzymania się z wypłatą odszkodowania przewidzianego
    art. 55 § 11 zdanie drugie k.p. - także w procesie wytoczonym przez
    pracownika o to odszkodowanie.

  • 9. Data: 2006-05-12 07:24:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:an3862hp0qi07gq4dgtlhfdjuf1ie42rln@4ax.com Kaizen
    <x...@c...sz> pisze:

    > Możesz podać to orzeczenie?
    Już kiedyś podawałem link do odpowiedniej strony, nie pamiętam szczegółów
    tej dyskusji, ale to nie było bardzo dawno, znajdziesz.
    Chodziło o kwestię oceny, czy naruszenie jest "ciężkie".
    Konkluzje podałem w poprzednim poście, zresztą mnie samego one zaskoczyły.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-05-12 14:57:50
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Kaizen napisał(a):

    > Podaj paragraf.
    Prosze... :)

    Art. 109.

    § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia
    wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy
    od dopuszczenia się tego naruszenia.

    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.

    § 3. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może
    być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w § 1 nie
    rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się
    pracownika do pracy.