PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zatrudnienie "na" DG

  • 1. Data: 2007-09-19 06:37:47
    Temat: Zatrudnienie "na" DG
    Od: Piotr 'Zenobius' Baranowski <z...@n...zeno.pl>

    Witajcie

    Ostatnio zrobil mi sie metlik w glowie na temat zatrudnienia na DG.
    Prowadze wlasna jednoosobowa firme, chce sie zatrudnic na etat, tak, zeby
    wszystko przechodzilo przez moja firme. Tj. ja place skladki ZUS, place
    podatki, itd.
    Jak to sie profesjonalnie nazywa? :-)

    I jakie sa praktyczne plusy z takiego rozwiazania?
    Oprocz oczywistych, takich, ze moge kupowac sprzet na firme i odliczac
    sobie VAT itd.

    --
    Pozdrawiam bądź nie..
    Piotr Baranowski

  • 2. Data: 2007-09-19 07:31:39
    Temat: Re: Zatrudnienie "na" DG
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Piotr 'Zenobius' Baranowski pisze:
> [...]
    > Prowadze wlasna jednoosobowa firme, chce sie zatrudnic na etat, tak, zeby
    > wszystko przechodzilo przez moja firme. Tj. ja place skladki ZUS, place

    Tak się nie da. Albo się zatrudniasz na etat, i pracodawca płaci
    składki tak jak za zwykłego pracownika, albo się nie zatrudniasz na etat
    i "pracodawcy" wystawiasz faktury za wykonane usługi. ZUS wtedy płacisz
    samodzielnie.

    > Jak to sie profesjonalnie nazywa? :-)

    Samozatrudnienie? To słowo ma ostatnio złą opinię :)

    > I jakie sa praktyczne plusy z takiego rozwiazania?
    > Oprocz oczywistych, takich, ze moge kupowac sprzet na firme i odliczac
    > sobie VAT itd.

    Płacisz składki ZUS w stałej wysokości, a nie od całości dochodu.
    Możesz wybrać liniowy podatek. Łatwiej namówić "pracodawcę" na wyższe
    wynagrodzenie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-19 08:06:11
    Od: Piotr 'Zenobius' Baranowski <z...@n...zeno.pl>

    Dnia Wed, 19 Sep 2007 09:31:39 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > składki tak jak za zwykłego pracownika, albo się nie zatrudniasz na etat
    > i "pracodawcy" wystawiasz faktury za wykonane usługi. ZUS wtedy płacisz

    No wiec wlasnie o to mi chodzilo ;-)
    Przez ostatnie dyskusje ze znajomym zrobil mi sie zupelny metlik w glowie
    :-)

    > Samozatrudnienie? To słowo ma ostatnio złą opinię :)

    Zla wsrod pracodawcow czy zla w naszym kochanym i wspanialym rzadzie? ;-)

    > Płacisz składki ZUS w stałej wysokości, a nie od całości dochodu.
    > Możesz wybrać liniowy podatek. Łatwiej namówić "pracodawcę" na wyższe
    > wynagrodzenie.

    Dzieki, wreszcie mi sie to wyklaryfikowalo.

    --
    Pozdrawiam bądź nie..
    Piotr Baranowski

  • 4. Data: 2007-09-19 08:17:39
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    > Zla wsrod pracodawcow czy zla w naszym kochanym i wspanialym rzadzie? ;-)

    U pracodawców IMHO dobrą. U kaczorów złą. Ale to chyba bardziej z
    niezrozumienia wynika.

  • 5. Data: 2007-09-19 08:40:26
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-09-19 10:17 [Liwiusz] napisał(a):

    > U pracodawców IMHO dobrą. U kaczorów złą. Ale to chyba bardziej z
    > niezrozumienia wynika.

    Z pazerności budżetu raczej i prostej matematyki. Pracodawca za
    człowieka na etacie zarabiającego 3000,- brutto miesięcznie odprowadza
    do worka ZUS rocznie ponad 12,5 kzł. Osoba prowadząca DG zarabiająca
    miesięcznie 3000,- zł (bez VAT) trochę mniej niż połowę tej kwoty (ok. 6
    kzł). Weźmy teraz pod uwagę, że takich samo zatrudnionych parę osób w
    Polsce jest to i parę miliardów złotówek niewpłyniętych co roku się
    nazbiera.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 6. Data: 2007-09-19 12:38:45
    Od: p...@g...com

    Mam pytanie o to jak wyglada sprawa w podobnej sytuacji. Prowadze
    dzialalnosc gospodarcza (od nieco ponad roku, place niski ZUS dla
    nowych dzialalnosci, podatek liniowy). Niebawem zamierzam dodatkowo
    zatrudnic sie gdzies na etacie. Nie bede wystawiał faktur pracodawcy,
    czyli nie bede korzystal z samozatrudnienia. Jak podejrzewam dla
    mojego przyszlego pracodawcy w sensie podatku fakt, że mam dzialalnosc
    nic nie zmienia. Co natomiast z ZUS'em? Czy moj przyszly pracodawca
    bedzie musial oplacac go za mnie w pelnej wysokosci czy tez byc moze
    jakiejs czesci (np. skladki zdrowotnej) nie bedzie musial za mnie
    placic?

    Jednym slowem czy dla pracodawcy jest jakis plus tego, ze mam
    działalnosc? (kwestie samozatrudnienia pomijam, z powodow o których
    nie chce tutaj pisac nie zdecyduje sie na ta forme pracy).

    Dodam jeszcze, że za miesiac bede mial 27 lat i studiuje zaocznie. To
    ma chyba wplyw na ZUS (status studenta i wiek), bo widac wiele
    ogłoszen, gdzie pracodawcy chca zatrudniac studentow do 26 lat. Bylbym
    wdzieczny za wytlumaczenie jak wyglada ta kwestia.

    Dziekuje za ewentualne odpowiedzi i pozdrawiam
    Darek

    PS. Nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie. W jakiej skali będzie placil
    za mnie pracodawca podatki? Liniowy chyba nie, wiec pewnie
    progresywny. Tylko czy w takim razie z powodu dochodow z działalnosci
    nie wpadne od razu w najwyzszy prog?

    PS. Sorry za brak ogonkow, ale zdaje sie, ze google ma z nimi problemy.

  • 7. Data: 2007-09-19 12:56:17
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    p...@g...com pisze:

    > Jednym slowem czy dla pracodawcy jest jakis plus tego, ze mam
    > działalnosc? (kwestie samozatrudnienia pomijam, z powodow o których
    > nie chce tutaj pisac nie zdecyduje sie na ta forme pracy).

    Nie, dla pracodawcy nie ma to znaczenia. Natomiast Ty - jako
    osiągający ozusowane dochody z umowy o pracę w wysokości przynajmniej
    minimalnego wynagrodzenia - będziesz mógł opłacać jedynie ubezpieczenie
    zdrowotne, bez społecznego.

    > Dodam jeszcze, że za miesiac bede mial 27 lat i studiuje zaocznie. To
    > ma chyba wplyw na ZUS (status studenta i wiek), bo widac wiele

    W umowie o pracę - nie.

    > ogłoszen, gdzie pracodawcy chca zatrudniac studentow do 26 lat. Bylbym
    > wdzieczny za wytlumaczenie jak wyglada ta kwestia.

    Tylko umowa zlecenie ze studentem do 26 roku życia nie podlega
    ubezpieczeniu społecznemu.

    > Dziekuje za ewentualne odpowiedzi i pozdrawiam
    > Darek

    Proszę.

> [...]
    > za mnie pracodawca podatki? Liniowy chyba nie, wiec pewnie
    > progresywny. Tylko czy w takim razie z powodu dochodow z działalnosci

    Od umowy o pracę będziesz rozliczany progresywnie, z kwotą wolną, a
    osobno liniowo z działalności gospodarczej. Czyli w przyszłym roku
    składasz 2 pity - pit 37 oraz pit z podatku liniowego z dg. Oczywiście
    możesz - jeśli chcesz - w przyszłym roku zrezygnować z liniowego i DG
    wraz z umową o pracę rozliczać wspólnie w skali progresywnej.

  • 8. Data: 2007-09-19 14:20:49
    Od: p...@g...com

    Dzięki wielkie Liwiusz!

    Darek