PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zarejestrowany bezrobotny, a ubezpiecznie ?

  • 1. Data: 2004-10-08 08:44:40
    Temat: Zarejestrowany bezrobotny, a ubezpiecznie ?
    Od: Piotek <P...@s...pl>

    Cze,

    czy ktos z Was wie moze jak wyglada sprawa ubezpiecznia osoby
    bezrobotnej ? Jesli osoba jest zarejestrowana jako bezrobotna, ale
    nie ma prawa do zasilku, bo nigdy nie pracowala lub pracowala
    krotko, to czy jest ubezpiecznona ? Chodzi mi chyba o ubezpiecznie
    zdrowotne, znaczy jak jest chora to zeby mogla pojsc do lekarza,
    w razie jakiego wypadku zeby miala finansowane operacje, pobyt
    w szpitalu, itp. Jesli jest ubezpiecznona to ile czasu ? Przez
    pol roku, rok, a moze dluzej ? Slyszalem cos, ze jest ubezpieczona
    do momentu podjecia pracy, ale nie bardzo chce mi sie w to wierzyc.
    Czy jesli jest ubezpieczona to musi spelniac jakies warunki ?
    Pewnie musi sie co dwa tygodnie stawiac w urzedzie pracy, ale czy
    jeszcze cos ? Moze nie moze odmowic przyjecia pracy, kursy
    doksztalcajacego, cokolwiek innego ?

    Jesli jestescie w stanie podac mi jakas podstawe prawna to bede
    w niebo wziety :)

    Z gory dziekuje,

    Piotrek

  • 2. Data: 2004-10-08 10:10:30
    Temat: Re: Zarejestrowany bezrobotny, a ubezpiecznie ?
    Od: "Piotr" <p...@x...com.pl>

    O ile mi wiadomo, to kazdy zarejestrowany bezrobotny jest ubezpieczony -
    placi za niego panstwo. Obowiazuje to do momentu podjecia pracy, przy czym
    jako praca liczy sie tez przyjecie umowy o dzielo, zlecenia, itd.
    No i trzeba sie stawiac w urzedzie co jakis czas, chyba co miesiac, tak jak
    kazdy bezrobotny. Raz sie nie stawisz i Cie wyrejestrowuja

  • 3. Data: 2004-10-08 11:36:22
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    Hi!

    Piotr napisał(a):
    > O ile mi wiadomo, to kazdy zarejestrowany bezrobotny jest ubezpieczony -
    > placi za niego panstwo. Obowiazuje to do momentu podjecia pracy, przy czym
    > jako praca liczy sie tez przyjecie umowy o dzielo, zlecenia, itd.

    Troszeczkę źle Ci wiadomo...
    Ubezpieczony jest każdy zarejestrowany bezrobotny, który
    _nie_podlega_ubezpieczeniu_z_innego_tytułu. Najczęściej chodzi tu o to,
    że jeżeli współmałżonek pracuje to ma zgłosić bezrobotnego współmałżonka
    do ubezpieczenia w swoim zakładzie pracy.
    A jeśli bezrobotny już jest ubepzieczony, to nie do momentu podjęcia
    pracy, a do momentu utraty statusu osoby bezrobotnej (oczywiście
    podjęcie pracy również to powoduje...)

    > No i trzeba sie stawiac w urzedzie co jakis czas, chyba co miesiac, tak jak
    > kazdy bezrobotny. Raz sie nie stawisz i Cie wyrejestrowuja

    Różne urzędy różnie robią - po prostu trzeba się stawiać w każdym
    wyznaczonym terminie.

    3mcie się.

    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl/

  • 4. Data: 2004-10-08 11:41:44
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 08 Oct 2004 13:36:22 +0200, Waldemar "Jakec" Bulkowski
    <j...@W...pl> napisał:

    > Najczęściej chodzi tu o to, że jeżeli współmałżonek pracuje to ma
    > zgłosić bezrobotnego współmałżonka do ubezpieczenia w swoim zakładzie
    > pracy.

    Nie "ma" a moze.
    Gdzie jest taki przymus? Jedynie tam, gdzue pup na sile wypycha
    bezrobotnych od siebie,wciskajac im ciemnote, zeby zanizyc statystyki.
    Podaj przepis zobowiazujacy wspolmalzonka do rejestrowania w pracy na
    swoje ubezpieczenie meza czy zone.

  • 5. Data: 2004-10-08 12:07:47
    Od: Piotek <P...@s...pl>

    Użytkownik Waldemar "Jakec" Bulkowski napisał:

> [...]
    > A jeśli bezrobotny już jest ubepzieczony, to nie do momentu podjęcia
    > pracy, a do momentu utraty statusu osoby bezrobotnej (oczywiście

    Czyli nie ma zadnego maksymalnego okresu trwania ubezpiecznia,
    jesli jest zarejestrowany i nie pracuje i stawia sie na spotkania
    to jest ubezpieczony, tak ?

    A jakie moga byc przyczyny utraty status bezrobotnego ? Czy urzad
    moze go pozbawic takiego statusu ?

    Piotrek

  • 6. Data: 2004-10-08 12:15:59
    Od: "Przemyslaw Osmanski" <p...@N...go2.pl>

    > Nie "ma" a moze.

    Tak samo jak pup musi jedynie w przypadku gdy ten nie ma innej mozliwosci
    ubezpieczenia. Jesli jest inaczej, podaj odpowiedni przepis.

    > Gdzie jest taki przymus? Jedynie tam, gdzue pup na sile wypycha
    > bezrobotnych od siebie,wciskajac im ciemnote, zeby zanizyc

    A co ma ubezpieczenie zdrowotne do rejestracji bezrobotnego???

    > statystyki. Podaj przepis zobowiazujacy wspolmalzonka do
    > rejestrowania w pracy na swoje ubezpieczenie meza czy zone.

    I pewno dzieci tez nie?

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    ---
    www.softsystem.prv.pl, www.agro.prv.pl - oprogramowanie dla rolnictwa

  • 7. Data: 2004-10-08 12:35:16
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 8 Oct 2004 14:15:59 +0200, Przemyslaw Osmanski

    > Tak samo jak pup musi jedynie w przypadku gdy ten nie ma innej mozliwosci
    > ubezpieczenia. Jesli jest inaczej, podaj odpowiedni przepis.
    http://praca.gazeta.pl/praca/1,47398,2205789.html
    Stan prawny na dzień 1 czerwca 2004 r.

    Z jakich form pomocy korzysta osoba zarejestrowana w PUP?

    o Bezrobotny otrzymuje zaświadczenie o uprawnieniach do świadczeń
    zdrowotnych. Daje ona prawo do świadczeń zdrowotnych, na takich samych
    zasadach jak wszyscy ubezpieczeni, zarówno bezrobotnemu, jak i członkom
    jego rodziny. Urząd pracy odprowadza za bezrobotnego składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne. Uprawnienie to obejmuje także osoby, które nie
    mają prawa do pobierania zasiłku, jak też członków rodzin tych osób.

    Jak ci nie odpowiada, to sam sobie poszukaj odnosnych przepisow.
    Regionalne UP reguluja to sobie dowolnie, zaleznie od decyzji naczelnika.

    > A co ma ubezpieczenie zdrowotne do rejestracji bezrobotnego???

    Ze wiekszosc bezrobotnych bez zasilku pilnuje terminow wizyt jedynie ze
    wzgledu na mozliwosc utraty ubezpieczenia zdrowotnego. Innych korzysci z
    up nie ma.

    > I pewno dzieci tez nie?

    Pewno nie. Oboje byli bezrobotni a potem maz dostanie prace, to jak widac
    z cytowanego na wstepie, jest mozliwosc pozostawienia ubezpieczenia dzieci
    przy ubezpieczeniu bezrobotnej zony.

  • 8. Data: 2004-10-08 12:37:55
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

  • 9. Data: 2004-10-11 05:25:55
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    Hi!!!

    Krzysztofsf napisał(a):

> [...]
    > bezrobotnych od siebie,wciskajac im ciemnote, zeby zanizyc statystyki.
    > Podaj przepis zobowiazujacy wspolmalzonka do rejestrowania w pracy na

    Bycie nieubezpieczony w żaden sposób nie zmienia statystyki (poza
    dobrowolną rezygnacją osoby, która stwierdza - "To po co ja mam być
    zarejestrowany?"). PUPy wykazują liczy zarejestrowanych bezrobotnych, a
    nie ubezpieczonych.
    To po pierwsze...
    A po drugie:

    Ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w
    Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. nr 45, poz. 391),

    Art. 9. 1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:

    [...]

    23) bezrobotni niepodlegający obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z
    innego tytułu;

    [...]

    2. Status członka rodziny osoby ubezpieczonej zwalnia z obowiązku
    ubezpieczenia zdrowotnego osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 16-19,
    23-25 i 29.

    Może i współmałżonek nie ma obowiązku zgłoszenia żony/męża u siebie w
    zakładzie pracy, ale PUP nie może takiej osoby ubezpieczyć.

    3mcie się.

    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl/

  • 10. Data: 2004-10-11 05:42:58
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    Piotek napisał(a):

> [...]
    > to jest ubezpieczony, tak ?

    Tak

    > A jakie moga byc przyczyny utraty status bezrobotnego ? Czy urzad

    Art. 33 ust. 4 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
    i instytucjach rynku pracy

    W skrócie: podjął pracę, odmówił bez uzasadnienia podjęcia pracy lub
    szkolenia, nie stawił się w wyznaczonym terminie, osiąga dochody.

    3mcie się.

    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl/