PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zaleznosc zarobków i kariery od IQ

  • 1. Data: 2006-10-17 20:27:16
    Temat: Zaleznosc zarobków i kariery od IQ
    Od: "kinky" <w...@b...net>

    Witam wszystkich zainteresowanych.

    Do tych przemyslen sklonila mnie troche moja sytuacja. Oczywistym
    moze sie wydawac, ze miedzy poziomem IQ a kariera i poziomem
    zarobków zachodzi statystyczna korelacja dodatnia.

    Sa zapewne wyjatki, czego dowodem sa kariery niektórych polityków.

    Czy nie jest jednak tak, ze ludzie inteligentni a zarazem wrazliwi
    nie potrafia "zagrzac" miejsca w jednej pracy. Ciagle im cos
    nie pasuje. A to zarobki, a to zly szef a to atmosfera w pracy jest
    ciezka.
    Gdzies kiedys wyczytalem, ze jedna z przyczyn dla których
    niektórzy ludzie nie potrafia zrobic kariery zawodowej sa stosunki
    interpersonalne. Prace dostaje sie w 70% dzieki kwalifikacjom a w
    20% dzieki zdolnosciom interpersonalnym oraz w ok. 10% dzieki
    znajomosciom. Byc moze znajomosci faktycznie odgrywaja wieksza
    role niz 10%. Traci sie prace w 85% poprzez niewlasciwe relacje
    interpersonalne a w 15% na skutek baku fachowosci. Przytoczone liczby
    sa oczywiscie orientacyjne.

    Ciagle sie zastanawiam jak poprawic swoje szanse na znalezienie
    dobrej pracy. Juz drugi rok szukam takiej bezskutecznie. W latach
    90-tych wystarczylo znac dobrze jezyk i miec dyplom wyzszej
    uczelni a z praca nie bylo problemu. Dzis jesli ktos nie moze
    znalezc pracy, to nie pomoze mu ani egzamin proficiency in English,
    ani studia podyplomowe, ani IQ 125.

    Za dobra prace uwazam prace dajaca szanse rozwoju zawodowego
    poprzez szkolenia oraz zarobki co najmniej 1,6Xsrednia krajowa i
    mila atmosfere. Czy to tak wiele?

    I co wy na to?

  • 2. Data: 2006-10-17 20:48:03
    Temat: Re: Zaleznosc zarobków i kariery od IQ
    Od: IP <m...@w...pl>

    kinky napisał(a):
> [...]

    > uczelni a z praca nie bylo problemu. Dzis jesli ktos nie moze
    > znalezc pracy, to nie pomoze mu ani egzamin proficiency in English,
    Przychodzisz do pracodawcy i co mu mowisz? Jestem zdolny nieslychanie?

    Pracodawca musi na tobie zarobic. Co mu po twoim IQ czy jakims tam
    dyplomie.

  • 3. Data: 2006-10-17 21:34:39
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "kinky" <w...@b...net> wrote in
    s.com:

> [...]
    > zarobków zachodzi statystyczna korelacja dodatnia.
    >
    > Sa zapewne wyjatki, czego dowodem sa kariery niektórych polityków.

    ktorzy sa frontmanami stojacych za nimi poteznych ukladow;
    ale po co to zauwazac?

    pzdrv;
    adas;

  • 4. Data: 2006-10-17 21:46:02
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Uzytkownik "kinky" <w...@b...net> napisal w wiadomosci
[...]

    To fakt, ale nalezy miec swiadomosc ze obecna sytuacja to pochodna ciagle
    jeszcze zlej sytuacji na rynku pracy i wyzu demograficznego, a nie realnych
    potrzeb pracodawcy. Znajomosc wielu jezykow i kilka fakultetow to fanaberie
    polskich pracodawcow. W krajach dobrze rozwinietych jak np. Wielka Brytania
    bez znajomosci jezyka i studiow mozna miec dobrze platna prace i zyc
    godziwie. I to wcale nie na najnizszych stanowiskach.

    Druga sprawa to odpowiednie podejscie do tematu: trzeba wiedziec czego
    potrzebuje rynek i szybko reagowac, przekwalifikowac sie. Przyklad: magister
    marketingu ze znajomoscia kilku jezykow moze dlugo szukac pracy, bo jest
    nadprodukcja takich specjalnosci, a w tym czasie operator walca zarabia przy
    budowie autostrady 8tys/miesiecznie, bo po prostu nie ma ludzi do pracy w
    tym zawodzie (przyklad z zycia wziety,a dokladnie z wyborczej).

  • 5. Data: 2006-10-18 04:51:44
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    kinky wrote:
> [...]
    > [...]
    > znalezc pracy, to nie pomoze mu ani egzamin proficiency in English,

    Przepraszam, jestem za zmeczona, zeby napisac to bardziej dyplomatycznie:

    Jestes juz druga osoba za czasu mojego pobytu na grupie, ktora uwaza IQ
    z zakresu 120-130 za ponadprzecietne. Tymczasem jest to srednie IQ w
    grupach takich jak studenci przedmiotow scislych, nauczyciele itp.,
    jednym slowem nic, co by dawalo podstawe do narzekan na nute "jestem
    wybitny, a nikt mnie nie chce".

    Znam/znalam troche osob ze 150+ i jedyne przypadki, ktore sobie niezbyt
    radzily w zyciu, to te majace powazne zaburzenia psychiczne - co nie
    oznacza, ze u reszty byly jakies wybitne kariery.

> [...]
    > nie potrafia "zagrzac" miejsca w jednej pracy. Ciagle im cos
    > nie pasuje. A to zarobki, a to zly szef a to atmosfera w pracy jest

    Jakas praca moze byc rzeczywiscie zla i miec elementy, z ktorych mozna
    byc niezadowolonym. Jesli zdarza sie to nagminnie w kazdej kolejnej, to
    jest to albo problem z wlasnym ego, albo nieumiejetnosc oceny oferowanej
    pracy i firmy, ktora ja oferuje, albo - za niskie kwalifikacje, zeby
    trafic do miejsca dobrej jakosci.

    Poza tym znam mnostwo inteligentnych ludzi, ktorzy pracuja w tym samym
    miejscu od 10 lat i wiecej (tu akurat mowa o uczelni), wiec korelacje
    inteligencji z czesta zmiana pracy trudno by bylo obronic.

> [...]
    > Ciagle sie zastanawiam jak poprawic swoje szanse na znalezienie
    > dobrej pracy. Juz drugi rok szukam takiej bezskutecznie. W latach

    Podsumowujac:
    Zadajesz pytanie o zwiekszenie swoich szans na rynku pracy, a slowa nie
    piszesz o swoich kwalifikacjach, doswiadczeniach czy czymkolwiek, co by
    pozwolilo merytorycznie pogadac o Twoim problemie.
    Zamiast tego piszesz mnostwo narzekan, w ktorych probujesz zwalic wine
    na czynniki zewnetrzne: nie ma juz lat 90-tych, inteligentni maja
    problem, bo sa inteligentni, bo znajomosci itp.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 6. Data: 2006-10-18 07:09:16
    Od: "Tomek P." <a...@y...pl>

    Dnia 17-10-2006 o 22:27:16 kinky <w...@b...net> napisał(a):

    > Witam wszystkich zainteresowanych.
    >
    > Do tych przemyslen sklonila mnie troche moja sytuacja. Oczywistym
    > moze sie wydawac, ze miedzy poziomem IQ a kariera i poziomem
    > zarobków zachodzi statystyczna korelacja dodatnia.

    Sądzę, że poza pracą ściśle wymagającą inteligencji (np. coś związanego z
    analizą informacji i formułowaniem wniosków), ta korelacja może byc
    niedostrzegalna.

    > Sa zapewne wyjatki, czego dowodem sa kariery niektórych polityków.

    Większość z polityków, których powszechnie uważa się za głupków, to ludzie
    wybitnie inteligentni - a powierzchowne oceny na podstawie
    kilkunastosekundowych materiałów w telewizji to dowód raczej
    ograniczonosci umysłowej.

    Wracając do meritum: w GWnie ukazał się parę miesięcy temu ciekawy
    artykuł. Ślizgajacy się po temacie, ale i tak ciekawy.

    http://praca.gazeta.pl/gazetapraca/1,67725,3160427.h
    tml

    I oczywiście rację ma Immona, że 125-130 to nie jest jakiś oszałamiający
    wynik.

    --
    kilka bezsensownych słów poprzedzających link do strony
    http://tomaszplokarz.wordpress.com - już nie tylko La Linea ;)

  • 7. Data: 2006-10-18 09:20:19
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek P." <a...@y...pl> napisał w wiadomości
    Dnia 17-10-2006 o 22:27:16 kinky <w...@b...net> napisał(a):

    I oczywiście rację ma Immona, że 125-130 to nie jest jakiś oszałamiający
    wynik.

    ale też nie średni.powyżej 115 IQ to powyżej przeciętnej dla polskich norm wśród
    dorosłych :))
    pozdrawiam
    Ewa

  • 8. Data: 2006-10-18 13:56:36
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Wed, 18 Oct 2006 17:51:44 +1300, Immona <c...@n...gmailu>
    w <eh4bt8$im2$1@inews.gazeta.pl> napisał:

> [...]

    [ ... ]

    > Jestes juz druga osoba za czasu mojego pobytu na grupie, ktora uwaza IQ
    > z zakresu 120-130 za ponadprzecietne. Tymczasem jest to srednie IQ w

    Nie chciałbym ci zaburzać światopoglądu, ale to _jest_ ponadprzeciętne
    IQ http://pl.wikipedia.org/wiki/Test_inteligencji.
    Tylko że iloraz inteligencji jest tym, co mierzą testy inteligencji i
    jak na razie, to ciężko udowodnić, że jest czymś więcej.

    [ ... ]

> [...]
    > na czynniki zewnetrzne: nie ma juz lat 90-tych, inteligentni maja
    > problem, bo sa inteligentni, bo znajomosci itp.

    A tu masz rację :)

    > I.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 9. Data: 2006-10-18 15:01:44
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "kinky" <w...@b...net> napisał w wiadomości
    s.com...

    >Czy nie jest jednak tak, ze ludzie inteligentni (...)

    a którzy to są ? Rozwiązywałem kiedyś z kolegą test na inteligencję i razem
    mieliśmy 80, więc po 40 na głowę, a z drugiej strony wg. Twoich kryteriów
    powinniśmy być bardzo inteligentni :) Bezradność w interpretacji wyników
    takich testów spowodowała pojawienie się różnych "typów" inteligencji -
    emocjonalnej i bóg wie jakich innych, więc za chwilę będzie jakaś inteligencja
    potrzebna specjalnie do dostania dobrej pracy. Z drugiej strony jest taki
    pasek Dilberta z ciekawym dymkiem: "inteligencja ma znacznie mniejsze
    zastosowanie praktyczne niż się powszechnie wydaje" :)

    entrop3r

  • 10. Data: 2006-10-18 16:18:26
    Od: Stanislaw Chmielarz <s...@u...com.PL>

    Jakub Lisowski wrote:

> [...]

    > inteligencji jest tym, co mierzą testy inteligencji i jak na
    > razie, to ciężko udowodnić, że jest czymś więcej.

    Z moich obserwacji nie wynika, ze przeklada sie na sukcesy
    biznesowe i finansowe w sposob "proporcjonalny" :-(((
    Zrobilem taki test na jakiejs anglojezycznej stronie WWW i tez sie
    mieszcze w gornej strefie podanego powyzej zakresu.
    Taki test wskazuje moim zdaniem na pewne predyspozycje osobnicze
    do szukania rozwiazan problemow technicznych.
    W tak zwanym zyciu codziennym moze nawet przeszkadzac ...

    --
    Pozdrowienia!!StaCH
    Sieci,systemy,serwis PC,alarmy,kamery,domofony,sterowniki PLC.