PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zaleznosc zarobków i kariery od IQ

  • 41. Data: 2006-10-21 22:47:43
    Temat: Re: Zaleznosc zarobków i kariery od IQ
    Od: "kinky" <w...@b...net>

    Immona wrote:
    > IMHO IQ wplywa na sukces zawodowy pod warunkiem, ze EQ jest w porzadku.
    > Kombinacja "niskie EQ-wysokie IQ" jest najgorsza, "niskie EQ-niskie IQ"
    > troche lepsza (taka osoba moze byc usatysfakcjonowana wykonujac prace,
    > do ktorej nie potrzeba zdolnosci spolecznych, wszystkie
    > "inteligentniejsze" prace tych zdolnosci wymagaja), natomiast gdy
    > rozwazamy ludzi z wysokim EQ, to posiadanie dodatkowo inteligencji
    > "klasycznej" bardzo zwieksza mozliwosci.

    Jesteś po prostu niezawodna, zawsze musisz mi dołożyć. Staram się
    jak mogę, szukam informacji, analizuję i myślę nad tym
    zagadnieniem.

    Wracając do moich przykładów osób, które ukończyły studia
    dzienne na dobrych uczelniach w terminie i z dobrymi ocenami a nie
    odniosły sukcesu zawodowego, dochodzę do wniosku, że mają one coś
    wspólnego. Wszyscy są "ułożeni", grzeczni, trochę nieśmiali. Ale
    czy to stanowi o wysokości EQ? Czy pewna doza bezczelności pomieszana
    z odwagą i pewnością siebie jest inteligencją emocjonalną?

    Czy wszyscy, którzy odnieśli sukces mają wysokie EQ?
    Niedawo wyczytałem gdzieś artykuł, chyba w jakimś starym numerze
    "Wprost", że amerykańscy psychologowie z Uniwersytetu Maryland,
    dowiedli, że gdyby w rekrutacji kierowano się wysokością EQ, Bill
    Gates miałby jedynie szansę pracować jako ochroniarz w swojej
    firmie.

    Ponadto wymyślono jeszcze SQ - iloraz inteligencji duchowej - jeszcze
    trudniejszy do zmierzenia niż EQ. Zaczyna się mówić o kolejnych
    rodzajach inteligencji: lingwistycznej, logicznej, przestrzennej,
    kinetycznej, muzycznej, interpersonalnej czy intrapersonalnej.

    Ciekawe co jeszcze wymyślą do oceny ludzi.

    Pozdrawiam
    Kinky

  • 42. Data: 2006-10-22 00:12:51
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    kinky wrote:

    > Jesteś po prostu niezawodna, zawsze musisz mi dołożyć. Staram się
    > jak mogę, szukam informacji, analizuję i myślę nad tym
    > zagadnieniem.

    Dolozyc? Skoro masz ponadprzecietne IQ, to teza, ze zwieksza ono zyciowe
    mozliwosci, powinna Ci sie podobac. Do pary z teza, ze EQ, ktore jest
    tak wazne, jest wyuczalne.

> [...]
    > dowiedli, że gdyby w rekrutacji kierowano się wysokością EQ, Bill
    > Gates miałby jedynie szansę pracować jako ochroniarz w swojej

    Obejrzalam strony o EQ i dochodze do wniosku, ze EQ w znaczeniu
    definiowanym przez psychologow to troche cos innego niz to, o czym
    rozmawiamy, bo rozmawiamy o kompetencjach spolecznych, a EQ odnosi sie
    do zarzadzania wlasnymi emocjami, czyli tego, co dzieje sie wewnatrz
    czlowieka w reakcji na rozne zewnetrzne sytuacje. Majac wysokie EQ w
    znaczeniu psychologicznym zachowuje sie zdrowie psychiczne i rownowage
    wewnetrzna i ogolnie dobre samopoczucie, ale nie musi to samo w sobie
    prowadzic do sukcesu zawodowego. Kompetencje spoleczne to dla mnie
    jednak inna dzialka. BG niewatpliwie ma te kompetencje, bo zdolal zebrac
    zespol ludzi i naklonic go do wspolpracy, co wymagalo charyzmy, gdy
    jeszcze nie mial tyle kasy, zeby motywowac ich wylacznie kasa.

    Jakbym miala amatorsko opisac to, co uwazam za kompetencje spoleczne, to
    byloby to mniej wiecej tak:

    - szczerze lubisz ludzi, cieszy cie kontakt z nimi, jestes ogolnie
    pozytywnie nastawiony do zycia
    - szanujesz ludzi i dbasz o to, zeby w kontakcie z toba nie czuli sie
    zagrozeni; nawet w sytuacji sporu czy konfliktu okazujesz, ze masz o
    nich raczej dobre zdanie i umiesz to zademostrowac doborem slow i innych
    srodkow komunikacji
    - nie domagasz sie od otoczenia skupiania sie na twojej osobie, wolisz
    sie skupiac na rozmowcy lub omawianych tematach
    - masz na tyle poczucia wlasnej wartosci i pewnosci siebie, ze nie
    czujesz sie zagrozony albo niezrecznie w kontaktach nawet z kims daleko
    odleglym w hierarchii czy negatywnie nastawionym i potrafisz rozmawiac
    po partnersku, bez ataku/obrony, ponizania/uleglosci itd.; nie boisz sie
    ludzi w kontaktach spolecznych
    - masz na tyle poczucia wlasnej wartosci, ze zawsze potrafisz
    zakomunikowac swoje potrzeby/odczucia drugiej osobie, niezaleznie od jej
    "pozycji" - i potrafisz zawsze to zrobic w nie zagrazajacy, partnerski
    sposob
    - masz na tyle empatii, ze potrafisz zrozumiec sposob myslenia,
    odczuwania i wyrazania sie drugiej osoby i wykorzystujesz te informacje
    w celu dopasowania swojego sposobu komunikacji, tak, zeby byl dla
    drugiej osoby zrozumialy i przyjazny. Twoim celem, nawet w konflikcie,
    jest skuteczne przekazanie informacji, a nie pogorszenie czyjegos
    samopoczucia.

    Uf, w sumie dlugo by tak mozna, ale to chyba daje ogolny obraz.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 43. Data: 2006-10-22 09:12:11
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    kinky na pl.praca.dyskusje:
> [...]
    > dowiedli, że gdyby w rekrutacji kierowano się wysokością EQ, Bill
    > Gates miałby jedynie szansę pracować jako ochroniarz w swojej

    No i? Wiesz, to tak jak z tym kawałem o korzyściach z nieposiadania
    adresu e-mail. Jak człowiek nie ma szans spełnić oczekiwań
    rekrutujących to szuka innej ścieżki. Rekrutacja a własny biznes to nieco inne
    kwestie.

    --
    Ziemek