PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakaz konkurencji

  • 1. Data: 2002-08-19 08:41:16
    Temat: Zakaz konkurencji
    Od: Artur Górski <m...@g...pl>

    Mam pytanie natury prawnej: Czy pracodawca ma prawo zakazać prowadzenia
    jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej? Może ktoś zna jakieś przepisy do
    których warto zajrzeć?

  • 2. Data: 2002-08-19 08:49:59
    Temat: Re: Zakaz konkurencji
    Od: "Wojtek K." <w...@s...pl>

    Poszukaj tu:
    <http://www2.gazeta.pl/praca/600162,22631.html>

    --
    Wojtek K.
    GG: 1202949

  • 3. Data: 2002-08-19 10:30:31
    Od: "mites3" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Górski" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie natury prawnej: Czy pracodawca ma prawo zakazać prowadzenia
    > jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej?

    tiaaa... i jeszcze moze zakazac oddychac ;)
    bez przesady ale to dluuuugi temat...

    Może ktoś zna jakieś przepisy do
    > których warto zajrzeć?

    jak w poprzednim poscie...

    pozdr. R.

  • 4. Data: 2002-08-19 14:51:59
    Temat: Odp: Zakaz konkurencji
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik Artur Górski <m...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@g...pl...
    > Mam pytanie natury prawnej: Czy pracodawca ma prawo zakazać prowadzenia
    > jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej? Może ktoś zna jakieś przepisy do
    > których warto zajrzeć?

    Pracodawca moze zawrzec w umowie klauze, w ktorej okresla co mozesz robic a
    na co musisz uzyskac zgode pracodawcy.

    Kania

  • 5. Data: 2002-08-19 15:21:23
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Artur Górski <m...@g...pl> wrote:
    > Mam pytanie natury prawnej: Czy pracodawca ma prawo zakazać prowadzenia
    > jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej? Może ktoś zna jakieś przepisy do
    > których warto zajrzeć?

    jakiejkolwiek innej to raczej nie moze.
    co najwyzej konkurencyjnej.

    pozdrawiam

    romekk

  • 6. Data: 2002-08-20 09:12:53
    Od: "leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Artur Górski <m...@g...pl> napisał(a):

    > Mam pytanie natury prawnej: Czy pracodawca ma prawo zakazać prowadzenia
    > jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej? Może ktoś zna jakieś przepisy do
    > których warto zajrzeć?

    Generalnie rzecz biorąc pracodawca dysponuje twoim czasem od 8 do 16 (lub
    inaczej). Co robisz w pozostałym czasie to twoja sprawa i nikomu nic do tego.
    Natomiast może zakazać prowadzenia działalności konkurencyjnej i pracy w
    firmie konkurencyjnej (patrz niżej fragment Kodeksu Pracy). Wymaga to jednak
    odrębnej umowy. Jeśli takiej umowy nie ma, to robisz co chcesz.

    Rozdział IIa
    Zakaz konkurencji

    Art. 101[1]. § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może
    prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć
    pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu
    prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).
    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika
    zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika
    wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału I w
    dziale piątym.

  • 7. Data: 2002-08-20 12:11:39
    Od: Artur Górski <m...@g...pl>

    "Wojtek K." wrote:

    > Poszukaj tu:
    > <http://www2.gazeta.pl/praca/600162,22631.html>

    Dzieki, ale po linkiem jest po prostu kodeks pracy. W kodeksie jest
    jeden zapis i zakazie konkurencji. I to oczywiscie mojego przypadku nie
    dotyczy. Pytanie brzmialo, czy zgodnie z prawem pracodawca moze zakazac
    *jakiejkolwiek* innej pracy zarobkowej. Chodzi mi o to, czy istnieja
    jakies regulacje prawne badz wyroki sadu w tym temacie.

    AG

  • 8. Data: 2002-08-20 12:12:49
    Od: Artur Górski <m...@g...pl>

    Roman Kubik wrote:

    > Artur Górski <m...@g...pl> wrote:
    > Czy pracodawca ma prawo zakazaae prowadzenia

    > jakiejkolwiek innej to raczej nie moze.
    > co najwyzej konkurencyjnej.

    Czy jestes w stanie poprzec to w jakis formalny sposob?
    AG

  • 9. Data: 2002-08-20 12:19:09
    Od: Artur Górski <m...@g...pl>

    leszek wrote:

> [...]
    > firmie konkurencyjnej (patrz niżej fragment Kodeksu Pracy). Wymaga to jednak
    > odrębnej umowy. Jeśli takiej umowy nie ma, to robisz co chcesz.

    Rozumiem i zaglądałem do Kodeksu Pracy. Kodeks nie rozwiewa jednak do końca moich
    wątpliwości. Czy mam rozumieć, że skoro w kodeksie nie przewidziano możliwosci
    zakazu jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej, to narzucenie takiego zakazu na
    pracownika przez pracodawce jest niezgodne z prawem? Kiedyś ktoś powiedział, że
    dozwolone jest wszystko co nie jest zakazane...

    A moze powinienem sie zwrócic o pomoc na jakas liste prawnicza...
    AG

  • 10. Data: 2002-08-20 12:50:41
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Artur Górski <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > zakazu jakiejkolwiek innej pracy zarobkowej, to narzucenie takiego zakazu na
    > pracownika przez pracodawce jest niezgodne z prawem?

    Pracodawca nie może ciebie w niczym ograniczać poza czasem pracy, nie jesteś
    przecież niewolnikiem. Jedyne sytuacje dotyczą działalności konkurencyjnej i
    są przewidzianie w kodeksie pracy. Jakiekolwiek inne ograniczenia (o ile nie
    są związane ze specyfiką branży i regulowane przez inne przepisy) są
    niezgodne z prawem i wręcz są gwałceniem twoich swobód obywatelskich.