PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie umowy o prace a zwolnienie lekarskie

  • 1. Data: 2005-10-25 20:01:55
    Temat: Wypowiedzenie umowy o prace a zwolnienie lekarskie
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Witam
    Zostalem poproszony o zorientowanie sie w dwoch kwestiach:
    1) Pracownik majacy caly etat jest na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie
    mu sie konczy a on chcialby zrezygnowac z pracy w swojej firmie. Nie
    chcialby jednak musiec przepracowac tam do konca okresu wypowiedzenia
    (ma juz pracy dosc, chce od wszystkiego odpoczac) ponadto jest
    autentycznie chory i dostanie spokojnie kolejne zwolnienie bez zadnego
    kombinowania. Czy moze zatem zrobic tak, ze dajmy na to zwolnienie mu
    sie konczy 27, on przychodzi do pracy i 28 sklada wypowiedzenie a 29
    przynosi kolejne zwolnienie i przez caly okres wypowiedzenia nie
    przychodzi do pracy bo jest na zwolnieniu. Wg mnie mozna tak zrobic ale
    nie jestem specjalista w tej dziedzinie.
    2) Jakas madra pani w ZUSie powiedziala ze istnieje cos takiego, ze gdy
    pracownik sie zwolni z pracy, to jesli w ciagu 14 dni zachoruje i
    dostanie na zwolnienie to ma normalnie wyplacane chorobowe. Czy jest to
    prawda czy tez pani w ZUSie cos pomylila? Mi osobiscie wydaje sie to
    kretynizmem, ale z drugiej strony w Polsce jest wiele kretynizmow. A
    jesli przypadkiem jest taka mozliwosc, to jak dlugo mozna w takiej
    sytuacji otrzymywac swiadczenie chorobowe i kto je placi (normalnie
    pierwsze 30dni placi pracodawca a w tym przypadku...)?
    Z gory dziekuje i pozdrawiam
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 2. Data: 2005-10-25 20:23:52
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:djm2um$2aai$1@node1.news.atman.pl...
    > Zostalem poproszony o zorientowanie sie w dwoch kwestiach:
    > 1) Pracownik majacy caly etat jest na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie
    > mu sie konczy a on chcialby zrezygnowac z pracy w swojej firmie. Nie

    To pracodawca nie może wypowiedzieć umowy gdy pracownik jest na
    zwolnieniu. Pracownik może w każdej chwili wypowiedzieć umowę.

> [...]
    > pracownik sie zwolni z pracy, to jesli w ciagu 14 dni zachoruje i
    > dostanie na zwolnienie to ma normalnie wyplacane chorobowe.

    Tak, to prawda. Jednak zwolnienie takie musi trwać conajmniej 30 dni / w
    tym czasie nie można mieć innego tytułu do ubezpieczenia tzn. drugiej
    pracy, umowy, 'być na krusie - rolnikiem', osobą bezrobotną, itp./

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-10-25 20:52:50
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Nikiel ;-) wrote:
    > To pracodawca nie może wypowiedzieć umowy gdy pracownik jest na
    > zwolnieniu. Pracownik może w każdej chwili wypowiedzieć umowę.
    Hmm... znajoma pracujaca w biurze i zajmujaca sie wlasnie sprawami
    kadrowymi mowila ze nie bardzo. Ale w sumie nie byla tego na 100% pewna.
    > Tak, to prawda. Jednak zwolnienie takie musi trwać conajmniej 30 dni / w
    > tym czasie nie można mieć innego tytułu do ubezpieczenia tzn. drugiej
    > pracy, umowy, 'być na krusie - rolnikiem', osobą bezrobotną, itp./
    Serio? I jest to niezalezne od przyczyny niepracowania? No bo jeszcze
    moglbym zrozumiec sytuacje gdy pracodawca zwalnia pracownika. Ale jesli
    pracownik sie sam zwolni to tez moze w ciagu 14 dni isc na zwolnienie?
    No i rozumiem ze skoro zwolnienie musi trwac co najmniej 30 dni, to za
    calosc zwolnienia placi ZUS a nie pracodawca? I jak dlugo mozna w ten
    sposob chorowac? Jak sie skonczy to conajmniej 30dniowe zwolnienie,
    mozna wziac nastepne i caly czas brac zasilek chorobowy? Jak dlugo? I do
    kogo zanosic kolejne zwolnienia? Do ZUSu teraz?
    IHMO taka mozliwosc wydaje sie byc bezsensowna.
    A i jeszcze jedno... jesli ktos sie sam zwolni, to przysluguje mu
    zasilek dla bezrobotnych? A jesli przed podjeciem pracy zawiesil
    zasilek, to zwalniajac sie sam, moze odwiesic pobieranie zasilku?
    Sorki ze tak truje, ale chce jak najwiecej wiedziec, zeby moc wybic
    pewne glupie mysli z niektorych pustych glow.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2005-10-25 21:44:19
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    badzio <b...@n...epf.pl> wrote in

    > 2) Jakas madra pani w ZUSie powiedziala ze istnieje cos takiego, ze gdy

    no coz: jezeli urzednika prezentujacego Tobie obowiazujace przepisy
    nazywasz "madra pani", to az boje sie pytac jakie masz ogolne zdanie
    o urzednikach;

> [...]
    > prawda czy tez pani w ZUSie cos pomylila? Mi osobiscie wydaje sie to
    > kretynizmem, ale z drugiej strony w Polsce jest wiele kretynizmow. A
    [...]

    no to teraz postaw sie w roli statystycznego obywatela: jestes bardzo
    szczesliwym kolesiem; jest piatek; wlasnie zakonczyla Ci sie umowa - moze
    Ty ja wypowiedziales, moze to byl czas okreslony i sobie poszla, moze
    odbylo sie to za porozumieniem stron; masz "przyrzeczone" ustnie, ze od
    poniedzialku pracujesz w nowym miejscu - no tylko, ze umowe podpiszesz
    dopiero pierwszego dnia pracy - moze masz akurat taki uklad w nowej pracy;
    no i np. w sobote okazuje sie, ze zlamales noge i trafiasz do szpitala;
    jest to jakies skomplikowane zlamanie - Twoj "przyrzeczony" pracodawca
    oczywiscie nie podpisuje z Toba jednak umowy - no i zostajesz bez srodkow
    do zycia ;-)

    moze ludziom dobrze wyksztalconym trudno to sobie wyobrazic; przeciez
    jest ostra selekcja kandydatow, trzeba spelniac wiele wymagan - ale
    nie tylko tacy ludzie sa w Polsce - jest przeciez pelno stanowisk, na
    ktore mozna Cie przyjac bez pieciostopniowego assessment center - np.
    pracownicy hali w supermarketach czy wiele innych;

    adas;

  • 5. Data: 2005-10-25 21:53:12
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    adasiek wrote:
    > no coz: jezeli urzednika prezentujacego Tobie obowiazujace przepisy
    > nazywasz "madra pani", to az boje sie pytac jakie masz ogolne zdanie
    > o urzednikach;
    Ogolnie? Kiepskie.
> [...]
    > jest to jakies skomplikowane zlamanie - Twoj "przyrzeczony" pracodawca
    > oczywiscie nie podpisuje z Toba jednak umowy - no i zostajesz bez srodkow
    To prosciej byloby wprowadzic zapis ze prawo do zasilku chorobowego
    konczy sie np w nastepnym dniu roboczym. Wtedy pozwoliloby to uniknac
    przekretow.
    Z drugiej strony z tego co wiem, to "zwykly" lekarz nie moze chyba
    wystawic zwolnienia na dluzej niz 14 dni?
> [...]
    > ktore mozna Cie przyjac bez pieciostopniowego assessment center - np.
    > pracownicy hali w supermarketach czy wiele innych;
    Ludzie dobrze wyksztalceni wbrew pozorom moga sobie wiele wyobrazic.
    Zwlaszcza jesli nie zyja w "hermetycznym" srodowisku i maja roznych
    znajomych, z rozna sytuacja materialno-zawodowa.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 6. Data: 2005-10-25 21:57:08
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:djm5vr$2vfu$1@node3.news.atman.pl...
    > Hmm... znajoma pracujaca w biurze i zajmujaca sie wlasnie sprawami
    > kadrowymi mowila ze nie bardzo. Ale w sumie nie byla tego na 100%
    pewna.

    To jest w Kodeksie pracy. Nie pamiętam który to artykuł, ale mówi on o
    tym, że to pracodawca nie może wypowiedzieć umowy na zwolnieniu
    lekarskim pracownika. Nie ma tu mowy o tym, że to pracownik nie może
    wypowiedzieć umowy. A co nie jest zabronione...

> [...]
    jesli
    > pracownik sie sam zwolni to tez moze w ciagu 14 dni isc na zwolnienie?

    Może, tu nie chodzi o przyczynę zwolnienia tylko o fakt opłacania
    wcześniej ubezpieczenia chorobowego, które jest wypłacane jak osoba jest
    czasowo niezdolna do pracy. Jeżeli chorujesz to nie możesz podjąć pracy.

> [...]
    do
    > kogo zanosic kolejne zwolnienia? Do ZUSu teraz?

    Tu są takie same zasady jak przy każdym zwolnieniu chorobowym - liczy
    się okres zasiłkowy max 182 dni / w przypadku gruźlicy więcej/, plus
    ewentualne świadczenie rehabilitacyjne, renta itp...

    > A i jeszcze jedno... jesli ktos sie sam zwolni, to przysluguje mu
    > zasilek dla bezrobotnych?

    Tak, ale po iluś tam miesiącach (3,6 ?), i skrócony o tę liczbę
    miesięcy.

  • 7. Data: 2005-10-25 22:01:27
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Nikiel ;-) wrote:
    > Może, tu nie chodzi o przyczynę zwolnienia tylko o fakt opłacania
    > wcześniej ubezpieczenia chorobowego, które jest wypłacane jak osoba jest
    > czasowo niezdolna do pracy. Jeżeli chorujesz to nie możesz podjąć pracy.
    No wiec rozumiem ze np pracownik sie zwalnia 21 pazdziernika, wiec dajmy
    na to 30 moze zachorowac, bo za pazdziernik mial oplacona skladke. Ale
    zwalnia sie z pracy 28 pazdziernika a zaczyna chorowac 5 listopada - za
    listopad juz nie mial placonej skladki. I mimo to przysluguje mu chorobowe?

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 8. Data: 2005-10-25 22:10:03
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:djma0f$311m$2@node3.news.atman.pl...
> [...]
    za
    > listopad juz nie mial placonej skladki. I mimo to przysluguje mu

    Nie, ochrona pracownika ubezpieczeniem chorobowym trwa przez jakiś czas
    po zakończeniu stosunku pracy. Jest to określone w ustawie. Kiedyś był
    to chyba miesiąc, teraz skrócili do 2 tyg.

  • 9. Data: 2005-10-25 22:19:32
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Nikiel ;-) wrote:
    > Nie, ochrona pracownika ubezpieczeniem chorobowym trwa przez jakiś czas
    > po zakończeniu stosunku pracy. Jest to określone w ustawie. Kiedyś był
    > to chyba miesiąc, teraz skrócili do 2 tyg.
    Ok, dzieki za odpowiedz.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl