PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wynagrodzenie za czas urlopu / premie z Zakladowego Funduszu Nagrod

  • 1. Data: 2003-07-14 09:56:55
    Temat: Wynagrodzenie za czas urlopu / premie z Zakladowego Funduszu Nagrod
    Od: r...@r...pl

    Moje pytanie wlasciwie dotyczy bardziej tych premii niz urlopu.

    moja pensja sklada sie z podstawy i premii [UZNANIOWEJ].
    premia jest stala o tyle o ile ;-) tzn. regulamin wynagrodzen ustala
    premie na poziomie X jako ,,standard'' od ktorego mozna odchylac sie
    w dol i w gore w zaleznosci od tego, czy pracownik podpadl, czy tez
    wyjatkowo sie wyroznil.
    Regulamin wynagrodzen nie okresla z jakiego funduszu wyplacane sa
    skladniki wynagrodzenia (to za chwile moze byc wazne).

    Po urlopie stwierdzilem, ze dostalem za niego kase w wysokosci samej podstwy,
    choc nigdy nie mialem odbieranej czy chocby pomniejszanej premii - moje srednie
    wynagrodzenie jest wieksze niz to co dostalem za urlop.

    powolujac sie na:
    * Kodeks Pracy [Art. 172]:
    http://praca.interia.pl/kodeks
    * Rozporzadzenie Ministra (...) w sprawie urlopow itd.
    D.U. Nr 2 z 1997 poz. 14
    D.U. Nr 214 z 2002 poz. 1810
    http://www.abc.com.pl/serwis/publik.htm
    zglosilem protest.

    Zarzad firmy poradzil sie prawnika, ktory wydal opinie.
    Troche sie pomylil (w paragrafach, numerach pozycji), ale
    w sumie powolal sie na Dz.U. ,,sensownie'', czyli nie czepiajac
    sie numeracji paragrafow/punktow:
    JESLI premie wyplacane sa z Zakladowego Funduszu Nagrod,
    to moze rzeczywiscie tak byc, ze za urlop nie dostanie sie sredniej z premii.

    Generalnie ma to sens, ale zastanaiwam sie, czy
    1. informacja o zrodlach finansowania skladnikow wynagrodzenia
    nie powinna byc w dostepnym dla pracownika dokumencie typu
    regulamin wynagrodzen? Zwlaszcza jesli nie jest to fundusz wynagrodzen?
    2. czy ZFN moze byc wykorzystywany do placenia premii uznaniowych
    praktycznie _stalych_ (z swietle regulaminu ich przyznawania/wyliczania)?
    Czy to tylko niezgodne z zamyslem ustawodawcow
    wykorzystanie ,,furtki'' prawnej? A moze jest OK po prostu, tylko
    ja sie czepiam bez sensu.
    3. czy sa jakies przepisy dotyczace ZFN i jakos go ograniczajace?
    (nie udalo mi sie wygooglac nic sensownego na ten temat)

    Na moje oko to jednak moja firma dziala niezgodne z duchem prawa (KP/172),
    choc byc moze - niestety - zgodne z litera prawa. Ale moze jednak nie?

    pozdrawiam

    romekk

    P.S. uwaga, to jest crosspost!

  • 2. Data: 2003-07-14 10:21:05
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Na moje oko to jednak moja firma dziala niezgodne z duchem prawa (KP/172),
    > choc byc moze - niestety - zgodne z litera prawa. Ale moze jednak nie?

    Moim zdaniem na podstawie tego co napisałeś i jeżeli tą premię masz zapisaną w
    umowie o pracę, to należy ją wliczać do wynagrodzenia urlopowego.Patrz par.8
    cyt. wyżej Rozp.MPiPS. Chyba że coś wymyślili w regulaminie wynagradzania a Ty
    o tym nie wiesz. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-07-14 11:02:06
    Od: r...@r...pl

> [...]
    > cyt. wyżej Rozp.MPiPS. Chyba że coś wymyślili w regulaminie wynagradzania a Ty

    no ale paragrafy 7-11 rozporzadzenia uszczegulawiaja JAK uwzgledniac
    skladniki poza wykluczonymi w paragrafie 6. a w 6 punkt 8 pozwala
    wykluczyc z podstawy obliczen nagrody ze srodkow Zakladowego Funduszu Nagrod.

    Hmmm nasowa mi sie dodatkowe pytanie:
    czy PREMIA z Funduszu Nagrod i NAGRODA z Funduszu Nagrod to to samo?

    Umowa o prace oczywiscie nie zawiera inromacji szczegolowych na temat premii,
    odwoluje sie do Regulaminu Wynagrodzen, w ktorym jest to dokladniej
    opisane. premia uznanowa, X% za wszystko OK, mniej jak cos zle, wiecej - jak
    cos PONAD norme.

    dzieki i pozdrawam

    romekk

  • 4. Data: 2003-07-14 11:17:17
    Od: r...@r...pl

    jeszcze jedna watpliwosc - moze tym tropem trzeba isc?
    W rozporzadzeniu MPIPS w paragrafi dotyczacym wylaczen (6)
    w punkcie 8 uzytym przez firme ;-), jako uzasadnienie do
    takiego, a nie innego, liczenia premii, jest zapisane
    * nagrod z ZFN, (...)
    NAGROD.
    Czy comiesieczna premia ustalana w sposob opisany (x% nalezy sie jesli
    nie ma ani wpadek ani wyskokow na plus - czyli ,,za nic'') moze
    byc uznana za nagrode?
    Czy uzycie tam slowa NAGROD a nie WYPLAT moze byc podstawa do kwestionowania
    sposobu wyliczania wynagrodzenia za urlop?

    pozdrawiam

    romekk