PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wynagrodzenie - premia

  • 1. Data: 2006-08-15 19:13:55
    Temat: Wynagrodzenie - premia
    Od: Adam <d...@t...pl>

    Witam,

    czym z punktu widzenia pracodawcy oraz pracownika będą różniły się
    następujące sposoby wynagradzania (umowa o pracę):

    - stałe wynagrodzenie - np. 2000 zł brutto bez żadych dodatków, premii
    - wynagrodzenie składające się z części zasadniczej i premii uznaniowej -
    przy czym są one podzielone w stosunku mniej więcej 50/50 - dla przykładu
    przyjmijmy, że 1000 zł brutto premii i 1000 zł brutto wynagrodzenia
    zasadniczego.

    Przyjmujemy założenie, iż niezależnie od tego, który rodzaj wybieram to
    zawsze kwota brutto jest taka sama. Dodatkowo zakładamy, iż premia jest
    "uznaniowa" tylko z nazwy tzn. pracodawca w rzeczywistości wypłaca ją co
    miesiąc w maksymalnym wymiarze. Ponadto w umowie znajduje się sformułowanie
    (premia uznaniowa w kwocie 1000 zł z ZUS)

    Chodzi mi o to czy w tym drugim przypadku pracodawca osiąga jakieś korzyści
    podatkowe etc.

    Adam

  • 2. Data: 2006-08-15 19:28:34
    Temat: Re: Wynagrodzenie - premia
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > (premia uznaniowa w kwocie 1000 zł z ZUS)

    Ciekawy tekst .... to z ZUSu mozna dostac premie uznaniową ?

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2006-08-15 19:36:51
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    wynagrodzenie zasadnicze każdego miesiąca trzeba wypłacić, można też
    dochodzić wsądzie pracy.
    Premia, zwłaszcza uznaniowa, może być lub nie być.
    Pracodawca wolałby: wynagrodzenie zasadnicze + premia.
    Pracownik byłby zainteresowany, aby obydwie te pozycje, zsumowane,
    znalazły się w pozycji: wynagrodzenie zasadnicze (lub wynagrodzenie).

    wa

  • 4. Data: 2006-08-15 19:38:53
    Od: Adam <d...@t...pl>

    Dnia Tue, 15 Aug 2006 21:28:34 +0200, KrzysiekPP napisał(a):

    > Ciekawy tekst .... to z ZUSu mozna dostac premie uznaniową ?

    Miło by było - ale w tym przypadku chodzi oczywiście o to, że premia 1000
    zł brutto zawiera również składkę na ZUS.

  • 5. Data: 2006-08-15 19:54:16
    Od: Adam <d...@t...pl>

    Dnia Tue, 15 Aug 2006 21:36:51 +0200, wektor napisał(a):

> [...]
    > Pracownik byłby zainteresowany, aby obydwie te pozycje, zsumowane,
    > znalazły się w pozycji: wynagrodzenie zasadnicze (lub wynagrodzenie).

    Ale właśnie po to było dodatkowe założenie w 3 akapicie - pomijam fakt
    uznaniowości premii (czyli zakładam, że będzie wypłacana co miesiąc w
    pełnej wysokości, w tym samym dniu co wynagrodzenie). A więc czy poza tym,
    że pracodawca może ale nie musi wypłacać premię, są jeszcze jakieś inne
    korzyści/wady dla pracodawcy/pracownika.

    Chodzi mi głównie o to czy emerytura, zasiłkek chorobowy, macierzyński etc.
    będą się różniły w zależności od tego, który sposób wynagrodzenia brać pod
    uwagę. (jeszcze raz powtarzam, przy założeniu, że brutto kwoty są te same a
    pracodawca przez cały okres zatrudnienia będzie wypłacał premię uznaniową w
    maksymalnej wysokości)

    Adam

  • 6. Data: 2006-08-15 19:55:33
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > Miło by było - ale w tym przypadku chodzi oczywiście o to, że premia 1000
    > zł brutto zawiera również składkę na ZUS.

    No oki ... ale niemal kazdy dochód z umowy o prace jest tą składką
    obarczony. Natomiast premię uznaniową pracodawca wypłaca wg uznania
    czyli w praktyce kiedy mu sie zechce.

    Tak wiec lepsze jest 2000 zł podstawy. A kosztami/korzysciami pracodawcy
    w ogole sie nie przejmuj jesli masz wybór.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 7. Data: 2006-08-15 20:06:51
    Od: "D" <w...@e...mn>

    Wg mnie to jest tylko i wylacznie zabezpieczenie sie pracodawcy na wypadek
    wypowiedzenia przez ciebie pracy.
    Tzn. jesli powiesz, ze odchodzisz to zapomnij o premii.

    Druga mozliwosc to zwolnienie lekarskie. Jesli pracodawca nie jest burakiem
    (chociaz sugeruje to ten podzial wynagrodzenia), to w czasie zwolnienia
    lekarskiego dostaniesz calosc "wynagrodzenia". Ale roznie jest...

    To samo moze zrobic w czasie urlopu...

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-08-16 07:06:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Podatkowo i kosztowo nie ma różnicy.
    Jeżeli premia (nawet uznaniowa) będzie wypłacana regularnie zwiększa to
    Twoje szanse w ewentualnym sporze w sądzie pracy.
    KP nie przewiduje czegoś takiego jak "premia uznaniowa". Premia uznaniowa
    jeżeli występuje sporadycznie- jest to "nagroda" i taką terminoogię stosuje
    KP. Jeżeli taki dodatek występuje stale nabiera charakteru premii
    regulaminowej, niezależnie od tego jak się nazywa. W takich sytuacjach dla
    pracodawcy bardzo trudne jest np zwolnienie kogoś (kto ma stałą umowę o
    pracę) na podstawie wydumanych powodów, bo pracownikowi regularnie wypłacano
    wypłatę i premię, a w opinii sądu wypłata przysługuje za pracę, a premia to
    jest coś ekstra (za wyniki, postawę, całokształt, zaangażowanie etc..).
    Jeżeli możesz tego dowieść (np masz "paski" z wypłatami) - wygrywasz.
    Jeżeli tak jak piszesz, całość będziesz miał wypłacaną zawsze i regularnie-
    nie tracisz ani na L4 ani na innych świadczeniach jeżeli trafi Ci się
    zachorować lub coś w tym stylu.
    --
    Jackare
    Bytom

  • 9. Data: 2006-08-16 09:43:56
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Adam" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > uznaniowości premii (czyli zakładam, że będzie wypłacana co miesiąc
    > pełnej wysokości, w tym samym dniu co wynagrodzenie).

    Ty zakładasz, że będzie wypłacana premia co miesiąc, bo nie masz
    doświadczenia, jak to jest w praktyce, a pracodawca wpisując 100%
    premii uznaniowej (a nawet regulaminowej czy innej) do umowy o pracę
    zamiast wpisać całość kwoty jako wynagrodzenie zasadnicze lub
    wynagrodzenie miesięczne zakłada, że w razie jakichkolwiek kłopotów
    finansowych lub nawet wg własnego widzimisię od pewnego miesiąca
    przestanie wypłacać tę premię bez możliwości dochodzenia przez
    pracownika w sądzie (poza tym to droga uciążliwa i niezbyt często
    uwieńczona sukcesem).
    Nawet przy premii regulaminowej lub zadaniowej pracodawca zrobi aneks
    do regulaminu wynagradzania i po 2 tygodniach może już nie wypłacać
    takich premii z powodu trudności finansowych.

> [...]
    same a
    > pracodawca przez cały okres zatrudnienia będzie wypłacał premię

    Składki emerytalne muszą być odprowadzane od premii, ale zasiłek
    chorobowy (od 34-tego dnia zwolnienia lekarskiego) i zasiłek
    macierzyński i opiekunczy, finansowane przez ZUS, z reguły będą
    wypłacane bez uwzględnienia premii uznaniowej (standard). Dopiero po
    odwołaniu i przedstawieniu regulaminu wynagradzania, w którym będzie
    zapis, że premia jest proporcjonalnie potrącana za dni
    nieobecności/zwolnienia lekarskiego może nastąpić wyrównanie. Ale czy
    pracodawcy będzie się chciało składać odwołanie do ZUS, przedkładać
    regulamin wynagradzania, pisać uzasadnienie itp.? Udzieli informacji,
    że nie ma wpływu na decyzję ZUS. Procedurę z ZUS znam z autopsji.

    Może dziwić, że zamiast wybierać zdecydowanie wysoką pensję zasadniczą
    zastanawiassz się nad: wynagrodzenie zasadnicze + premia uznaniowa.

    wa