PracaGrupypl.praca.dyskusjeWynagrodzenie - premia › Re: Wynagrodzenie - premia
    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wynagrodzenie - premia
    Date: Wed, 16 Aug 2006 11:43:56 +0200

    Użytkownik "Adam" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:1jhlu9kakisn3.um591hlt1zrz$.dlg@40tude.net...

    > Ale właśnie po to było dodatkowe założenie w 3 akapicie - pomijam
    fakt
    > uznaniowości premii (czyli zakładam, że będzie wypłacana co miesiąc
    > pełnej wysokości, w tym samym dniu co wynagrodzenie).

    Ty zakładasz, że będzie wypłacana premia co miesiąc, bo nie masz
    doświadczenia, jak to jest w praktyce, a pracodawca wpisując 100%
    premii uznaniowej (a nawet regulaminowej czy innej) do umowy o pracę
    zamiast wpisać całość kwoty jako wynagrodzenie zasadnicze lub
    wynagrodzenie miesięczne zakłada, że w razie jakichkolwiek kłopotów
    finansowych lub nawet wg własnego widzimisię od pewnego miesiąca
    przestanie wypłacać tę premię bez możliwości dochodzenia przez
    pracownika w sądzie (poza tym to droga uciążliwa i niezbyt często
    uwieńczona sukcesem).
    Nawet przy premii regulaminowej lub zadaniowej pracodawca zrobi aneks
    do regulaminu wynagradzania i po 2 tygodniach może już nie wypłacać
    takich premii z powodu trudności finansowych.

    A więc czy poza tym,
    > że pracodawca może ale nie musi wypłacać premię, są jeszcze jakieś
    inne
    > korzyści/wady dla pracodawcy/pracownika.
    >
    > Chodzi mi głównie o to czy emerytura, zasiłkek chorobowy,
    macierzyński etc.
    > będą się różniły w zależności od tego, który sposób wynagrodzenia
    brać pod
    > uwagę. (jeszcze raz powtarzam, przy założeniu, że brutto kwoty są te
    same a
    > pracodawca przez cały okres zatrudnienia będzie wypłacał premię
    uznaniową w
    > maksymalnej wysokości)

    Składki emerytalne muszą być odprowadzane od premii, ale zasiłek
    chorobowy (od 34-tego dnia zwolnienia lekarskiego) i zasiłek
    macierzyński i opiekunczy, finansowane przez ZUS, z reguły będą
    wypłacane bez uwzględnienia premii uznaniowej (standard). Dopiero po
    odwołaniu i przedstawieniu regulaminu wynagradzania, w którym będzie
    zapis, że premia jest proporcjonalnie potrącana za dni
    nieobecności/zwolnienia lekarskiego może nastąpić wyrównanie. Ale czy
    pracodawcy będzie się chciało składać odwołanie do ZUS, przedkładać
    regulamin wynagradzania, pisać uzasadnienie itp.? Udzieli informacji,
    że nie ma wpływu na decyzję ZUS. Procedurę z ZUS znam z autopsji.

    Może dziwić, że zamiast wybierać zdecydowanie wysoką pensję zasadniczą
    zastanawiassz się nad: wynagrodzenie zasadnicze + premia uznaniowa.

    wa