PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wykształcony w USA szuka pracy

  • 11. Data: 2003-02-11 00:35:16
    Temat: Re: Wykształcony w USA szuka pracy
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl> writes:

    > n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) wrote in
    >
    > /ciach.../

    > 1. studia MBA sa drogie, to inwestycja, ktora trzeba skalkulowac
    > 2. studia MBA nie sa juz przepustka do otrzymania pracy, ani w Polsce, ani w USA
    :-(

    a to w ogole kiedykolwiek byly, przynajmniej w usa?
    oczywiscie, ze nie. ale znacznie latwiej dostac prace w jakims
    zawodzie majac w tym zawodzie wyksztalcenie kierunkowe, niz go nie
    majac.
    chyba sie z tym zgodzisz?

    przedpiscy napewno nikt nie da rady typu "stary zrob to-i-to i na mur
    beton bedziesz mial rpace - bo takie procedury po prostu nie
    istnieja. kazda jest tylko zwiekszaniem prawdopodobienstwa czegos,
    ulatwianiem dostania sie do wyznaczonego celu.

> [...]
    > chodzi przede wszystkim o studia podyplomowe, "executive MBA", podejmowane przez
    > ludzi w wieku bardziej zaawansowanym niz przecietny absolwent-magister. Rekrutujacy

    > prowadza zazwyczaj indywidualne rozmowy z kazdym z nich i tak dobieraja grupe, aby
    > zapewnic maksymalnie wysoki poziom. Osobom bez doswiadczenia zawodowego, z
    > doswiadczeniem niewielkim albo nieadekwatnym do programu studiow nierzadko
    > odmawiaja. Po prostu nie bylyby one w stanie uczestniczyc aktywnie w case-studies i

    > zanizalby poziom grupy skladajacej sie w wiekszosci z managerow szlifujacych swoje

    no to kijowo jest.
    ale pokazuje raz jeszcze, ze nawet rynek zdobywnia wyksztalcenia w
    polsce jest kontrolowany i obwarowany jakimis dziwnymi warunkami.

    co w takim razie z ludzmi, ktorzy chca zmienic swoj zawod? to chyba
    nic tylko sie pochlastac, jak juz nawet do szkoly nie mozna pojsc...

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 12. Data: 2003-02-11 13:27:12
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) wrote in

    /ciach.../

> [...]
    > oczywiscie, ze nie. ale znacznie latwiej dostac prace w jakims
    > zawodzie majac w tym zawodzie wyksztalcenie kierunkowe, niz go nie

    Tak, ale dla przykladu : najlepsze uczelnie w USA poprzez genialna siec
    kontaktow sa w stanie wypromowac duza czesc absolwentow studiow MBA.
    Niektore w Polsce tez zaczynaja zaciesniac wspolprace z roznymi firmami.

    Jeszcze pare lat temu w Polsce dyplom MBA byl takim lepem na pracodawcow,
    wiele osob sadzilo, ze jest on gwarancja szybkiego awansu/zmiany pracy na
    lepsza i czesto sie to potwierdzalo. Teraz na rynku pracy jest
    spokojniej, a wiec i dla "jumperow" warunki sie pogorszyly.

> [...]
    > istnieja. kazda jest tylko zwiekszaniem prawdopodobienstwa czegos,
    > ulatwianiem dostania sie do wyznaczonego celu.

    No niby tak.

    /ciach.../

    > no to kijowo jest.
    > ale pokazuje raz jeszcze, ze nawet rynek zdobywnia wyksztalcenia w
    > polsce jest kontrolowany i obwarowany jakimis dziwnymi warunkami.

    Na pewno na rynku tym wiele bym zmienil, ale to o czym pisalem wydaje mi
    sie calkiem normalne.

    Tak samo jak na studia magisterskie na najlepszych panstwowych uczelniach
    (do ktorych tez mam okreslony stosunek, ale to temat na inna
    dyskusje....) masz konkurs swiadectw + egzaminy i dostaja sie
    _teoretycznie_ najlepsi; tak samo na najlepsze studia Executive MBA
    (prowadzonych zazwyczaj przez te same uczelnie) masz wysoki prog
    przyjecia. Gwarantuje to, ze ci managerowie roznych dziedzin, ktorzy
    przyszli nauczyc sie czegos nowego i podszlifowac praktyczne umiejetnosci
    zdobyte przez lata, faktycznie cos stamtad wyniosa.

    A jesli ktos nie ma jeszcze zbyt duzego dosw. zawodowego lub nigdy nie
    zarzadzal nawet projektem czy call-center, moze isc na tansze studia MBA
    (jesli juz ma takie ambicje) z pozytkiem dla siebie i dla reszty
    niedoszlych kolegow z grupy :-)

    > co w takim razie z ludzmi, ktorzy chca zmienic swoj zawod? to chyba
    > nic tylko sie pochlastac, jak juz nawet do szkoly nie mozna pojsc...

    Nie, nie, nie !

    Tak jak powiedzialem, u nas MBA to takie "swiatowe" i z definicji
    praktyczne dopelnienie mgr. Jesli ktos chce zmienic zawod, powinien
    zapisac sie na studia licencjackie (bachelor), inzynierskie czy jednolite
    magisterskie jakich
    jest przeciez zatrzesienie !

    MBA traktowane jest u nas jako cos w rodzaju maksymalnego poglebiania wiedzy z
    dziedziny zarzadzania - dla osob juz w jakims stopniu (zazwyczaj mgr) wyksztalconych
    tym kierunku i z paroma latami niezlej praktyki.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

    --
    Remove >>>usun<<< and dot replying via e-mail.