PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wezwanie na świadka

  • 21. Data: 2007-07-03 08:04:03
    Temat: Re: Wezwanie na świadka
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl>

    Gienek napisał(a):

    > Nie zawsze są to ważne interesy społeczne. Czasami jest się wezwanym na
    > świadka w sprawie cywilnej między skłóconymi ludźmi, gdzie z wygranej z
    > którejkolwiek ze stron społeczeństwo nie ma żadnego interesu. Uważam, że
    > koszty poniesione przez świadków powinny być wliczone w koszta sądowe i
    > opłacone przez przegraną stronę tak jak to obecnie jest z kosztami dojazdu
    > (cena najtańszego biletu)
    >
    > Dlaczego świadkowie mają ponosić straty z tytułu sprawy z którą nie maja nic
    > wspólnego?

    Możesz się ubiegać zarówno o wypłatę strawnego, zwrot kosztów dojazdu
    jak i o odszkodowanie za utracony zarobek.
    Wszystko zależy od odległości jaką masz do sądu i czas potrzebnya na
    podróże w obie strony.

    Dz.U. 1950 nr 49 poz. 445
    Dekret z dnia 26 października 1950 r.
    o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym.

    Tu masz tekst obowiązujący, ujednolicony:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19500490445&type=3&name=D19500445Lj.pdf

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 22. Data: 2007-07-03 11:31:11
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

> [...]
    >
    > Dz.U. 1950 nr 49 poz. 445
    > Dekret z dnia 26 października 1950 r.
    > o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym.

    Dzięki. I o to mi chodziło :)Czyli jednak na początku tego wątku wprowadzono
    mnie w błąd. Jak jestem wezwany na świadka i tracę wynagrodzenie za jeden dzień
    lub więcej to mi zostanie to zwrócone przez sąd lub inną instytucję która mnie
    wzywa, w formie odszkodowania.
    Ja dotychczas brałem urlopy wypoczynkowe jak byłem wezwany na świadka. Od dziś
    biorę urlop bezpłatny i zaświadczenie z zakładu pracy jakie stracę dzienne
    wynagrodzenie i z tym jadę zeznawać.

    Jeszcze raz wielkie dzięki za informację.
    Kto pyta ten nie błądzi.

  • 23. Data: 2007-07-03 11:46:30
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f6cmpv$6as$1@bandai.magma-net.pl Mariusz Lotko
    <i...@w...pl> pisze:

    > A czy ja tego nie rozumiem?
    > Oburzam się tylko, że znowu oglądamy się na
    > pracodawcę, żeby płacił za coś, co go nie dotyczy.
    Celowo trochę przerysowuję.
    Jednak w interesie społecznym jest np. osadzenie w więzieniu przestępcy i do
    tego może potrzebny być świadek. W takim przypadku straty wynikające z
    nieobecności pracownika (zarówno dla niego jak i dla pracodawcy) muszą zejść
    na dalszy plan.

    --
    Jotte

  • 24. Data: 2007-07-03 11:50:40
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl>

    Gienek napisał(a):
> [...]
    > stracę dzienne wynagrodzenie i z tym jadę zeznawać.
    >
    > Jeszcze raz wielkie dzięki za informację.

    O ile dobrze kojarzę to sądy nie robią tego z automatu tylko na wniosek.
    Sam musisz się o to upomnieć.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 25. Data: 2007-07-03 13:16:06
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zipas(Wytnij)@gazeta.com.pl>

    Użytkownik "Gienek" <g...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Kto pyta ten nie błądzi.

    Świadek ma prawo do:
    1/zażądania zwrotu kosztów podrózy po złożeniu zeznań
    najpóżniej następnego dnia po ich złożeniu.
    2/odszkodowania za utracony zarobek.
    Otrzyma wtedy świadek równowartość ceny biletu n.p. za przejazd 2 klasą
    pociągu osobowego lub za przejazd autobusem z przesiadkami/.Dojazd własnym
    środkiem transportu tutaj się nie liczy. Wysokość utraconego zarobku równa
    jest kwocie zarobku za dany dzień pracy. Wcześniej należy wystąpić o takie
    zaświadczenie do pracodawcy /powiedzieć w jakim celu jest ono pracownikowi
    potrzebne/i należy zabrać je do sądu ze sobą . Na miejscu trzeba je
    przedstawić w kancelarii sądu /razem z biletami za przejazd/. Na tej
    podstawie sąd obliczy kwotę odszkodowania za utracony zarobek.Należy sie o
    to upomnieć w dniu rozprawy/w sekretariacie sądu/.
    Świadek ma prawo do usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Jako dowód
    przedstawia Pani wezwanie z sądu z adnotacją "zgłoszenia się na sprawę jako
    świadek " dokonaną przez sekretariat sądu.
    Urlop i odszkodowanie za utracony zarobek przysługuje świadkowi który
    zeznaje na procesie karnym, cywilnym oraz przed sądem pracy.
    PODSTAWA PRAWNA:
    Kodeks Postępowania Cywilnego, art.258-277.
    ZiPi

  • 26. Data: 2007-07-03 13:32:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 3 Jul 2007 15:16:06 +0200, "Zbyszek ZiPi"
    <zipas(Wytnij)@gazeta.com.pl> wrote:

> [...]
    >pociągu osobowego lub za przejazd autobusem z przesiadkami/.Dojazd własnym
    >środkiem transportu tutaj się nie liczy.

    Co Ty nie powiesz. Czyli w moim przypadku sąd złamał prawo?

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 27. Data: 2007-07-04 18:34:16
    Od: Mariusz Lotko <i...@w...pl>

    Jotte wrote:

> [...]
    > do tego może potrzebny być świadek. W takim przypadku straty wynikające z
    > nieobecności pracownika (zarówno dla niego jak i dla pracodawcy) muszą
    Jeśli dobrze rozumiem, uważasz obecne rozwiązanie prawne takiej sytuacji
    za niedobre i chciałbyś, aby pracodawca był zobowiązany zapłacić
    pracownikowi za normalny dzień pracy?

    Czy nie uważasz, że de facto byłoby to kolejne obciążenie podatkowe dla
    firm?

    Rozumiem, że dla dobra społecznego trzeba się poświęcić, tylko dlaczego
    "ochotników" do tych poświęceń zawsze widzimy w pracodawcach? W czym
    rezygnacja z płacy jest gorsza od potrzeby jej daremnego wypłacenia?

    --
    Mariusz Lotko

  • 28. Data: 2007-07-04 18:35:09
    Od: Mariusz Lotko <i...@w...pl>

    Any User wrote:

    > Dokładnie. Ale z drugiej strony, pracownik też nie powinien być stratny.
    >
    > Powinna być prosta zasada, że jak wymiar "sprawiedliwości" se chce, to
    > niech se zapłaci.

    Szacuję to na +5 punktów procentowych do każdego progu podatkowego, więc
    żadne "se zapłaci" ;-)

    --
    Mariusz Lotko

  • 29. Data: 2007-07-04 18:36:18
    Od: Mariusz Lotko <i...@w...pl>

    Gienek wrote:

> [...]
    > opłacone przez przegraną stronę tak jak to obecnie jest z kosztami dojazdu

    W tej sytuacji 100% zgody.

    --
    Mariusz Lotko

  • 30. Data: 2007-07-04 19:14:06
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f6gp2i$a69$1@bandai.magma-net.pl Mariusz Lotko
    <i...@w...pl> pisze:

    > Jeśli dobrze rozumiem, uważasz obecne rozwiązanie prawne takiej sytuacji
    > za niedobre i chciałbyś, aby pracodawca był zobowiązany zapłacić
    > pracownikowi za normalny dzień pracy?
    Pracownik nie jest wzywany na świadka z własnej woli. Tak samo nie z własnej
    woli zapada na chorobę czyniącą go niezdolnym do pracy.
    A jednak za czas niezdolności do pracy spowodowanej choroba ma płacone (choć
    nie 100%).
    Podobnie pracownica płacone ma za macierzyński, a przecież matką zostaje się
    z własnej woli
    Uważam, że po to pracownik jest ubezpieczony, żeby w wymienionych i
    podobnych przypadkach usprawiedliwionej nieobecności w pracy zachowywał
    wynagrodzenie płatne przez ubezpieczyciela.
    Dodam, że obciążanie pracodawcy za pierwsze 33 zwolnienia lekarskiego
    również uważam za skandaliczne nadużycie.

    > Czy nie uważasz, że de facto byłoby to kolejne obciążenie podatkowe dla
    > firm?
    Podatkowe??

    > Rozumiem, że dla dobra społecznego trzeba się poświęcić, tylko dlaczego
    > "ochotników" do tych poświęceń zawsze widzimy w pracodawcach?
    Nie wiem kogo "widzicie" ani kto to są "my".
    Ja widzę pracodawcę tracącego (być może) zysk płynący z pracy zatrudnionego,
    i pracownika tracącego wynagrodzenie.
    Tymczasem z niektórych wypowiedzi wynika, że pracownik może ubiegać się o
    odszkodowanie za utracony zarobek, nie widzę zaś żeby tego samego mógł
    dochodzić pracodawca. Pozostawiając na boku kwestie sposobu rozliczania
    konkretnych kwot należności - jest to IMO nie w porządku.

    > W czym
    > rezygnacja z płacy jest gorsza od potrzeby jej daremnego wypłacenia?
    Pracownik nie rezygnuje z płacy. On jest jej pozbawiony.
    Pracodawca jest natomiast pozbawiany pracy pracownika.

    --
    Jotte