PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę vs. działalność gosp. ( jakie koszty )

  • 1. Data: 2005-07-29 18:55:56
    Temat: Umowa o pracę vs. działalność gosp. ( jakie koszty )
    Od: "omnikom" <o...@N...pl>

    Witam,
    kilka dni temu bylem na rozmowie w pewnej firmie i zaproponowali ze moga
    mnie zatrudnic na
    umowe o prace ale preferuja zalozenie wlasnej dzialalnosci.
    Wiem jakie sa roznice pomiedzy umowa o prace a zalozeniem wlasnej
    dzialalnosci.
    Kwota która mnie interesuje to 2500 zł netto ( umowa o pracę ) a jeśli
    miałbym własną
    działalność to jakie koszty muszę dodać
    2500 + VAT + ZUS ( około 800 zł ) czy 2500 +ZUS (ok.800 )
    czy może jeszcze jakieś inne świadczenia .
    Nie chciałbym podpisać umowy a pozniej zalowac ze zapomiałem o jakieś
    sprawie.

  • 2. Data: 2005-07-29 19:05:06
    Temat: Re: Umowa o pracę vs. działalność gosp. ( jakie koszty )
    Od: Piotr <s...@r...com>

    omnikom napisał(a):

> [...]
    > działalność to jakie koszty muszę dodać
    > 2500 + VAT + ZUS ( około 800 zł ) czy 2500 +ZUS (ok.800 )
    > czy może jeszcze jakieś inne świadczenia .

    2500+VAT+ZUS+podatek dochodowy. 2,5 tys. to jeszcze dość mała kwota żeby
    odczuć korzyści z prowadzenia własnej DG zamiast pracy etatowej, czym
    większe zarobki tym własna dzialałność się bardziej opłaca. Plusem jest
    to że prowadząc działalność od wielu rzeczy możesz sobie odliczyć VAT i
    wciągnąć je w koszty, minus - nie masz płatnych urlopów.

    pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2005-07-29 23:17:37
    Od: "Mario" <i...@s...spamerom.abakan.pl>

    >Plusem jest
    > to że prowadząc działalność od wielu rzeczy możesz sobie odliczyć VAT i
    > wciągnąć je w koszty,

    To jest wbrew pozorom bardzo duzy plus... odczuwalny szczególnie przy
    zakupie
    np. samochodu

    > minus - nie masz płatnych urlopów.

    Tutaj niekoniecznie... ja na przykład mam płatne urlopy a pracuję własnie na
    takich zasadach.
    Wszystko kwestia tego jak będzie skonstruowana umowa.

    Dosyć istotna różnica - składki ZUS. Na umowę o pracę pracodawca musi płacić
    proporcjonalnie od kwoty która zarabia pracownik.
    Przy własnej działalnosci płaci się od zadeklarowanych zarobków
    (a mozna zadeklarować stawkę minimalna, niezależnie od tego ile się zarabia
    naprawdę
    - i chyba większosć ludzi tak robi). Wtedy sporo kasy zamiast isć do ZUS
    zostaje w kieszeni pracownika. Wada takiego rozwiazania - potem
    (teoretycznie) niska emerytura
    (ale przeciez ta kasę mozna samemu zainwestować lepiej niż ZUS :-) więc
    niekoniecznie).

    Dodatkowy plus: można "dorabiać na boku" zupełnie legalnie :-)

    Mario