PracaGrupypl.praca.dyskusje › Świadectwo pracy i Pozew - problem, pomóżcie !!!

  • 1. Data: 2002-11-29 16:00:18
    Temat: Świadectwo pracy i Pozew - problem, pomóżcie !!!
    Od: "JohnBlack" <j...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Pracowałem w dużej firmie telekomunikacyjnej no i nastały ciężkie czasy dla
    komórek bo zaczęli zwalniać b.dużo ludzi (tzw. cięcia budżetowe &#8211; ten UMTS
    dużo kosztuje). Nie robią tego jednorazowo żeby nie wyglądało to na
    zwolnienia grupowe, tylko po 5-10 osób dziennie z różnych działów. (ponoć ma
    być ostatecznie zwolnionych 800 osób). No i padło również na mnie.
    Pewnego dnia zostałem zaproszony do dyrektora i tam w towarzystwie mojego
    kierownika i jakiejś kobieciny od zatrudnień zaczęło się straszenie czego to
    mi nie powypisują w świadectwie pracy, i że będę miał wielkie problemy ze
    znalezieniem pracy jeśli nie zwolnię się sam za porozumieniem stron
    (oczywiście nie wspomnieli, że pozbawiają mnie wszelkich świadczeń m.in.
    lekarskich i możliwości do zasiłku przez najbliższe 3 miesiące). Ja jednak
    nie zgodziłem się na to i dostałem wymówienie (podstawa prawna: art. 30 1pkt
    2 Kodeksu Pracy) z argumentami przy pomocy, których można byłoby zwolnić
    każdego pracownika. W związku z tym złożyłem Pozew do sądu o zmianę
    charakteru zwolnienia i odszkodowanie.
    W trakcie pracy przeszedłem kilka szkoleń i podpisywałem "lojalki" i teraz
    mam problem bo powiedzieli mi, że jak bym sam się zwolnił to nie musiałbym
    zwracać kosztów tych szkoleń. A teraz nie chcą wydać mi świadectwa pracy
    dopóki nie zwrócę kosztów (a ja nawet nie miałbym z czego tych szkoleń
    spłacić &#8211; teraz jestem bezrobotny) - czy mogą tak postępować tzn. nie wydać
    mi świadectwa pracy?
    A drugie pytanko - to czy mam szansę na wygranie sprawy w sądzie? Niestety
    nie stać mnie na prawnika, oczywiście firma ma swoich prawników. :(
    Proszę o pomoc i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-11-29 17:29:09
    Temat: Re: Świadectwo pracy i Pozew - problem, pomóżcie !!!
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    JohnBlack <j...@n...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > spłacić &#8211; teraz jestem bezrobotny) - czy mogą tak postępować tzn. nie wydać

    Nie. Gdybys sam się zwolnił - to wtedy byś mógł płacić. Skoro oni Ciebie
    zwolnili, to trudno. sami decydowali.

    > A drugie pytanko - to czy mam szansę na wygranie sprawy w sądzie? Niestety
    > nie stać mnie na prawnika, oczywiście firma ma swoich prawników. :(

    Duże.

    --
    ___________ (R)

  • 3. Data: 2002-11-29 17:59:42
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    JohnBlack wrote:

    > czy mogą tak postępować tzn. nie wydać
    > mi świadectwa pracy?

    Zadne wewnetrzne regulaminy przedsiebiorstwa mowiace o tzw. obiegowkach,
    nie maja tutaj znaczenia. Przepisy Kp sa nadrzedne - musza Ci wydac w
    ciagu 7 dni. A jak chcesz "zarobic" to dogadaj sie z jakims znajomym
    przedsiebiorca, zeby swiadczyl w Sadzie Pracy, ze chcial Ciebie
    zatrudnic za 10 kzl, ale zrezygnowal, bo nie miales swiadectwa ;).

    Co do szkolen - w sytuacji zwolnienia z winy pracodawcy nie musisz
    placic. Bylbys "ugotowany", gdybys sie zgodzil na porozumienie stron :(.

    Flyer

  • 4. Data: 2002-12-02 10:23:31
    Temat: Re: ?wiadectwo pracy i Pozew - problem, pomóżcie !!!
    Od: "Evian" <e...@g...pl>

    "JohnBlack" <j...@N...gazeta.pl> wrote in message

    >A teraz nie chc? wydać mi ?wiadectwa pracy
    > dopóki nie zwrócę kosztów (a ja nawet nie miałbym z czego tych szkoleń
    > spłacić &#8211; teraz jestem bezrobotny) - czy mog? tak postępować tzn.
    nie wydać
    > mi ?wiadectwa pracy?

    Swiadectwio pracy pracodawca MUSI w ciagu 7 dni od momentu ustania
    zatrudnienia. Podstawa prawna Dz. U. nr 60 poz.282 z dnia 15 maja 1996
    § 2. 1. Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo
    osobie upoważnionej przez pracownika na piśmie - w dniu, w którym następuje
    rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

    2. Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób.

    A to na wszelki jakby sie zastawiali tym ze sprawa jest w sadzie pracy wiec
    na razie nie moga wydac SP.

    3. W razie prawomocnego orzeczenia sądu pracy o przywróceniu pracownika do
    pracy lub przyznaniu mu odszkodowania z tytułu niezgodnego z przepisami
    prawa wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia,
    pracodawca, na żądanie pracownika, jest obowiązany uzupełnić treść wydanego
    mu uprzednio świadectwa pracy o dodatkową informację o tym orzeczeniu, z
    zastrzeżeniem ust. 4.

    Gosia