PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie z winy pracodawcy

  • 1. Data: 2005-11-15 08:34:58
    Temat: zwolnienie z winy pracodawcy
    Od: "Marian" <m...@i...pl>

    Cześć,
    Od kilku miesięcy mój pracodawca nie wypłaca mi pensji. Czy mogę zwolnić się
    z jego winy i jednocześnie mieć prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Jaki
    artykuł ustawy o tym mówi?

    Pzdr
    M.

  • 2. Data: 2005-11-15 09:38:54
    Temat: Re: zwolnienie z winy pracodawcy
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

> [...]
    się
    > z jego winy i jednocześnie mieć prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Jaki

    Możesz rozwiązać umowę bez zachwoania okresu wypowiedzenia z przyczyn
    leżących po stronie pracodawcy. Niewypłacanie w terminie należnego
    wynagrodzenia jest ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracodawcy.
    Oprócz tego, że masz pełne prawo zwolnić się z dnia na dzień (oczywiście daj
    pisemko z uzasadnieniem i powołaniem na odpowiedni artykuł KP- nie pamiętam
    który, sprawdź) i że za każdy dzień zwłoki należą ci się odsetki, możesz
    także:
    - wystąpić na drogę sądową o odszkodowanie (za poniesione straty moralne,
    zdrowotne itd)
    - jeżeli firma jest osobą prawną (sp.z o.o. lub spólka akcyjna) możesz jako
    wierzyciel firmy złożyć do sądu wniosek o wszczęcie postępowania
    upadłościowego z tytułu utraty płynności finansowejh przez firmę.
    I moim zdaniem tak należy robić - wyeliminuje to z rynku firmy - krzaki,
    oszczędzi kłopotów pracownikom a pseudobizesmenów nauczy szacunku do
    przepisów i ludzi.
    Praca to nie sentymenty tylko układ handlowy: twój czas i mumiejetnosci za
    pieniądze pracodawcy. Tylko tyle i aż tyle.Jeżeli jedna ze stron nie
    wywiązuje się z układu - ponosi konsekwencje. Zauważ że pracodawcy zwykle
    nie maja większych sentymentów jezeli chodzi o zwolnienie pracownika.
    W przypadku stwierdzenia przez sąd faktu że utrata zdolności do regulowania
    zobozwiązań nastąpiła wcześniej, a pracodawca nie wszczął postepowania
    upadłościowego, zarząd odpowiada zazobowiązania własnym majątkiem oraz
    ponosi odpowiedzialność karną.
    --
    Jackare
    Bytom

  • 3. Data: 2005-11-15 10:22:28
    Od: "drewnokocur" <e...@n...pl>

> [...]
    się
    > z jego winy i jednocześnie mieć prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Jaki

    art.94 KP
    Pracodawca jest obowiązany w szczególności: 5) terminowo i prawidłowo
    wypłacać wynagrodzenie,

    i art.282 KP

    § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:

    1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego
    świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego
    świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub
    świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych
    potrąceń(...)podlega karze grzywny.

    pozdr. E.

  • 4. Data: 2005-11-15 11:33:30
    Od: "Marian" <m...@i...pl>