PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakaz konkurencji zabezpieczony wekslem in blanco

  • 1. Data: 2006-12-12 22:56:28
    Temat: zakaz konkurencji zabezpieczony wekslem in blanco
    Od: "Babcik" <B...@g...com>

    Witam,
    mam pytanie, stoje przed trudna decyzja - mianowicie moj przyszly
    pracodawca umowe o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy chce
    zabezpieczyc wekslem in blanco na kwote 15 000 zl

    Art 101 mowi ze pracodawca moze dochodzic od pracownika odszkodowania
    na podstawie Rozdz I dzialu V a tam w jednym miejscu jest mowa ze
    odszkodowanie nie moze przekraczac 3 miesiecznego wynagrodzenia (art
    119) a w drugim - w przypadku gdy pracownik szkode wyrzadzi umyslnie
    jest zobowiazany do jej naprawienia w pelnej wysokosci (art 122)

    W takim razie mam pytanie - do jakiej kwoty pracodawca moze zadac
    odemnie odszkodowania w przypadku podjecia pracy w konkurencji ?
    Jak to ma udowodnic (te kwote)?

    Czy ktos juz spotkal sie z wekslem in blanco w zakazie konkurencji i
    jak sie zabezpieczyc zeby weksel nie zostal zuzyty w sytacji innej.

    I kolejne pytanie - hipotetyczne - gdy podpisze umowe na okres probny
    na 3 miesiace a wraz z nia umowe o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy na okres 6 miesiecy czy gdy zloze wypowiedzienie 7 dni
    po rozpoczeciu trwania umowy - czy pracodawca rowniez bedzie
    zobowiazany do wyplaty mi odszkodowania w wys 25% wynagrodzenia ? Czy
    ten okres bedzie obowiazywal 3 czy 6 miesiecy ?

    A co gdy pracowdawca zaproponuje mi ugode dot. uniewaznienia zakazu
    konkurencji - czy musze sie zgodzic ? czy to jest dobrowolne ?

    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2006-12-12 23:09:21
    Od: robbi <r...@n...com>

    Babcik napisał(a):
> [...]
    > pracodawca umowe o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy chce
    > zabezpieczyc wekslem in blanco na kwote 15 000 zl

    Chyba twoj pracodawca przeczytal poradnik A.Leppera - "Weksle w praktyce" ;]

    MSPANC

    A serio - smierdzi mi to na kilometr szukaniem powodu zeby pracownikowi
    max uprzykrzyć zycie jesli znajdzie lepsza prace.

    --
    pzdr
    robbi

  • 3. Data: 2006-12-12 23:57:22
    Od: złoty <m...@p...onet.pl>

    Babcik napisał(a):
> [...]
    > pracodawca umowe o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy chce
    > zabezpieczyc wekslem in blanco na kwote 15 000 zl

    .._żadnych_ weksli "in blanco"! Jeśli ktoś Ci coś takiego proponuje -
    omijaj tę firmę z daleka (przy umowie o zakazie konkurencji to już w
    ogóle kuriozum). Przypominam, iż - o ile oczywiście nie zmieniły się
    przepisy - pracodawca może potem w łatwy sposób podwyższyć kwotę
    wekslową głupim znaczkiem skarbowym _bez_ Twojej wiedzy (zaznaczem -
    mogę się mylić - tak było kiedyś, obecnie nie śledzę tych przepisów).
    Podpisując weksel in blanco właściwie oddajesz się na łaskę i nie łaskę
    posiadacz weksla (w tym przypadku: pracodawcy), nie będąc pewnym kiedy i
    w jakich okolicznościach go wykorzysta (oczywiście będzie Ci wciskał
    kit, iż "sporządzi sie do tego stosowną umowę wekslową"..lecz ona tez
    nie do końca "chroni ci tyłek" :) ).

> [...]
    > 119) a w drugim - w przypadku gdy pracownik szkode wyrzadzi umyslnie
    > jest zobowiazany do jej naprawienia w pelnej wysokosci (art 122)

    ..te dwa artykuły nie wykluczają się. Co innego, gdy - przykładow -
    sprzedaż _omyłkowo_ komuś towar po zaniżonych kwotach a co innego - gdy
    zrobisz to celowo, sprzedając go koledze poniżej kosztów zakupu, by ten
    mógł więcej zarobić.

    > W takim razie mam pytanie - do jakiej kwoty pracodawca moze zadac
    > odemnie odszkodowania w przypadku podjecia pracy w konkurencji ?
    > Jak to ma udowodnic (te kwote)?

    ..przy takim układzie jak opisujesz - do wysokości kwoty wekslowej (no
    chyba, że ją w międzyczasie podwyższył - z uwarunkowaniami jw. )

    [..ciach resztę ]

    ...uzależnij wystawienie swojego weksla in blanco od wystawienia takiego
    samego weksla in blanco przez pracodawcę - na poczet np. potencjalnych
    zaległości z tyt. wynagrodzenia. :)

    A poważnie - daj sobie spokój z taką firmą. Niech spadają na drzewo.

    pzdr
    A.

  • 4. Data: 2006-12-13 00:00:11
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1165964188.148990.305190@79g2000cws.googlegroup
    s.com
    Babcik <B...@g...com> pisze:

    > mam pytanie, stoje przed trudna decyzja - mianowicie moj przyszly
    > pracodawca umowe o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy chce
    > zabezpieczyc wekslem in blanco na kwote 15 000 zl
    Nie wiem, czy tak można, ale zarządaj do weksla umowy wekslowej.
    A przede wszystkim poczytaj:
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    Jotte

  • 5. Data: 2006-12-13 00:07:47
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:elnfqt$j8b$1@news.dialog.net.pl Jotte
    <t...@w...spam.wypad.polska> pisze:

    > Nie wiem, czy tak można, ale zarządaj do weksla umowy wekslowej.
    Doprecyzuję - nie wiem, czy można umowę o zakazie konkurencji zabezpieczać
    wekslem in blanco.KP tego nie przewiduje.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-12-13 11:03:08
    Od: m...@g...com

    złoty wrote:

> [...]
    > wekslową głupim znaczkiem skarbowym _bez_ Twojej wiedzy (zaznaczem -
    > mogę się mylić - tak było kiedyś, obecnie nie śledzę tych przepisów).

    Z tego co wiem to prawo wekslowe jest niemalże takie same od "przedwojny".
    I nieprawdą jest że pracodawca może podwyższyć kwotę weksla - jeżeli weksel
    ma wpisaną sumę, to ma już wpisaną. Jeżeli nie ma wpisanej - to nie ma
    czego podwyższać.

    Osobną sprawą jest opłata skarbowa za weksel.

    p. m.

  • 7. Data: 2006-12-13 12:04:53
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    m...@g...com napisał(a):

    > Osobną sprawą jest opłata skarbowa za weksel.

    Która od nowego roku będzie zniesiona.

    Pozdrawiam!
    L.

  • 8. Data: 2006-12-13 19:11:40
    Od: złoty <m...@p...onet.pl>

    m...@g...com napisał(a):

> [...]
    > ma wpisaną sumę, to ma już wpisaną. Jeżeli nie ma wpisanej - to nie ma

    ..masz rację - mój błąd. "Pozajączkowało" mi się z..

    > Osobną sprawą jest opłata skarbowa za weksel.

    no właśnie. No i przeoczyłem fakt, iż ma to być weksel in blanco lecz z
    podaną kwotą.
    Mea culpa.

    pzdr
    A.