PracaGrupypl.praca.dyskusje › wypowiedzenie umowy o prace - prosze o sprawdzone informacje

  • 1. Data: 2003-12-13 12:40:26
    Temat: wypowiedzenie umowy o prace - prosze o sprawdzone informacje
    Od: <w...@i...pl>

    Grupowicze,

    Mam kilka pytania dotyczacych pracy i wypowiedzenia umowy o prace:

    1. Pracodawca molestuje mnie psychicznie w miejscu pracy (wulgarne odzywanie
    sie, wyznaczanie zadan do wykonania niemozliwych czasowo, brak komunikacji
    polegajacy na nieprzyjmowania do wiadomosci <niewysluchiwaniu> zadnych
    argumentow z mojej strony, zmuszanie do pracy po godzinach, w weekendy,
    podczas zwolnienia chorobowego, podczas urlopu itp.). Nie wiem czy moge
    nazwac to mobbingiem?
    Pytanie brzmi, czy jest jakas instytucja w Polsce, ktora pomaga w tego typu
    przypadkach (rozwazam mozliwosc podania pracodawcy do sadu - moja
    wytrzymalaosc psychiczna jest na wyczerpaniu).

    2. Zastanawiam sie rowniez nad wypowiedzeniem umowy o prace.
    - czy wypowiedzenie, jesli wysle listem poleconym do mojej firmy, na
    nazwisko prezesa (lub jego reprezentanta) bedzie skuteczne z dniem wyslania,
    czy odbioru?
    -czy jesli prezes nie bedzie w biurze przez 1 miesiac a list taki z
    wypowiedzeniem bedzie na niego czekal w zamknietej kopercie (odebrany np.
    przez sekretarke) bedzie skuteczny (dodam, ze moj okres wypowiedzenia to w
    tej chwili 1 miesiac). Jak powinienem zachowac sie w tej sytuacji aby nie
    ulatwiac pracodawcy zycia a jednoczesnie skutecznie wypowiedziec umowe?

    3. Czy jesli pracodawca wypowie mi umowe a ja w tym samym dniu wypowiem jemu
    umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne? (zakladam, ze wyslalem rano
    list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po
    poludniu.)

    4. Czy otrzymujac na pismie wypowiedzenie na spotakniu moge odmowic jego
    podpisania (np. prosic o przeslanie go poczta?)

    5. Czy moge wypowiedziec umowe o prace bez okresu wypowiedzenie (lub zadac
    odszkodowania) w przypadku lamania przez pracodawce prawa? (patrz punkt 1).
    jak to uczynic? jakie przedstawic dowody? (czy np. dyktafon jest dowodem?)

    dziekuje serdecznie za pomoc
    werdom@skasuj_interia.pl

  • 2. Data: 2003-12-13 14:12:43
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    Sporo pytań dlatego odpowiem tylko na niektóre.

> [...]
    > - czy wypowiedzenie, jesli wysle listem poleconym do mojej firmy, na
    > nazwisko prezesa (lub jego reprezentanta) bedzie skuteczne z dniem

    z dniem odbioru

    > -czy jesli prezes nie bedzie w biurze przez 1 miesiac a list taki z
    > wypowiedzeniem bedzie na niego czekal w zamknietej kopercie (odebrany np.
    > przez sekretarke) bedzie skuteczny

    Moim zdaniem będzie skuteczne dopiero w sytuacji gdy szef pojawi się w
    biurze - jednak to on będzie musiał udowodnić, że go nie było.

    >Jak powinienem zachowac sie w tej sytuacji aby nie
    > ulatwiac pracodawcy zycia a jednoczesnie skutecznie wypowiedziec umowe?

    Moim zdaniem powinieneś wypowiedzenie przekazać sekretarce "otwartym
    tekstem". Sporządzić je powinieneś w dówch egzemplarzach - jeden dla ciebie.
    Na nim sekretarka powinna złożyć adnotację, że pismo od ciebie odebrała.

    > 3. Czy jesli pracodawca wypowie mi umowe a ja w tym samym dniu wypowiem
    jemu
    > umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne?

    Kto pierwszy ten lepszy.

    (zakladam, ze wyslalem rano
    > list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po
    > poludniu.)

    liczy się data odbioru

    > 4. Czy otrzymujac na pismie wypowiedzenie na spotakniu moge odmowic jego
    > podpisania (np. prosic o przeslanie go poczta?)

    Nawet jeżeli odmówisz będzie ono skuteczne, jednak pracodawcy trudniej
    będzie udowodnić, że je rzeczywiście wręczył

    > 5. Czy moge wypowiedziec umowe o prace bez okresu wypowiedzenie (lub zadac
    > odszkodowania) w przypadku lamania przez pracodawce prawa? (patrz punkt
    1).

    Bez problemu.

    > jak to uczynic? jakie przedstawic dowody? (czy np. dyktafon jest dowodem?)

    Pismo podobne do wypowiedzenia umowy - musisz jednak podać w nim przyczynę.
    Dyktafon jest dowodem (RywinGate), ponadto świadkowie, dokumenty etc.
    (wszystko co się da)
    Lepiej jest rozwiązać bez wypowiedzenia - dostaniesz odszkodowanie za okres
    wypowiedzenia i zasiłek dla bezrobotnych bez karencji.

    Na twoim miejscu poczekałbym do nowego roku - wchodzą przepisy o mobbingu -
    w sądzie będzie na pewno o wiele łatwiej. Nowe przepisy przewidują m.in
    odszkodowanie za mobbing.

    Bronek

  • 3. Data: 2003-12-13 16:25:28
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "bronek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem będzie skuteczne dopiero w sytuacji gdy szef pojawi się w
    > biurze - jednak to on będzie musiał udowodnić, że go nie było.

    W ten sposob, jesli szefa firmy nie bylobu przez pol roku, byloby niemozliwe
    jakiekolwiek wypowiedzenie?
    Sekretarka kwituje odbior i date na kopii wypowiedzenia, wpisuje do
    dziennika korespondencji przychodzacej, jesli takowy jest w zakladzie i to
    juz problem organizacji obiegu informacji w firmie, czy prezes sie dowie,
    czy nie, i kiedy to nastapi. Liczy sei data pokwitowania na Twojej kopii.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    > Bronek

    ---

  • 4. Data: 2003-12-13 16:30:29
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > argumentow z mojej strony, zmuszanie do pracy po godzinach, w weekendy,
    > podczas zwolnienia chorobowego, podczas urlopu itp.). Nie wiem czy moge

    Tak

> [...]
    > - czy wypowiedzenie, jesli wysle listem poleconym do mojej firmy, na
    > nazwisko prezesa (lub jego reprezentanta) bedzie skuteczne z dniem

    Odbioru. Osiadczenie woli zlozone drugiej osobie jest zlozone z chwila gdy
    doszlo do tej osoby w taki sposob, ze mogla zapoznac sie z jego trescia.

> [...]
    > tej chwili 1 miesiac). Jak powinienem zachowac sie w tej sytuacji aby nie
    > ulatwiac pracodawcy zycia a jednoczesnie skutecznie wypowiedziec umowe?

    Wystarczy do rak osoby upowaznionej do odbioru pismsa np. sekretarki.

> [...]
    > umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne? (zakladam, ze wyslalem rano
    > list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po

    Te ktore doszlo do drugiej osoby jako pierwsze. Czyli w tym wypadku prezesa.

    > 4. Czy otrzymujac na pismie wypowiedzenie na spotakniu moge odmowic jego
    > podpisania (np. prosic o przeslanie go poczta?)

    Mozesz ale nie ma to wplywu na jego skutecznosc. Zobacz wyzej - pkt 2. Nie
    musisz czytac. Wystarczy ze masz mozliwosc przeczytania. Oczywiscie jest
    kwestia dowodow- czy prezes ma np swiadka ze nie chciales przeczytac a
    mogles.

    Odsylam do kodeksu pracy.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-12-13 17:10:25
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

> [...]
    > argumentow z mojej strony, zmuszanie do pracy po godzinach, w weekendy,
    > podczas zwolnienia chorobowego, podczas urlopu itp.). Nie wiem czy moge

    Tak.

> [...]
    > przypadkach (rozwazam mozliwosc podania pracodawcy do sadu - moja
    > wytrzymalaosc psychiczna jest na wyczerpaniu).

    Potrzebujesz dowodów.
    Jeśli ich nie masz możesz narazić się tylko na "zwrotny" proces o
    zniesławienie.

> [...]
    > - czy wypowiedzenie, jesli wysle listem poleconym do mojej firmy, na
    > nazwisko prezesa (lub jego reprezentanta) bedzie skuteczne z dniem

    Oświadczenie woli skierowane do dowolnego członka zarządu lub prokurenta
    firmy i na adres jej siedziby jest wobec niej skuteczne z dniem odbioru.
    Oczywiście najlepiej w takich przypadkach wysyłać listem poleconym z
    potwierdzeniem odbioru ("zółta zwrotka").
    Sprawą firmy jest obsługa korespondencji wewnątrz.

> [...]
    > umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne? (zakladam, ze wyslalem rano
    > list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po

    Pierwsze.

    > 4. Czy otrzymujac na pismie wypowiedzenie na spotakniu moge odmowic jego
    > podpisania (np. prosic o przeslanie go poczta?)

    Tak. Ale nie zmienia to sytuacji prawnej. Jeśli firma zna prawo (a pewnie
    zna) to jeśli odmówisz podpisania wypowiedzenia to prezes zaprisi świadków,
    którzy później zeznają, że zostało ci ono doręczone.
    Zawsze to jednak jakieś utrudnienie dowodowe...

> [...]
    1).
    > jak to uczynic? jakie przedstawic dowody? (czy np. dyktafon jest dowodem?)

    Możesz, ale musisz mieć mocne dowody. Dyktafon tu raczej nie wystarczy.
    A reszta to patrz pkt. 1 i dodatkowo roszczenie o straty, które spowodowałeś
    firmie.

    pzdr
    Brodek

  • 6. Data: 2003-12-13 17:37:28
    Od: "Harmony Wroclaw" <n...@w...pl>

> [...]
    mobbingu -
    > w sądzie będzie na pewno o wiele łatwiej. Nowe przepisy przewidują m.in

    Gdzie te przepisy można znaleźć?

    Pozdr.
    H.

  • 7. Data: 2003-12-13 18:36:32
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    www.sejm.gov.pl

  • 8. Data: 2003-12-13 20:43:41
    Od: <w...@i...pl>

> [...]
    > przypadkach (rozwazam mozliwosc podania pracodawcy do sadu - moja
    > wytrzymalaosc psychiczna jest na wyczerpaniu).

    Czy ktos zna miejsca do ktorych moge zwrocic sie o pomoc?
    Ewentualnie prawnik, ale oczywiscie nie za drogi (bez pracy jak wiadomo nie
    ma mozliwosci finansowych)

> [...]
    > tej chwili 1 miesiac). Jak powinienem zachowac sie w tej sytuacji aby nie
    > ulatwiac pracodawcy zycia a jednoczesnie skutecznie wypowiedziec umowe?

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi: uscisle wiec: czesto sie tak zdaza, ze w
    firmie przez dluzszy okres (w siedzbie z KRS) jestem sam (dziwna sytuacja
    ale prawdziwa). Czyli co? Wysylam sam polecony i sam go odbieram? (normalna
    praktyka w siedzibie, w ktorej pracuje jest, ze jesli jestem sam to odbieram
    korespondencje i podpisuje polecone...) Czy ktos sie moze powolac na
    konkretne przepisy?

> [...]
    > umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne? (zakladam, ze wyslalem rano
    > list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po

    No tu mam pewne watpliwosci zwiazane z tym co napisalem w punkcie 2. Jesli
    wysle wypowiedzenie i sam je odbiore to co powineinem zrobic? Przeslac do
    miejsca w ktorym aktualnie znajduje sie prezez? (no bo wyobrazcie sobie, ze
    wysylam list imiennie na prezesa i zostawiam go w firmie nieotwartego bo
    jest imienie: np. Jan Kowalski, ABC Sp. z o. o., l. jaskdjhd nr4, Krakow)??
    Czy nie bede oskarzony o nieprzekazanie korespondencji? (dodam, ze
    praktycznie zadne listy imienne na prezesa nei przychodza do firmy, wiec nie
    ma regul...)

> [...]
    1).
    > jak to uczynic? jakie przedstawic dowody? (czy np. dyktafon jest dowodem?)

    Poradzcie mi jakie dowody moga wchodzic w gre... Jesli jestem upokazany
    przez telefon?? Jesli jestem obzucany przeklenstwami bez swiadkow? Jak
    zbierac dowody? Czy email jest dowodem?

    > dziekuje serdecznie za pomoc
    > werdom@skasuj_interia.pl

    dzieki jeszce raz

  • 9. Data: 2003-12-13 20:46:09
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

> [...]
    > czy nie, i kiedy to nastapi. Liczy sei data pokwitowania na Twojej kopii.

    Jasne zgadza się - jeżeli wyślesz list na firmę. Tutaj było mowa o liście
    wysłanym imiennie do szefa. W takim wypadku sekretarka może uznać, że go
    nie będzie otwierać.

    Bronek

  • 10. Data: 2003-12-13 20:55:47
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > przez telefon?? Jesli jestem obzucany przeklenstwami bez swiadkow? Jak
    > zbierac dowody? Czy email jest dowodem?

    Tego....rywina znasz?;)

    > dzieki jeszce raz

    ---