PracaGrupypl.praca.dyskusjewypowiedzenie umowy o prace - prosze o sprawdzone informacje › Re: wypowiedzenie umowy o prace - prosze o sprawdzone informacje
    From: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: wypowiedzenie umowy o prace - prosze o sprawdzone informacje
    Date: Sat, 13 Dec 2003 18:10:25 +0100

    Użytkownik <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:brf1bk$pks$1@opal.futuro.pl...
    > 1. Pracodawca molestuje mnie psychicznie w miejscu pracy (wulgarne
    odzywanie
    > sie, wyznaczanie zadan do wykonania niemozliwych czasowo, brak komunikacji
    > polegajacy na nieprzyjmowania do wiadomosci <niewysluchiwaniu> zadnych
    > argumentow z mojej strony, zmuszanie do pracy po godzinach, w weekendy,
    > podczas zwolnienia chorobowego, podczas urlopu itp.). Nie wiem czy moge
    > nazwac to mobbingiem?

    Tak.

    > Pytanie brzmi, czy jest jakas instytucja w Polsce, ktora pomaga w tego
    typu
    > przypadkach (rozwazam mozliwosc podania pracodawcy do sadu - moja
    > wytrzymalaosc psychiczna jest na wyczerpaniu).

    Potrzebujesz dowodów.
    Jeśli ich nie masz możesz narazić się tylko na "zwrotny" proces o
    zniesławienie.

    > 2. Zastanawiam sie rowniez nad wypowiedzeniem umowy o prace.
    > - czy wypowiedzenie, jesli wysle listem poleconym do mojej firmy, na
    > nazwisko prezesa (lub jego reprezentanta) bedzie skuteczne z dniem
    wyslania,
    > czy odbioru?

    Oświadczenie woli skierowane do dowolnego członka zarządu lub prokurenta
    firmy i na adres jej siedziby jest wobec niej skuteczne z dniem odbioru.
    Oczywiście najlepiej w takich przypadkach wysyłać listem poleconym z
    potwierdzeniem odbioru ("zółta zwrotka").
    Sprawą firmy jest obsługa korespondencji wewnątrz.

    > 3. Czy jesli pracodawca wypowie mi umowe a ja w tym samym dniu wypowiem
    jemu
    > umowe to ktore wypowiedzenie jest skuteczne? (zakladam, ze wyslalem rano
    > list polecony poczta a pracodawca chce mi wreczyc wypowiedzenie po
    > poludniu.)

    Pierwsze.

    > 4. Czy otrzymujac na pismie wypowiedzenie na spotakniu moge odmowic jego
    > podpisania (np. prosic o przeslanie go poczta?)

    Tak. Ale nie zmienia to sytuacji prawnej. Jeśli firma zna prawo (a pewnie
    zna) to jeśli odmówisz podpisania wypowiedzenia to prezes zaprisi świadków,
    którzy później zeznają, że zostało ci ono doręczone.
    Zawsze to jednak jakieś utrudnienie dowodowe...

    > 5. Czy moge wypowiedziec umowe o prace bez okresu wypowiedzenie (lub zadac
    > odszkodowania) w przypadku lamania przez pracodawce prawa? (patrz punkt
    1).
    > jak to uczynic? jakie przedstawic dowody? (czy np. dyktafon jest dowodem?)

    Możesz, ale musisz mieć mocne dowody. Dyktafon tu raczej nie wystarczy.
    A reszta to patrz pkt. 1 i dodatkowo roszczenie o straty, które spowodowałeś
    firmie.

    pzdr
    Brodek